• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 11 خرداد 1400
کد مطلب : 132162
+
-

نطق حاشیه‌ساز

نطق انتقادی پزشکیان درباره عملکرد شورای نگهبان در جلسه علنی دیروز مجلس با واکنش تند نمایندگان اصولگرا روبه‌رو شد

مجلس
نطق حاشیه‌ساز


در جلسه علنی دیروز مجلس بعد از نطق مسعود پزشکیان که در واکنش به عدم احراز صلاحیتش  برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری بود تذکرها آنقدر زیاد شد که نوبت مطرح کردن آنها در صحن نرسید. نایب‌رئیس مجلس به نمایندگان توصیه می‌کرد که نامی از مسعود پزشکیان نبرند تا طبق آیین‌نامه مجبور نباشند فرصت پاسخ به او بدهند. نماینده تبریز و نامزد ردصلاحیت‌شده انتخابات ریاست جمهوری پشت تریبون صحن از عملکرد شورای نگهبان انتقاد کرد و گفت که وضعیت امروز به گونه‌ای است که فقط «یک دسته و یک گروه هستند که می‌توانند رقابت کنند نه همه آنانی که در جامعه وجود دارند.»
او مثل همیشه در نطقش بارها از نهج‌البلاغه نقل‌قول و همه را دعوت به رعایت انصاف کرد. هرچه نطق پزشکیان به آخر نزدیک می‌شد سروصداهای مخالفان او در مجلس بلند می‌شد. نمایندگان مجلس یازدهم درست در نقطه مقابل نماینده تبریز در دفاع از عملکرد شورای نگهبان برخاسته بودند. 

نقص کار ما را علنی به مردم بگویید
پزشکیان نطق خود را با تشکر از شورای نگهبان به دلیل ردصلاحیت آغاز کرد و گفت که این اقدام بار سنگینی را از روی دوش او برداشته است. او اما در ادامه گفت که «از آنها خواهش می‌کنم هر اشکال یا نقصی در کار ماست را علنا و شفاف در جامعه بگویند و بگویند چه عیب‌هایی داریم.» 
به گزارش ایسنا، او ادامه داد:«حضرت علی‌(ع) بعد از به خلافت رسیدن خطبه‌ای می‌خواند و می‌گوید که «در مقابل حرف‌هایی که می‌گویم گردنم را گرو می‌گذارم. اگر اشتباه گفتم گردنم را بزنید.» من به تبعیت از امام علی (ع)، گردنم را در مقابل حرف‌هایم گرو می‌گذارم.» این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که صلاحیتش همزمان با علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری احراز نشد، تأکید کرد: «رئیس جمهور باید تبلور تمام ملت ایران باشد. انصاف را مراعات کنید.»   وی گفت:« بروید ارزیابی کنید و متوجه شوید که مردم پشت سر ما حرف‌های خوبی نمی‌زنند و ما مقصر هستیم. اگر رفتارمان را اصلاح نکنیم، مملکت در خطر است.»

دفاع تمام‌قد اصولگرایان از شورای نگهبان
پس از پایان نطق پزشکیان، مثل مجلس دهم کسی نبود تا به پیشواز او برود و تبریک بگوید. نمایندگان یکی پس از دیگری به نماینده تبریز تاختند و در دفاع از رویکرد شورای نگهبان علیه پزشکیان سخن گفتند. در همین راستا بود که محمد وحیدی نماینده مجلس یازدهم در تذکری گفت: «طرف مقابل چند دوره از روسای جمهور حمایت کرده و در دوره‌های مختلف وزیر بوده و مسئولیت‌های متعددی بر عهده داشته است، حال دم از اقلیت می‌زند. ما همان اقلیت‌هایی هستیم که به مسئولان کنونی رأی دادیم، نتیجه چه شد؟ مردم بیکار نیستند که پشت سر ما صحبت کنند، مردم درباره عملکرد ما صحبت می‌کنند، حال باید پرسید که چه عملکردی از خود نشان دادید که از آقایان حمایت کرده و طلبکار هستید.» احد آزادی‌خواه دیگر نماینده مجلس نیز در واکنش به نطق پزشکیان گفت: «اگر ما امروز حق سخن گفتن داریم و هر سخنی را چه بر حق و چه باطل بر زبان می‌آوریم و از حقوق ملت دفاع می‌کنیم به شورای نگهبان باز می‌گردد. خدا نکند که مسئولان یک مملکت قانون آن را قبول نداشته باشند.» ابراهیم عزیزی نماینده شیراز نیز بخشی از نطق خود را به پاسخ به پزشکیان اختصاص داد: «شما از عدالت شورای نگهبان سخن گفتید، شورای نگهبان ۳۲ سال شما و امثال شما را تایید کرد و عدالت داشت، اما این بار که شما و برخی همکاران شما احراز صلاحیت نشدید، عدالت آن مورد سوال قرار گرفت؟» هادی بیگی‌نژاد دیگر نماینده‌ای بود که پشت تریبون رفت و خطاب به پزشکیان گفت: «آقای پزشکیان! امروز مؤمنین از حرف‌های شما خوشحال شدند یا ضد انقلاب‌ها؛ شما سال‌ها در این کشور مسئول بودید، آیا دلتان آن روزها برای بچه‌های سیستان و بلوچستان نسوخت؟» 
شمار درخواست نمایندگان برای ارائه اخطار قانون اساسی علیه نطق پزشکیان به میزانی بود که نیکزاد، رئیس جلسه با اعلام پایان زمان نشست علنی مجلس به معترضان وعده داد تذکرات آنها را در نشست بعدی خواهند شنید. 

   شکایت از فارس به دلیل انتشار فهرست 7 نفره 

جمال عرف ،رئیس ستاد انتخابات کشور در نشستی با خبرنگاران اعلام کرده که از خبرگزاری فارس به دلیل انتشار زودهنگام اسامی 7 نامزد تایید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست‌جمهوری شکایت کرده است. خبرگزاری فارس فهرست 7 نفره کاندیداهای انتخابات را زودتر از آن که توسط وزارت کشور اعلام شود روی خروجی خود قرار داده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید