• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 12 خرداد 1400
کد مطلب : 132205
+
-

نسخه اقتصادی گیاهان دارویی برای کشاورزی بوشهر

677 هکتار از مزارع دشتستان، تنگستان و بوشهر زیر کشت گیاهان دارویی است

نسخه اقتصادی گیاهان دارویی برای کشاورزی بوشهر

علیرضا برازجانی-خبرنگار

ظرفیت‌های کشاورزی بوشهر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این استان یکی از قطب‌های اصلی تولید خرما در کشور است و همچنین در تولید سایر محصولات کشاورزی جالیزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. با وجود این، استان ساحلی بوشهر در اقلیم گرم و خشک قرار گرفته و بی‌آبی حریف قدرتمندی برای توسعه طرح‌های کشاورزی آن است. از این رو، در سال‌های اخیر کشت گیاهان دارویی به ویژه گونه‌های بومی به دلیل مصرف کمتر آب در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی بوشهر قرار گرفته است. «سمیه فرحبخش» مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر در گفت‌وگو با همشهری از ظرفیت‌های استان در تولید گیاهان دارویی می‌گوید.
بوشهر در کشت داروهای گیاهی چه ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی دارد؟
در اراضی زراعی بوشهر گیاهان دارویی چون آلوئه‌ورا، سیاه‌دانه، شوید، گشنیز، رازیانه، زنیان، اسفرزه و کاسنی و در اراضی دیم گیاهان دارویی مثل هلپه، لگجی، کنار و آنغوزه کشت می‌شود. 
چند گونه گیاهان دارویی در استان کشت می‌شود؟
بنابر اعلام کارشناسان گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی استان، حدود 500گونه گیاهان دارویی در بوشهر وجود دارد.
سطح زیر کشت اراضی استان در حال حاضر چقدر است و چند فرصت شغلی در این حوزه ایجاد شده؟ 
677 هکتار از اراضی شهرستان‌های دشتستان، بوشهر و تنگستان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد. البته سطح زیرکشت گیاهان دارویی در سال‌های 97 و 98 کمتر از 400 هکتار بود که در سال گذشته و امسال افزایش یافت. میزان اشتغال‌زایی گیاهان دارویی در بوشهر به طور مستقیم 1500 نفر و غیرمستقیم 2200 نفر است.
جایگاه بوشهر در تولید داروهای گیاهی نسبت به سایر استان‌ها چگونه است؟
با توجه به اینکه تقریبا در آغاز حرکت توسعه و کاشت گیاهان دارویی در استان هستیم، امیدواریم با تامین زیرساخت‌های فرآوری شاهد رشد و پیشرفت مطلوبی در این زمینه باشیم.
آیا جهاد کشاورزی بوشهر از  افرادی که بخواهند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، حمایت می‌کند؟
سال گذشته از تولیدکنندگان گیاهان دارویی حمایت شد و امسال هم با توجه به نام‌گذاری سال، برنامه‌های حمایتی خوبی از کشاورزان تدارک دیده شده است. این حمایت‌ها هم در قالب یارانه کاشت و هم واگذاری تسهیلات می‌تواند به رفع مشکلات تولیدکنندگان کمک کند. امسال آمادگی داریم تسهیلات بانکی از محل کمک‌های فنی و اعتباری تبصره 18 با سود 4 درصد در اختیار کشاورزان قرار دهیم. این در حالی است که در سال‌های گذشته یعنی 98 و 99 تسهیلات با سود 12 درصد اعطا می‌شد.
بازار داروهای گیاهی داخلی و خارجی چگونه است؟
وضعیت بازار خارجی تقریبا مناسب است. در بازارهای داخلی هم در سال‌های اخیر و به ویژه بعد از شیوع بیماری کرونا اقبال مردم به مصرف گیاهان دارویی بیشتر شده است.
میزان تولید استان چقدر است و چه حجمی از این تولید در داخل بوشهر مصرف می‌شود؟
تولید استان 4500 تا 5000 تن است که عمدتا به مصرف داخلی می‌رسد. صادرات گیاهان دارویی مستلزم تامین زیرساخت‌های فرآوری و بسته‌بندی است.
چشم‌انداز توسعه مزارع داروهای گیاهی استان چیست؟
با توجه به مناسب بودن شرایط اقلیمی، ضرورت ارتقای بهره‌وری مصرف آب در مزارع و باغات و از طرفی کاهش منابع آب‌های زیرزمینی، توسعه گیاهان دارویی می‌تواند به عنوان یک مزیت و قابلیت در برنامه اصلاح الگوی کاشت استان قرار گیرد.
فعالان این حوزه بیشتر با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؟
بیشترین مشکلات تولیدکنندگان دارویی عدم استقرار مراکز فرآوری و فروش در استان است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید