• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 11 خرداد 1400
کد مطلب : 132104
+
-

مسجد النبی، یادگار مرحوم آیت‌الله جلالی خمینی

مسجد النبی، یادگار مرحوم آیت‌الله جلالی خمینی

مژگان مهرابی

مسجد النبی(ص) مسجدی بزرگ در قسمت غربی میدان هفت‌حوض، یکی از مراکز مهم فرهنگی مذهبی منطقه ۸ است و اغلب شهروندان از برنامه‌های متنوع و خوب آن باخبر هستند و از آنها بهره‌مند می‌شوند.

اما به جز قدیمی‌های نارمک شاید کمتر کسی خبر داشته باشد که در چند دهه پیش در محل فعلی مسجد، یک سینما ‌ به اسم «مونت کارلو» وجود داشته است. طبق خاطراتی که قدیمی‌های محله بازگو می‌کنند، مکان فعلی مسجد، یک قطعه زمین بزرگی بوده که معمولاً عصرها بچه‌ها در آن بازی می‌کردند. تا اینکه یکی از خواننده‌های دوران پهلوی زمین را خریداری و به سینما تبدیل کرده‌است و آن دوران سینما در کنار اکران فیلم، به پاتوق دورهمی‌ منتقدان و علاقه‌مندان تئاتر و موسیقی هم تبدیل شده‌است. به گفته قدیمی‌های محله نارمک، صاحب سینما آنجا را به اهل‌هنر اجاره می‌داده است.

حجت‌الاسلام «محمدرضا جلالی خمینی» فرزند مرحوم آیت‌الله جلالی خمینی دراین‌باره می‌گوید: «آن زمان صاحب سینما نزد پدرم آمده و گفته می‌خواهد ملکش را بفروشد. این را هم متذکر می‌شود که اگر ملک برای ساخت مسجد استفاده شد، آن را ارزان‌تر هم می‌فروشد. پدرم هم با کمک چند خیر ملک را می‌خرد و مسجد را می‌سازد. بعد از پایان ساخت مسجد ساواک جلو کار را می‌گیرد و اجازه اقامه نماز نمی‌دهد.

از این‌رو پدرم از آیت‌الله ‌خوانساری که امین بازار بوده و حرفش خریدار داشته، می‌خواهد که مسجد را افتتاح کند.» مسجد بعد از افتتاح آیت‌الله ‌خوانساری میزبان نمازگزاران می‌شود و آیت‌الله ‌جلالی خمینی برای اینکه رونقی به مسجد بدهد، علامه تقی جعفری را به‌عنوان امام جماعت انتخاب می‌کند. علامه جعفری تا چند ماهی امامت مسجد را برعهده داشته و به دلیل مشغله کاری آن را به حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی کاشانی واگذار می‌کند.  

این خبر را به اشتراک بگذارید