• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 خرداد 1400
کد مطلب : 132233
+
-

از مینیاتور تا وارهول

درهای موزه هنر‌های معاصر سه‌شنبه هفته آینده بازگشایی می‌شود

گزارش
از مینیاتور تا وارهول

بازدید از موزه هنر‌های معاصر تهران با دو نمایشگاه نهان برعیان و پرسونا از هجدهم و 25خرداد امکان‌پذیر است به گزارش همشهری، روز گذشته در محل موزه هنرهای معاصر تهران، هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، شهریار حاتمی، کیوریتور نمایشگاه «نهان بر عیان» و امیر راد کیوریتور نمایشگاه «پرسونا» برنامه‌های موزه و هنر‌های تجسمی در تابستان 1400را معرفی کردند. احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران گفت: در رویکرد جدید موزه هنرهای معاصر تهران قرار گذاشتیم ۲ نمایشگاه به‌صورت همزمان در گالری‌های موزه افتتاح شوند. بر همین اساس، نمایشگاه اول با عنوان نهان بر عیان ۱۸ خرداد ماه و نمایشگاه دوم با عنوان پرسونا شامل مجموعه آثار اندی وارهول ۲۵‌خردادماه افتتاح می‌شوند.

   نهان برعیان
شهریار حاتمی، دبیر نمایشگاه نهان بر عیان نیز درباره این نمایشگاه گفت: نمایشگاه نهان بر عیان؛ مهندسی تصویر در نگارگری ایران، براساس پروژه پژوهشی من بود که درباره پیوند علم و هنر در سده ۸ تا ۱۱ هجری ایران است و به‌صورت تخصصی به نگارگری می‌پردازد. این نمایشگاه به‌صورت تخصصی روی هندسه تصویر کار می‌کند و هدف این بوده که هندسه‌دانان ایرانی چه کسانی بودند و نگارگران ایرانی از چه علمی در کارشان بهره می‌گرفتند.
وی تصریح کرد: این پژوهش مشخص کرد که دستور زبان مشترکی بین هنرهای ایرانی وجود دارد که ریشه مشترک در علم هندسه دارند. این نمایشگاه در ابتدا با تاریخی تصویری از ۳۰۰ سال نقاشی ایران، نمایش را براساس کتاب «جامع الطوایف» رشیدی شروع می‌کند و تا «شاهنامه شاه عباسی» پیش می‌رود. همچنین در نمایشگاه به حضور هندسه در نمایشگاه پرداختم که در ۶ لایه به نمایش گذاشته می‌شود. حاتمی افزود: این نمایشگاه می‌تواند به هنرمندان شاخه‌های دیگر کمک کند؛ چراکه این پروژه  صد درصد فرهنگی و پژوهشی است.

   پرسونا
امیر راد، دبیر نمایشگاه مروری بر آثار پرسونا (شامل آثار اندی وارهول از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران) با بیان اینکه تعداد ۷‌اثر از آثار اندی وارهول به نمایش گذاشته می‌شود، درباره این نمایشگاه گفت: برنامه موزه هنرهای معاصر تهران مبنی بر نمایش ۲ مجموعه آثار است که یکی از آنها پژوهشی است و بخش دیگر به نمایش گنجینه موزه می‌پردازد. در نمایشگاه پرسونا، قصد داشتیم خوانش دیگری از مجموعه آثار اندی وارهول را ارائه دهیم و خوانشی که پیشنهاد شد عنوان آن «پرسونا» شد. پرسونا؛ مفهوم کلی تصویر انسان در موقعیت‌های گوناگون است یا ماسک و نقابی است که ما بر چهره می‌گذاریم. وی توضیح داد: کلیت آثار این است که تکثیری از پرسوناهای اندی وارهول را نمایش دهیم که با خوانشی دیگر می‌توانیم به چهره واقعی او پی ببریم. در واقع خوانش این مجموعه به ما کمک می‌کند که لایه‌هایی از اندی وارهول را که می‌شناسیم کنار بگذاریم و به شناختی عمیق‌تر و دقیق‌تر از او برسیم.

باغ مجسمه
هادی مظفری در ابتدای نشست عنوان کرد: نورپردازی مجسمه‌های موزه آغاز شده و طی یک‌ماه آینده درهای باغ‌مجسمه موزه روی مخاطبان باز می‌شود و این باغ‌مجسمه افتتاح خواهد شد. این باغ‌مجسمه با حمایت سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شد و براساس مصوبه هیأت مدیره زیباسازی تهران، قرار است ساختمان موزه نیز برای نورپردازی در اختیار آنها قرار بگیرد تا موزه به‌صورت نگینی در شب‌های تهران بدرخشد.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال، ۷ نمایشگاه در موزه خواهیم داشت، افزود: در برنامه‌ریزی جدید، موزه هنرهای معاصر تهران در سال بین ۷ تا ۸ نمایشگاه را برگزار می‌کند که در زمان خود اطلاع‌رسانی خواهند شد.
مظفری بیان کرد: تا پایان تابستان، کانون موسیقی معاصر، معماری و شهر، نیو مدیا، دیزاین و سینماتک آغاز به‌کار می‌کنند. همچنین همانطور که وعده کرده بودیم از حدود یک سال و نیم پیش، آماده‌سازی شش جلد کتاب نفیس موزه در نیمه‌راه است؛ ۲ کتاب آماده شده و ۴‌کتاب دیگر در دست چاپ است و مرداد ماه مراسم رونمایی این کتاب‌ها را شاهد خواهیم بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :