• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 8 خرداد 1400
کد مطلب : 131855
+
-

احتمال کاهش مشارکت

براساس نظرسنجی ایسپا پیش‌بینی میزان مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به 36درصد رسیده است

 آخرین نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران 3هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری از کاهش میزان تمایل مردم به مشارکت، اضافه شدن به جمعیت مرددها و آنهایی که نمی‌دانند به چه‌کسی رأی می‌دهند، حکایت دارد. پیش‌بینی رقم مشارکت اکنون به محدوده 36درصد رسیده است.
هفتمین نظرسنجی ایسپا، کاهش 7درصدی احتمال  مشارکت پس از اعلام   7نامزد نهایی این دوره از انتخابات را روایت می‌کند.   نظرسنجی‌های این مرکز در فاصله زمانی شهریور سال گذشته تا آخر اردیبهشت‌ماه امسال در محدوده 40درصد بود و در ششمین نظرسنجی که 27 تا 30 اردیبهشت انجام شده بود 43درصد را نشان می‌داد. نظرسنجی اخیر در روزهای 5 و 6 خرداد انجام شده است و براساس آن 37.7درصد پاسخگویان گفته‌اند قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند که این با احتساب نسبتی از آنهایی است که پاسخ نظرسنجی را نداده‌اند.
در بخش قابل توجه دیگر این نظرسنجی از بین 7نامزد باقیمانده در این دوره از انتخابات هنوز هیچ‌کدام از نامزدها بالای 50درصد رأی ندارند. 48درصد افرادی که قطعا و به‌احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند، گفته‌اند نمی‌دانند به چه‌کسی می‌خواهند رأی بدهند و 43.9درصد گفته‌اند به حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی رأی می‌دهند. محسن رضایی با 3.7درصد، سعید جلیلی با 1.8درصد، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی هرکدام با یک‌درصد رای، محسن مهرعلیزاده با 0.4درصد رأی و علیرضا زاکانی با 0.2درصد آرا در رتبه‌های بعدی هستند.   در عین حال هیچ‌کدام از 6نامزد دیگر در هیچ شرایطی آرای بالاتر از 4درصد ندارند. در مقایسه با نظرسنجی مرحله پنجم ایسپا که 18 تا 20اردیبهشت قبل از شروع ثبت‌نام‌ها انجام شده بود و احتمال یک رقابت کامل‌تر با تأیید صلاحیت نامزدهای هر 2جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب با یکدیگر داده می‌شد، آرای نامزدهای اصولگرا به وضوح کاهش چشمگیری یافته است.
 در این مرحله از نظرسنجی 47.8درصد افرادی که قطعا یا به‌احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کردند به حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی رأی می‌دادند که درنظرسنجی هفتم به 43.9درصد رسیده است. آرای محسن رضایی و سعید جلیلی نیز درنظرسنجی پنجم به‌ترتیب 12.2 و 6.3درصد بود که اکنون هر 2نفر میزان آرای‌شان کاهش شدید نشان می‌دهد. در یک دوقطبی انتخاباتی 64.7درصد همین افراد گفته بودند اگر رقابت بین ابراهیم رئیسی و اسحاق جهانگیری باشد، به رئیسی رأی خواهند داد.  تأثیر این محاسبات آرا با درنظر گرفتن این نکته اهمیت می‌یابد که فرد رئیس‌جمهور باید حداقل نیمی از آرای مشارکت‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌دست بیاورد تا در همان مرحله اول پیروز رقابت‌ها باشد.

رأی اولی‌ها چقدر هستند؟
اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در این دوره از انتخابات بیش از یک‌میلیون‌و۳۰۰هزار رأی اولی داریم. موسوی همچنین با بیان اینکه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تبلیغات همه نامزدها اعم از ریاست‌جمهوری، مجلس، خبرگان و شوراهای شهر و روستا ضروری است، تأکید کرد: اگر نامزدها و ستادهای آنها شیوه‌نامه‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا را در تبلیغاتشان رعایت نکنند، به‌عنوان تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود و قاعدتا با آنها برخورد خواهد شد. / ایسنا

 

این خبر را به اشتراک بگذارید