• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
پنج شنبه 6 خرداد 1400
کد مطلب : 131745
+
-

چین با عبور از آلمان، بزرگ‌ترین شریک تجاری انگلیس شد

تبادلات تجاری انگلیس با اتحادیه اروپا از سال 2018 میلادی به‌خاطر برگزیت و همه‌گیری کرونا 23درصد کاهش داشته است

جهان‌نما
چین با عبور از آلمان، بزرگ‌ترین شریک تجاری انگلیس شد

چین با عبور از آلمان، برای نخستین‌بار در تاریخ، در رخدادی معنادار، به بزرگ‌ترین شریک تجاری انگلیس تبدیل شده است.
به گزارش گاردین، بر اساس داده‌های منتشرشده دولتی، یکی از عوامل اصلی تبدیل چین به بزرگ‌ترین بازار وارداتی انگلیس، نیاز فراوان به منسوجات و پارچه برای تولید ماسک و دیگر البسه محافظتی در دوران همه‌گیری کرونا بوده است.
این جا‌به‌جایی در شریک تجاری، نشانه‌ای آشکار از تغییر روابط انگیس با اتحادیه اروپاست، رابطه‌ای که بعد از برگزیت، در حال تجربه روزهای تازه و متفاوتی است.
اداره ملی آمار انگلیس اعلام کرده که واردات کالا از چین از سال2018 به بعد رشدی 66درصدی داشته و به رقم 16.9میلیارد پوند در یک‌چهارم اول سال2021 رسیده است. در همین دوره، واردات از آلمان یک‌چهارم کاهش یافته و به 12.5میلیارد پوند رسیده است. با وجود این، اتحادیه اروپا در مجموع همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری انگلیس است اما برای چین، تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین شریک تجاری واحد برای انگلیس، دستاوردی بزرگ به‌شمار می‌رود.
چین تنها اقتصاد بزرگ دنیا بوده که اقتصادش در پی همه‌گیری کرونا جان گرفته و سرپا شده و تنها کشوری است که در سال گذشته، در تجارت جهانی رشد داشته است. در دوران قرنطینه، یکی از عوامل دیگر واردات بیشتر از چین، تقاضا برای کالاهای الکترونیک بوده است. مردم با خانه‌نشینی زمان بیشتری را با دستگاه‌های الکترونیک سپری کرده‌اند و همین باعث افزایش واردات این کالاها از چین بوده است.
از سال1997 به بعد، آلمان بر بازار واردات انگلیس حاکم بوده؛ ‌به‌جز یک دوره 6ساله در انتهای سال2000 و ابتدای 2001 که واردات از آمریکا بیشتر بوده است.
سازمان آمار انگلیس گفته است که واردات از آلمان از بهار سال2019 در حال کاهش بوده است، یعنی زمانی که برگزیت جدی‌تر شد. همه‌گیری کووید-19 هم بر واردات از آلمان اثر گذاشته و صادرات ماشین و دیگر اقلام این کشور، نه فقط به انگلیس که به سراسر دنیا کاهش پیدا کرده است. فروش خودرو در انگلیس هم به‌خاطر اینکه نمایشگاه‌های خودرو در دوران طولانی قرنطینه تعطیل شده بودند به‌شدت سقوط کرده است.
آمار همچنین نشان می‌دهد که تجارت انگلیس و اتحادیه اروپا در یک‌چهارم اول سال2021، در مقایسه با دوره مشابه در 3سال پیش، سقوط فاحشی داشته و تقریبا یک‌چهارم کاهش داشته است. در این مورد هم برگزیت و همه‌گیری کرونا اثرگذار بوده‌اند.
تجارت در مجموع، یعنی هم واردات و هم صادرات، با اتحادیه اروپا در 3ماهه اول سال، در مقایسه با 3ماهه اول 2018 که نه برگزیت قطعی شده بود و نه همه‌گیری دنیا فرا گرفته بود، 23.1درصد کاهش داشته است. تجارت با کشورهای خارج از اتحادیه اروپا در همان دوره، تنها 0.8درصد کاهش پیدا کرده است؛ این تفاوت آماری نشان‌دهنده پیامدهای وضع کنترل‌های مرزی جدید بین اروپا و انگلیس است که در پی توافق برگزیت جاری شده است.
سازمان آمار انگلیس، 6ماه بعد از توافقات جدید مرزی بین اتحادیه اروپا و انگلیس، در گزارشی پیامدهای آن بر تجارت را بررسی کرده و گفته است که شواهد زیادی از اختلال در روابط تجاری در سراسر بنادر و دیگر پایگاه‌های صادراتی انگلیس مشاهده کرده است.
بیشترین کاهش صادرات، به ایرلند بوده و در رده‌های بعدی، آلمان، فرانسه و هلند قرار دارند.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس تأکید کرده که اختلال در تجارت با اتحادیه اروپا، موقتی و کوتاه‌مدت است. او ابراز امیدواری کرده که این مشکلات به مرور زمان برطرف خواهند شد و هر دو طرف به روابط تجاری جدید عادت خواهند کرد. البته او تأکید کرده که انگلیس تنها به بهبود روابط تجاری با اتحادیه اروپا چشم ندارد و امیدوار است که توافق‌های تجاری جدیدی با کشورهای سراسر دنیا منعقد کند.
با این حال برخلاف حامیان برگزیت، رهبران تجاری در انگلیس گفته‌اند که جدایی از اتحادیه اروپا، هزینه‌های بسیار بالایی داشته و پیامدهای بی‌شماری برای اقتصاد انگلیس دارد.
نائومی اسمیث، مدیر اجرایی کارزار هواخواه اتحادیه اروپا با نام «بهترین برای انگلیس»، گفته است که کسب‌وکارها در انگلیس به‌خاطر برگزیت پولشان را از دست می‌دهند و با هزینه‌های بیشتری مواجه هستند.
او گفته است؛ «توافق دقیقه آخر و خام دولت با اتحادیه اروپا، باعث شده که خطوط قرمز زیادی بر سر راه کسب‌وکارها ایجاد شود، و این خطوط قرمز، هزینه زیادی به آنها تحمیل می‌کند. کسب‌وکارها به‌سختی می‌توانند با این شرایط کنار بیایند. وعده‌ها درباره اینکه تجارت با دیگر کشورهای جایگزین این وضعیت اسفناک خواهد شد برای آنها هنوز به واقعیت نپیوسته است.»
سازمان آمار انگلیس گفته است که به‌سختی می‌توان اثرات کرونا را از پیامدهای برگزیت جدا کرد. شرکت‌های انگلیسی، در ماه‌های اخیر که کرونا انگلیس را به حالت تعطیل درآورده، به‌شدت از پیامدهای جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا هم رنج می‌بردند.
براساس این گزارش، تعداد شرکت‌هایی که در ابتدای سال برگزیت را بزرگ‌ترین چالش خود خوانده‌اند، به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. پیش از این، آنها کرونا را بزرگ‌ترین چالش کسب‌وکار خود معرفی می‌کردند.
در میان شرکت‌های صادراتی، 38درصد آنها گفته‌اند از زمستان پیش، کاغذبازی مانع صادرات بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید