• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 10 خرداد 1400
کد مطلب : 131987
+
-

برگزاری دومین جشنواره مجازی بازی‌های فکری آنلاین استان تهران به میزبانی منطقه ۵

زورآزمایی با مکعب‌های رنگی

زورآزمایی با مکعب‌های رنگی

ثریا روزبهانی

شیوع ویروس «کرونا» و پیشگیری از ابتلا به آن، دلیل مهمی بود که موجب شد تا مسابقات فکری «روبیک» استان تهران، آنلاین و مجازی برگزار شود.

  شرکت‌کنندگان در دومین دوره مسابقات ‌روبیک با مکعب‌های رنگی از پشت رایانه و در خانه‌هایشان با یکدیگر به رقابت پرداختند. منطقه ۵ شهرداری تهران، میزبان این بازی و رقابت فکری با حضور ۳۸۶ نفر شرکت‌کننده از جمله داوطلبان ایرانی و خارجی بود که برای حل این مکعب‌ها و ثبت زمان، تلاش کردند.  

داورها با نشان دادن دست به راست، چپ، بالا و پایین به شرکت‌کنندگان می‌گویند که چگونه روبیک‌ها را خراب و برای رقابت آماده شوند. اینجا سرعت، حرف اول و آخر را می‌زند. هرکدام از این مکعب‌های روبیک بسته به سن کودکان می‌تواند برای گروه‌های سنی مختلف سرگرمی فکری بسیار مناسبی باشد که هم به تجسم ۳ بعدی آنها کمک می‌کند و هم حافظه آنها را تقویت می‌کند.

«محمود کلهری»، شهردار منطقه ۵، درباره برپایی این رقابت می‌گوید: «این جشنواره به همت کمیته «بازی‌های فکری استان تهران» و با حضور ۳۸۶ شرکت‌کننده دختر و پسر به شکل آنلاین برگزار شد. هدف از برگزاری این مسابقات، ‌ ترویج بازی‌های فکری به‌عنوان تفریحی سالم در بین کودکان و نوجوانان، تقویت فکری، هوش تجسمی و فضایی، تقویت اعتماد به نفس و ایجاد شور و نشاط در جامعه است. برای نخستین بار است که نزدیک به ۴۰۰ نفر متقاضی در این رقابت حضور داشتند و هم‌چنین این رقابت، دومین دوره‌ای است که در دنیا به شکل مجازی برگزار می‌شود. داوطلبان باید در مدت زمان کمتری، روبیک را حل کنند و به پایان برسانند. حتی صدم ثانیه هم در رتبه‌بندی نفرات تأثیر دارد. هرچه زمان کمتر شود، رتبه بالاتر می‌رود.»

  • برترین رقابت از چند وجه
مهدی قهاری/رئیس کمیته بازی‌های فکری هیئت همگانی استان تهران

نکته قابل توجه در دومین جشنواره مجازی بازی‌های فکری آنلاین این بود که این رقابت، شرکت‌کننده خارجی نیز داشت. کلهری در ادامه به حضور شرکت‌کنندگان خارجی در این مسابقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «بهبود عملکرد و هماهنگی بیشتر بین چشم‌ها و دست‌ها از فواید مهم حل مکعب روبیک است. مکعب روبیک استاندارد در هر وجه، یک رنگ متمایز دارد و هدف بازی به‌هم ریختن رنگ‌ها و کامل کردن رنگ مکعب است.

به‌گونه‌ایی که همگی وجه‌های مکعب یک رنگ باشند. این مسابقات مجازی با حمایت و همراهی هیئت ورزش همگانی استان برگزار شد و شرکت‌کنندگان در گروه سنی ۵ تا ۱۸ سال تهران با یکدیگر به رقابت پرداختند. در این رقابت‌ها ورزشکاران ۵ فرمول پیشنهادی را در بازه یک دقیقه حل و در پایان، داوران برترین‌ها را در هر رده معرفی کردند. از بین ۱۸۰۰ نفر شرکت‌کننده در کلاس‌های آموزشی مکعب‌روبیک، ۳۸۶ نفر در این دوره مسابقه دادند. در پایان ۱۸ نفر برتر در ۶ رده سنی به‌عنوان برگزیده‌های این رقابت انتخاب شدند.»

  • ۱۲ ورزشکار خارجی

«مهدی قهاری»، رئیس کمیته بازی‌های فکری هیئت همگانی استان تهران، با بیان اینکه رکورد این ورزش با ۳ و نیم ثانیه مربوط به ورزشکار خارجی است، می‌گوید: «این رکورد در کشور، حدود ۷ ثانیه است و در این رقابت‌ها ورزشکاران ۵ فرمول را از ۱۲ ثانیه تا ۲ دقیقه (آماتورها) انجام دادند. ۱۲ نفر از کشورهای «عمان»، «عراق»، «ترکیه»، «انگلستان» و «کانادا» در این رقابت شرکت داشتند. هم‌چنین علاوه بر ورزشکاران تهرانی، علاقه‌مندانی برای ارزیابی مهارت خود از استان‌های «البرز»، «قزوین»، «فارس»، «اصفهان»، «یزد»، «بوشهر»، «بندرعباس»، «گلستان»، «مازندران» و «گیلان» نیز حضور پیدا کردند. از سوی دیگر، برای گستردگی این ورزش ذهنی‌درصدد هستیم تفاهمنامه‌ای را با آموزش و پرورش به امضا برسانیم که با چنین رویکردی، شاهد اثرپذیری این ورزش باشیم.»

  • یک دست و یک رنگ 

با اشاره دست از پشت مانیتور، آمادگی‌اش را برای آغاز مسابقه و حل روبیک اعلام می‌کند.
«علی نخعی» یکی از شرکت‌کنندگان این مسابقه درباره این بازی می‌گوید: «شاید بتوان مهم‌ترین قسمت این مهارت را افزایش قدرت هوش منطقی فضایی در کنار خلاقیت و هوش بر شمرد. شما در حل مکعب روبیک بارها و بارها با الگوریتم‌ها و چیدمان مختلفی از مربع‌های رنگی مواجه می‌شوید. قدرت ذهنی ما بر اساس تصویرسازی ذهنی و با فرمول‌هایی در کمترین زمان به مرور راه‌حل آن را پیدا و در یک هماهنگی خیره‌کننده بین دست‌ها و چشمانمان، آن را حل می‌کند.

مسابقات حل مکعب روبیک در سطوح و بخش‌های مختلفی چون حل با یک دست، حل ۲ دست و حل با چشمان بسته برگزار می‌شود. مکعب‌های روبیک در مسابقات انواع مختلفی مانند مکعب روبیک ۲ در ۲، ۷ در ۷ و اشکال دیگری مانند «هرم» یا «چند وجهی» دارند. از آنجایی که دارای آیتم‌های متفاوتی است هر آیتم می‌تواند مزیت‌های مختلفی را برای شما به همراه داشته باشد.»

  • حافظه‌تان  را تقویت کنید

 در هر مکعب روبیک کلاسیک ۶ وجه و در هر وجه ۹ تکه و هرکدام دارای یک رنگ است، در نتیجه دارای ۶ رنگ (رنگ‌بندی استاندارد: سفید، زرد، نارنجی، قرمز، آبی، و سبز) است. «بهارک روشنی»، مدرس بازی فکری روبیک، درباره این بازی می‌گوید: «مکعب روبیک بیش از ۵۰ سال پیش اختراع شد. یک مهندس معماری سازه‌ای از چوب ساخت که همه وجه‌های آن می‌چرخید. بعدها به هر وجه رنگی زدند تا این معما متولد شود. در ادامه نیز روش‌های مختلفی برای حل این معما ارائه شد. در ابتدا رکوردهای جهانی برای حل این معما حدود ۲۵ ثانیه بود اما اکنون این رکورد به زیر ۷ ثانیه رسیده است.

معمولاً افراد با ۲ روش مبتدی (تحلیلی) و حرفه‌ای آن را حل می‌کنند که روش مبتدی دارای ۸ مرحله است که هر مرحله دارای ۱ فرمول است. مدرس مکعب روبیک ادامه می‌دهد: «در سال‌های بعد، این مکعب گسترش یافت و مدل‌های دیگری از آن درست شد. از جمله ۲در۲در۲ (مکعب جیبی، مینی مکعب یا مکعب یخی)، ۳در۳در۳ (مکعب استاندارد)، ۴در۴در۴ (انتقام روبیک، یا مکعب استاد) و ۵ در۵ در۵ (روبیک پروفسورها) و به تازگی اندازه‌های بزرگ‌تری نیز درست شده‌اند (وی کیوب ۶ و وی کیوب ۷) و بزرگ‌ترین مکعبی که ساخته شده‌است، ۱۷در۱۷در۱۷ است.»

او به مزیت‌های این بازی فکری اشاره می‌کند: «افزایش قدرت یادگیری، تقویت قدرت تجسم سه‌ بعدی، درک انواع حرکت‌ها و چرخش‌ها در فضا، درک‌ترتیب انجام حرکات و نوع تغییراتی با هر حرکت ایجاد می‌شود، افزایش قدرت تمرکز، افزایش هماهنگی بین چشم و دست، استفاده‌ همزمان از هر ۲ دست و داشتن کنترل بر روی حرکات تک‌تک انگشتان، بهبود قدرت تصمیم‌گیری سریع، تقویت قدرت پیش‌بینی و تشخیص موقعیت مهره حتی بدون دیدن آن، افزایش حافظه بلندمدت و کوتاه مدت، افزایش هوش منطقی و استدلال حرکات و کشف راه‌های جدید، افزایش اعتماد به نفس، استفاده همزمان از ۲ نیم‌کره‌ مغز و افزایش تمرکز و سرعت در پردازش مغزی از دیگر مزایای آموزش روبیک است.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید