• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 9 خرداد 1400
کد مطلب : 131945
+
-

طی نامه‌ای، در مورد رد صلاحیت‌ها با استناد به قانون اساسی

روحانی از شورای نگهبان توضیح خواست

دولت
روحانی از شورای نگهبان توضیح خواست


 رئیس‌جمهور در نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار توضیح درباره چگونگی بررسی صلاحیت کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.
اعلام فهرست 7 نفره کاندیداهای ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان بعد از نزدیک به 10روز بررسی رزومه 40چهره سیاسی که برای حضور در انتخابات 1400 نام‌نویسی کرده بودند، موجی از واکنش‌ها را به‌دنبال داشت که همچنان ادامه دارد. اگرچه قریب‌‌به‌اتفاق ردصلاحیت‌شدگان گلایه‌وار حکم شورای نگهبان را پذیرفته‌اند، اما ردصلاحیت 14کاندیدای اصلاح‌طلب و چهره‌های میانه‌رویی همچون علی لاریجانی سبب شده است صحنه رقابت انتخابات پیش‌رو از نظر رقابت سیاسی جناح‌های سیاسی کم‌رونق باشد.
ابراهیم رئیسی، عبدالناصرهمتی، محسن مهرعلیزاده، علیرضا زاکانی، محسن رضایی، سعید جلیلی و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی کاندیداهایی هستند که صلاحیت‌شان برای انتخابات پیش‌رو از سوی شورای نگهبان تأیید شده‌ و قریب به 5 روزی است که رقابت‌هایشان برای تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری را رسما کلید زده‌اند.
 به هر روی در همین فضا و برای روشن شدن چند و چون بررسی صلاحیت 7چهره مذکور و ردصلاحیت قریب به 33چهره شناخته‌شده سیاسی در این دوره از انتخابات توسط شورای نگهبان، حسن روحانی، چهارشنبه گذشته در راستای اصل113 قانون اساسی در رابطه با چگونگی اعمال نظر و بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری نامه‌ای را به شورای نگهبان ارسال کرده است. به گزارش ایسنا، نامه رئیس‌جمهور تاکنون از سوی شورای نگهبان پاسخی دریافت نکرده است.
در اصل ۱۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: پس از مقام رهبری، رئیس‌جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، برعهده دارد.
این نامه در همان روزی به شورای نگهبان ارسال شده است که روحانی در نشست با هیأت دولتش از نامه به مقام معظم رهبری در این‌باره خبر داده بود. خبری از پاسخ نامه روحانی به‌رهبر معظم انقلاب هنوز منتشر نشده است، اما ایشان پنجشنبه گذشته در دیداری مجازی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که شورای نگهبان طبق وظیفه‌ خودش آنچه را که باید انجام بدهد و لازم می‌دانست انجام داد و نامزدها را مشخص کرد.
 سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری 28خرداد‌ماه برگزار خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید