• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 11 خرداد 1400
کد مطلب : 132102
+
-

پیشنهادهایی برای در امان ماندن از گرمای هوا در این روزها

چگونه باد خنک بخوریم؟

چگونه باد خنک بخوریم؟

پریسا نوری

با اینکه هنوز چند روزی به شروع تابستان مانده اما گرمای زودهنگام و طاقت‌فرسا از چند هفته پیش پایتخت‌نشنیان را غافلگیر کرده و خیلی‌ها دست به کار شده و کولر خانه‌ها را راه انداخته‌اند.

  در بین انواع کولر، کولرهای آبی به دلیل قیمت مناسب و مصرف کم برق، پرطرفدارتر هستند و اکثر مردم از این وسیله استفاده می‌کنند، اما خیلی‌ها معتقدند این خنک‌کننده‌های کم‌مصرف در ساعت‌های داغ روز کم می‌آورند و نمی‌توانند هوا را خنک کنند. از این‌رو دو راهکار برای حل این مشکل وجود دارد یکی اینکه در این آشفته بازار قیمت‌های لوازم خانگی سراغ خرید کولر گازی برویم یا با همان کولرهای کم‌مصرف قدیمی‌مان سر کنیم. کارشناسان فن و تعمیرکاران کولر راه دوم را پیشنهاد می‌دهند. آنها معتقدند با به کارگیری چند‌ترفند ساده که در ادامه برایتان آورده‌ایم، می‌توان در روزهای خیلی گرم هم با همین کولرهای آبی باد خنک خورد.

  • پرده‌ها را بکشید

اگر پنجره خانه یا محل کارتان به سمت غرب و جنوب باز می‌شود با کشیدن پرده‌ها می‌توانید تا حدزیادی به خنک ماندن هوا کمک کنید. این کار شاید ساده به نظر بیاید اما باید بدانید چیزی نزدیک به ۳۰‌درصد از گرما از طریق در و پنجره‌ها وارد خانه شما می‌شود و تنها با کشیدن پرده‌ها به تنهایی می‌توان تا ۷‌درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کنید و دمای داخل خانه را تا ۲۰ درجه کاهش دهید. در واقع کشیدن پرده‌ها از به اصطلاح دم کردن خانه یا تبدیل شدن خانه شما به یک گلخانه کوچک جلوگیری می‌کند.  

  • اول پمپ آب را روشن کنید 

همیشه قبل از اینکه موتور کولر را روشن کنید، ابتدا برای مدت ۱۰ دقیقه پمپ آب (واترپمپ) را روشن کنید. با این کار پوشال‌ها کامل خیس شده و از همان ابتدا باد خنک جریان پیدا می‌کند.  

  • راه خروج هوا بگذارید 

شاید شما بتوانید در جایی که همه در و پنجره‌ها بسته است کار کنید اما کولرهای آبی برای کار کردن در یک فضای بسته ساخته نشده‌اند و باید در فضایی کار کنند که جریان هوا رفت‌وآمد داشته باشد. یکی از باورهای غلط مردم این است که هنگامی که کولر کار می‌کند تمام در و پنجره‌ها را می‌بندند چون فکر می‌کنند هوای خنک از در و پنجره بیرون می‌رود. اما این باور غلط است و این کار باعث تحمیل فشار زیادی به کولر می‌شود و نمی‌تواند به درستی هوا را خنک کند. پس هنگام روشن بودن کولر حتماً یک در یا پنجره را مقداری باز بگذارید تا جریان هوا به‌طور کامل در رفت‌وآمد باشد و هوا خنک شود.  

  • مراقب قلب کولر باشید 

موتور، قلب تپنده کولر است. دینام و پمپ آب که وظیفه گردش هوا و آب را به عهده دارند هر قدر سالم‌تر باشند، هم عملکرد کولر بهتر است و هم برق کمتری مصرف می‌کند. البته برای این کار حتماً لازم نیست پمپ و دینام عوض را کنید، ابتدا گرد و غبارشان را بگیرد و بعد آنها را روغن‌کاری کنید. روغن‌کاری یاتاقان‌ها فراموش نشود.  

  • مراقبت دوره‌ای فراموش نشود

پاشیده شدن آب روی موتور کولر و در نتیجه سوختگی آن بیشترین موردی است که موجب خرابی کولر می‌شود. پس گاهی به پشت‌بام سر بزنید و مطمئن شوید که پوشال‌ها درست سرجایشان قرار گرفته‌باشند چون اگر پوشال‌ها به سمت پایین کشیده شوند، آب به راحتی وارد موتور می‌شود.  

  • پوشال‌ها را عوض کنید

اگر فکر می‌کنید هنگام سرویس کولر با عوض نکردن پوشال‌ها صرفه‌جویی کرده‌اید، سخت در اشتباه هستید چون پوشال‌های اطراف بدنه کولر بهترین محل برای تجمع و رشد باکتری‌هاست؛ از طرفی تمیز و سالم بودن پوشال به کارکرد بهتر کولر کمک می‌کند. پس یادتان باشد هر سال یا حداکثر هر دو سال یکبار پوشال‌های کولر را عوض کنید.  

  • از چهار پایه کمک بگیرید

به یاد داشته باشید کولر را نباید مستقیم روی زمین بگذارید چون هوا باید در اطراف آن جریان داشته باشد. بهتر است بدنه کولر را روی یک چهارپایه فلزی با ارتفاع ۳۰ سانتیمتر قرار دهید و زیر پایه‌ها یک موزاییک یا آجر بگذارید تا پایه‌های فلزی در آسفالت پشت‌بام فرو نروند. البته این چهارپایه باید کاملاً تراز باشد تا از لرزش کولر جلوگیری شود.  

  • کولر را خنک نگه‌دارید!  

اگر یک ساعت زیرآفتاب ظهر تابستان بمانیم مغزمان داغ می‌کند و نمی‌توانیم درست کار کنیم، پس منطقی نیست که از کولری که ساعت‌ها زیر تابش مستقیم آفتاب کار کرده انتظار داشته باشیم بازدهی خوبی داشته باشد. در واقع بدنه فلزی کولر زیر نور آفتاب تابستان چنان داغ می‌شود که دست زدن به آن ممکن نیست پس باید سایه‌بانی برای کولر درست کنیم که اول خودش خنک شود و بعد فکری به حال خنک شدن ما کند. بهترین کار برای درست کردن سایه‌بان استفاده از حصیر یا ایرانیت است. حواستان باشد ایرانیت را مستقیم روی کولر نگذارید حتماً یک پایه برای این کار در نظر بگیرید.  

این خبر را به اشتراک بگذارید