• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13222
+
-

قم پایتخت فرهنگی جهان اسلام در 2027

روح‌الله یارمحمدی| قم- خبرنگار:

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم گفت: پیشنهاد شده است شهر قم در سال 2027 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود. 
به گزارش همشهری «همایون یزدان‌پناه» در بازدید از پارک علم و فناوری استان قم بر ضرورت چابک‌سازی سیستم‌های سازمانی و مدیریت شهری قم تأکید کرد و افزود: شهرداری قم برای نخستین بار در کشور در زمینه تحقق هدف تعیین‌شده در چشم‌انداز مصوب 1414 شهر مقدس قم (توسعه شهر خلاق و هوشمند) به عنوان هدف ششم و اجرای سند راهبردی قم 1400، نهادی سازمانی برای ایجاد شهر هوشمند به نام ستاد شهر هوشمند ایجاد کرده و گام‌های عملی در این زمینه برداشته است. 
وی با بیان این که بیش از 60 درصد پروژه هوشمندسازی شهر در شهرداری انجام خواهد شد اظهار کرد: البته شورای اسلامی شهر برای اجرای این پروژه در سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های استان ابهام‌ها و سؤال‌هایی را مطرح می‌کند. 


لزوم همراهی دستگاه‌ها برای توسعه استان

یزدان‌پناه با تأکید بر این که هوشمندسازی شهر بدون هم‌افزایی و همراهی و همت دستگاه‌ها و سازمان‌های استان امکان‌پذیر نیست، اضافه کرد: اجرای این طرح فقط از عهده شهرداری بر نمی‌آید و حتی از لحاظ فنی و مهندسی نیاز به همکاری دیگر سازمان‌ها داریم. 
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم از تشکیل کمیته راهبردی شهر هوشمند در استان خبر داد و افزود: در این کمیته با حضور برخی دستگاه‌های دولتی و خصوصی در مورد راهکارها و راهبردهای دستیابی به شهر هوشمند و خلاق رایزنی و تبادل نظر می‌کنیم. 

وی تأکید کرد: پیشنهاد شده است شهر قم در سال 2027 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلامی معرفی شود. لازم است بسترها و زمینه‌های این اتفاق فراهم شود که یکی از مهم‌ترین راهکارهای آن ایجاد شهر هوشمند است. 
یزدان‌پناه بر لزوم آماده‌سازی زیرساخت‌ها و زمینه‌ها برای هوشمندسازی شهر تأکید کرد و گفت: البته منظور از زیرساخت فقط گزینه‌های فنی و مهندسی نیست و باید از لحاظ فرهنگی و اشاعه معرفتی نیز بسترسازی صورت گیرد. 
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم باید فرهنگسرای فناوری اطلاعات راه‌اندازی شود، بیان کرد: در ایجاد شهر هوشمند باید مباحث مهم علوم انسانی از جمله جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و مدیریت منابع انسانی و... مورد توجه قرار گیرد. 


شرکت‌های دانش‌بنیان‌محور هوشمندسازی شهر

وی نقطه کور رشد و توسعه کشور را بی‌توجهی به علوم انسانی ارزیابی کرد و گفت: هوشمندسازی شهر بدون مشارکت و همکاری مراکز علم و فناوری از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق نمی‌افتد. 
یزدان‌پناه کمبود زمان را از معضل‌های بزرگ برنامه‌های کشور اعلام کرد و افزود: برای جبران این نقیصه و افزایش سرعت کار و پیشتازی در امر هوشمندسازی شهر، باید از نخبگان و گروه‌های استارت‌آپی و شرکت‌های فناور استفاده کرد. 
وی با تأکید بر این که باید برای انجام پروژه‌های شهری از ظرفیت‌های بومی استان بهره گرفت، بیان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی علاوه بر سهولت در همخوانی با فرهنگ‌ها و باورهای یک شهر، در کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری اقتصادی و ایجاد شغل بومی مؤثر خواهد بود. 


ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی

رئیس پارک علم و فناوری استان قم نیز در این بازدید با بیان این که در کمیته‌های راهبردی شهر هوشمند باید از ایده‌های خلاق حمایت کرد، گفت: ضرورت دارد در این کمیته کارگروه علم و فناوری با محوریت بهره‌گیری از ایده‌ها و برنامه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شود. 

 «سیدحسین اخوان‌علوی» با تأکید بر این که هر گونه رشد و توسعه در استان باید مطابق با فرهنگ و ارزش‌های دینی و مذهبی قم باشد، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های حوزوی و مراکز رشد علوم انسانی و اسلامی می‌تواند زیرساخت‌های فرهنگی و معنوی هوشمندسازی شهر مقدس قم را فراهم کند. 
وی بر ضرورت راه‌اندازی مرکز رشد فناوری مدیریت شهری در شهرداری تأکید کرد و گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و مذهبی در توسعه مدیریت شهری استان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید