• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
دو شنبه 10 خرداد 1400
کد مطلب : 132015
+
-

ویروس هیبرید کرونا ترکیب هندی و انگلیسی

دانش
ویروس هیبرید کرونا ترکیب هندی و انگلیسی

جهش‌های ویروس کرونا به نقطه عجیبی رسیده است. به تازگی مقام‌های ویتنام نوع جدیدی از ویروس کرونا، مولد بیماری  کووید-19 را کشف کرده‌اند که گویا ترکیبی از دو ویروس هندی و انگلیسی است. به گزارش بی‌بی‌سی، نگوین‌تان لانگ، وزیر بهداشت ویتنام می‌گوید این نوع ویروس از طریق هوا قدرت انتقال زیادی دارد. نوع جدید ویروس مولد کووید-19 کشف شده در ویتنام، ویژگی‌های دو نوع موجود که نخستین بار در هند و انگلیس مشاهده شده است را دارد و به همین آن را ویروس هیبرید نامیده‌اند. جهش‌های پیاپی در واقع ماهیت اصلی ویروس‌هاست. درحالی‌که اکثر این جهش‌ها بی‌نتیجه است، اما برخی از آنها ویروس را مسری‌تر می‌کنند. از زمان شناسایی   کووید-19 برای نخستین‌بار در ژانویه2020، تاکنون هزاران جهش کشف شده است. به‌گفته نگوین این نوع هیبریدی جدید نسبت به نسخه‌های شناخته‌شده قبلی، به‌ویژه از طریق هوا بسیار قابل‌انتقال است. این جهش ترکیبی در واقع پس از آزمایش روی بیماران جدید، کشف شده است. نگوین می‌گوید: کد ژنتیک ویروس به‌زودی در دسترس قرار خواهد گرفت.
نوع جدید ویروس کرونا که نخستین بار در هند در اکتبر گذشته شناسایی شد B.1.617.2 نامیده می‌شود که از نوعی که پیش از آن در انگلیس کشف و B.1.1.7  نامیده شد، بسیار مسری‌تر است. تحقیقات حاکی از آن است که واکسن‌هایی مانند فایزر و آسترازنکا پس از 2 دوز در برابر نوع هندی بسیار مؤثر هستند، اما به‌نظر می‌رسد محافظت فقط با یک دوز چندان زیاد نباشد.
البته باید گفت که هیچ مدرکی مبنی بر کشنده‌تر بودن یا ایجاد بیماری شدیدتر در جهش مختلف ویروس کرونا وجود ندارد. درست مثل نسخه، خطر برای افراد مسن یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای، همچنان بیشتر است. اما نکته این است که یک ویروس خطرناک با قدرت انتقال بالا، می‌تواند میزان درگیری بیشتر افراد یک جامعه و در نتیجه مرگ‌ومیر را افزایش دهد.
ویتنام در هفته‌های اخیر در موارد ابتلا به کووید-19 افزایش چشمگیری داشته است. این کشور از زمان آغاز شیوع بیماری همه‌گیر، بیش از 6700 مورد ابتلا به ویروس کرونا را به ثبت رسانده است. بیش از نیمی از این تعداد، اواخر آوریل امسال ثبت شده است. همچنین طبق اطلاعات دانشگاه جان هاپکینز از این میزان ابتلا، تنها 47مرگ مربوط به کووید اتفاق افتاده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید