• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 5 خرداد 1400
کد مطلب : 131593
+
-

همشهری نحوه برگزاری انتخابات الکترونیک در استان ها را بررسی کرده است

کرونا و تجربه انتخابات الکترونیک

کرونا و تجربه انتخابات الکترونیک

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با وجود شیوع کرونا و نگرانی‌ها از گسترش ویروس در شعب اخذ رای فقط با برگزاری  انتخابات به صورت الکترونیک در ۲۴شهر موافقت کرده است. بر این اساس و با توجه به ظرفیتی که وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیک در اختیار دارد، انتخابات الکترونیک در ۸ شهر و ۱۶ مرکز استان برگزار می‌شود. شهرهای مشهد، شیراز، کرج ، اهواز، کرمانشاه، قم، اصفهان، تبریز، بوشهر، بیرجند، قزوین، بندرعباس، شهرکرد، زنجان، یاسوج، همدان، ارومیه، رشت، بجنورد، سمنان، گرگان، ایلام، خرم‌آباد و ساری شهرهایی هستند که انتخابات در آن‌ها به شیوه الکترونیک برگزار خواهد شد. البته این هیأت با برگزاری انتخابات الکترونیک در شهر تهران به دلیل برگزاری همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، شورای شهر، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری مخالفت کرده. قرار است ۷ یا ۸ شهر دیگر هم به این تعداد اضافه شود تا آمار شهرهایی که انتخابات الکترونیک برگزار می‌کنند به بیش از ۳۰ مورد برسد. با وجود برخی تجربه‌های ناموفق در دوره‌های گذشته اما در انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی قم، یزد و سمنان در برگزاری انتخابات الکترونیک رتبه برتر را کسب کرده‌ بودند و تجربه آن‌ها می‌تواند در این دوره مورد توجه سایر شهرها باشد. برخی شهرها چون اراک هم با وجود این در سال‌های قبل تجربه برگزاری انتخابات الکترونیک را داشتند، اما این دوره نام‌شان در فهرست شهرهای تاییدشده نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد مشهد در انتخابات پیش‌رو، بزرگترین حوزه انتخابیه الکترونیک کشور خواهد بود. 



همدان
بنابر اعلام رئیس ستاد انتخابات استان همدان، انتخابات شورای شهر همدان در خرداد1400 و در 220 شعبه به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد. از 25مرحله انتخابات، 23مرحله الکترونیک و فقط 2مرحله به صورت دستی خواهد بود، اما انتخابات شورای شهر همدان به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود. امکانات و زیرساخت‌های برگزاری انتخابات الکترونیک در همدان پیش‌بینی شده است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. نیروها هم آموزش‌ لازم در این زمینه را دریافت کرده‌اند. استفاده از دستگاه مورد نظر نیز کاملا ساده است، اما صدا و سیما در این باره آموزش لازم را به مردم خواهد داد.

خراسان شمالی
با توجه به تجربه موفق خراسان شمالی در برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، بجنورد به عنوان یکی از ۲۴ مرکز استان و شیروان به عنوان یکی از ۸ شهر منتخب برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک انتخاب شدند. در سال ۹۶ انتخابات شورای شهر در شهرهای بجنورد، اسفراین و شیروان الکترونیکی برگزار شد و مردم این شهرها با فرآیند انتخابات الکترونیکی آشنا هستند. از مجموع 1092 شعبه اخذ رای انتخابات در استان، 386 شعبه شهری و 706 شعبه روستایی است و 292 شعبه اخذ رای الکترونیک در استان وجود دارد. افزایش این تعداد شعب اخذ رای برای امسال هنوز تایید نشده است.

لرستان
بنابر گفته معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان، انتخابات۱۴۰۰ در مراکز شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و کوهدشت به صورت الکترونیک برگزار می‌شود. این در حالی است که هدف مسئولان لرستان برگزاری انتخابات الکترونیک در همه شهرهای استان بود، اما به دلیل محدودیت در تعداد صندوق‌ها، فعلا در 3شهر اجرا می‌شود. با توجه به آمار وزارت کشور، لرستان از استان‌هایی است که بیشترین تعداد شهرستان را در زمینه برگزاری انتخابات الکترونیک دارد. پشتیبانی‌های لجستیکی و سایر موارد لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک در ستاد انتخابات لرستان مورد بررسی قرار گرفته و کمیته‌ای برای رفع مشکلات در این زمینه تشکیل شده است. صدا و سیمای مرکز استان هم برنامه ویژه‌ای به منظور آموزش عمومی شهرهایی که انتخابات الکترونیکی در آن‌ها برگزار خواهد شد، آغاز کرده است. 

فارس
در استان فارس انتخابات شوراها در کلانشهر شیراز به صورت تمام الکترونیک و در شهرهای صدرا، داریون و خان‌زنیان به صورت نیمه الکترونیک برگزار می‌شود. در انتخابات گذشته ۵۵۳ شعبه اخذ رأی در شهرستان شیراز وجود داشت که برای انتخابات سال ۱۴۰۰ با 30 درصد افزایش با هدف پیشگیری از ازدحام در شرایط کرونا تعداد شعب به ۷۲۴ شعبه رسیده اما نهایی شدن این تعداد شعبه اخذ رأی نیاز به تأیید هیات اجرایی دارد. در مجموع ستاد انتخابات اعلام کرده که 9266 صندوق اخذ رأی با فعالیت حدود 100هزار نفر به عنوان دست اندرکار برگزاری انتخابات در استان فارس پیش‌بینی شده است. انتخابات ریاست جمهوری نیز در این شهر به روش سنتی برگزار خواهد شد.

بوشهر
بر اساس اعلام مدیر کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری بوشهر، انتخابات شورای شهر بوشهر تمام الکترونیک برگزار می‌شود. بخش عمده فرآیندهای انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخابات سایر شهرها و روستاهای استان بوشهر هم به صورت الکترونیک انجام می‌شود. قرار است در روز اخذ رأی به جز فرایند صدور تعرفه و شمارش آرا بقیه فرآیندها از جمله احراز هویت رأی‌دهندگان به صورت الکترونیکی باشد و همه شعبه‌های اخذ رأی به دستگاه احراز هویت مجهز شوند. بر اساس اعلام شرکت مخابرات بوشهر همه فرمانداری‌های ۱۰ گانه استان برای برگزاری الکترونیکی انتخابات به فیبر نوری متصل شده‌اند. با توجه به شیوع کرونا و با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی شعب اخذ رأی در استان 16درصد افزایش یافته و در اماکنی که امکان تهویه هوا وجود دارد، برپا می‌شود.  

سمنان
وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیک شورای شهر در شهر سمنان ۴۴۷ دستگاه اخذ رأی الکترونیک به ستاد انتخابات این استان واگذار کرده است. کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات سمنان نیز از پوشش صددرصدی مخابراتی همه شعب اخذ رأی و تأمین زیرساخت‌های برگزاری انتخابات الکترونیک در نقاط مختلف استان خبر داده است. سمنان در انتخابات مجلس یازدهم تجربه برگزاری انتخابات الکترونیک را داشت و به دلیل برگزاری بدون اشکال و موفقیت‌آمیز انتخابات الکترونیک همراه با قم و یزد یکی از 3 استان برتر کشور در برگزاری انتخابات الکترونیک شد. این تجربه موفق همراه با زیرساخت‌های مناسب ارتباطی در این استان موجب شد مجریان انتخابات 28خرداد در سمنان حتی تقاضای برگزاری انتخابات الکترونیک در شهرستان‌های گرمسار، دامغان و شاهرود را نیز مطرح کنند. حتی بسیاری از بخشداری‌های این استان نیز درخواست الکترونیکی برگزار شدن انتخابات در سمنان را نیز مطرح کردند.



مازندران
ششمین دوره انتخابات شورای شهر ساری برای نخستین بار به صورت تمام‌مکانیزه و بدون استفاده از تعرفه‌های کاغذی و صندوق‌های سنتی اخذ رأی برگزار می‌شود. ۹۰۱صندوق دستگاه اخذ رأی الکترونیک از سوی وزارت کشور به انتخابات شورای شهر ساری اختصاص داده شده و به زودی کلاس‌های آموزشی برای عوامل اجرایی ششمین انتخابات شورای شهر ساری برگزار خواهد شد. فقط انتخابات شورای اسلامی شهر ساری در مازندران به صورت تمام‌الکترونیکی برگزار می‌شود. اما انتخابات شورای سایر شهرها و همه روستاها و انتخابات ریاست جمهوری در سراسر مازندران به صورت نیمه‌مکانیزه برگزار خواهد شد. یعنی اخذ رأی و شمارش آرا به صورت دستی و سنتی انجام می‌شود و تجمیع آرای شعب مختلف یا ارسال صورتجلسه‌ها و نامه‌ها به فرمانداری‌ها از طریق بارگذاری در سامانه‌ یکپارچه که زیرساخت‌های آن فراهم شده اجرا خواهد شد. با توجه به تجربه مازندران در برگزاری انتخابات تمام‌الکترونیک شورای پنجم در 8 شهر این استان، پیش‌نیازهای اولیه برای برگزاری این انتخابات فراهم شده است.

قزوین
از ۲۵فرایند انتخابات با آماده شدن بسترهای اینترنتی و مخابراتی مناسب در قزوین ۲۴مرحله به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای برگزاری الکترونیکی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا فراهم شده است. در صورت تایید شورای نگهبان و وزارت کشور این امکان وجود دارد که انتخابات خرداد امسال در قزوین به صورت تمام الکترونیک برگزار شود. در این استان 1040شعبه اخذ رأی پیش‌بینی شده که ۶۵۱شعبه آن شهری و ۳۸۹شعبه روستایی است. برای مناطق صعب‌العبور هم تدارک لازم دیده شده و در برخی مناطق کوهستانی و دورافتاده هم برای بردن صندوق‌ها و جمع آوری آرا با هماهنگی مدیریت بحران و هوانیروز اقدام مقتضی صورت گرفته تا امکان استفاده از ظرفیت بالگرد هم در صورت نیاز فراهم شود.

زنجان
طبق اعلام هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، انتخابات در زنجان به همراه 23مرکز استان دیگر به صورت الکترونیک برگزار می‌شود. ستاد انتخابات این استان از برگزاری انتخابات الکترونیک در مرکز استان خبر می‌دهد.
 پروتکل‌های بهداشتی در شعبه‌های اخذ رای به شرایط کرونایی بستگی دارد و ممکن است در برخی شهرها دستور برپایی شعبه اخذ رای در فضای باز یا محل‌های سرپوشیده بزرگ مانند سالن‌های ورزشی داده شود. همچنین مسئولان زیرساخت ارتباطی از آمادگی حوزه فناوری اطلاعات برای برگزاری انتخابات الکترونیک خبر می‌دهند. طبق ا علام مسئولان شعب اخذ رای در این استان 15درصد افزایش یافته است. 

آذربایجان شرقی
به گفته مسئولان، انتخابات 25 مرحله دارد و در انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا در تبریز آخرین مرحله ثبت رای به صورت الکترونیک برگزار می‌شود؛ یعنی استفاده از صندوق الکترونیک. علاوه بر الکترونیکی کردن با توجه به شرایط کرونایی تعداد شعبه‌ها نسبت به انتخابات گذشته ۱۵درصد افزایش یافته تا مردم در آرامش رای دهند که در این میان ۳۷۶۶ شعبه اخذ رای پیش‌بینی شده است.انتخابات الکترونیکی تنها برای شورای شهر در تبریز به صورت صدرصد الکترونیکی برگزار می‌شود. تمهیدات لازم برای برگزاری الکترونیکی انتخابات در تبریز انجام شده و بر همین اساس همه مراحل انتخابات به صورت تمام الکترونیکی خواهد بود و به محض اتمام رای‌گیری نتیجه آرا پس از یک ساعت اعلام می‌شود. 800شعبه اخذ رای برای شهرستان تبریز پیش‌بینی شده است.

آذربایجان غربی
برگزاری انتخابات الکترونیک در آذربایجان غربی با توجه به کوهستانی بودن منطقه و پراکندگی روستاها و شهرها یکی از اهداف درازمدت مسئولان سیاسی و امنیتی استان است. پراکندگی شهرها موجب می‌شود نتایج انتخابات زود جمع‌آوری و مشخص نشود. در سال98 مسئولان تلاش کردند با تامین زیرساخت‌های انتخابات الکترونیک و توسعه فیبر نوری گام‌های عملیاتی‌تری برای این کار بردارند. در آخرین روزهای سال 99 مسئولان از آمادگی برای احراز هویت الکترونیکی در اکثر شعب اخذ رای خبر دادند. این استان باتوجه به زیرساخت‌های فراهم شده و برای جلوگیری از شیوع کرونا اعلام کرده که تلاش دارد علاوه بر ارومیه در 2 شهر پرجمعیت استان هم انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار کند. در نهایت و با توجه به شرایط موجود هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با برگزاری انتخابات الکترونیک در ارومیه موافقت کرد. انتخابات ریاست جمهوری در ارومیه و دیگر شهرها به صورت سنتی است.

خوزستان 
انتخابات شورای شهر در اهواز الکترونیک است، اما خوزستان تجربه انتخابات الکترونیک را در سال 96 هم داشته. 4شهر  امیدیه، ماهشهر، بهبهان و خرمشهر خوزستان در انتخابات سال 96 براساس ابلاغ ستاد انتخابات کشور اخذ رای را به صورت الکترونیک انجام داده بودند و تجربه لازم را در این زمینه دارند. با توجه به همین تجربه و وجود زیرساخت‌های لازم ستاد انتخابات خوزستان درخواست خود را به وزارت کشور داده است تا امسال هم انتخابات در این 4شهر الکترونیک برگزار شود. همچنین با توجه به شرایط کرونا در استان، تعداد شعب اخذ رای 15درصد افزایش یافته است تا در شعب تجمع زیادی صورت نگیرد. 

کهگیلویه‌وبویراحمد
انتخابات شورا‌های اسلامی شهر در شهر‌های یاسوج، دوگنبدان و باشت در استان کهگیلویه‌وبویراحمد به صورت تمام مکانیزه برگزار می‌شود. بر اساس اعلام رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان در سایر شعب در سراسر کهگیلویه و بویراحمد انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و شورا‌های اسلامی شهر و روستا به صورت نیمه مکانیزه برگزار خواهد شد. در انتخابات تمام مکانیزه، همه فرایند‌های انتخابات به صورت کاملا الکترونیکی انجام می‌شود، اما در انتخابات نیمه مکانیزه فقط فرایند‌های احراز هویت رای دهندگان به صورت الکترونیکی است. شرایط برگزاری انتخابات تمام مکانیزه از نظر زیرساخت‌های فنی و مخابراتی در همه شهرهای استان فراهم است و وزارت کشور و هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 3 شهر استان را تایید کرده‌اند.

قم 
فرماندار قم مدتی پیش از آماده‌سازی 3200صندوق برای برگزاری فرایند انتخابات در استان خبر داده بود و قرار است انتخابات شوراهای شهر در این استان به صورت تمام الکترونیک برگزار شود. 604 شعبه در قم برای انتخابات الکترونیکی پیش‌بینی شده‏، در حالی که دوره قبلی 571 شعبه اخذ رأی پیش‌بینی شده بود. امسال با توجه به شیوع کرونا با هدف پراکندگی جمعیت و جلوگیری از تجمع و شلوغی محل‌های اخذ رای ۵۴ صندوق در مناطق مختلف شهر در نظر گرفته شده است. ۲۲هزار نفر نیروی اجرایی در ۴ بخش مسئولیت برگزاری انتخابات را در قم بر عهده دارند. برنامه‌های آموزشی جامعی هم برای آموزش همه فرایندهای برگزاری انتخابات به ویژه رأی‌گیری الکترونیک تدارک دیده شده است که با توجه به شرایط کرونایی بخش عمده‌ای از این آموزش‌ها به صورت غیرحضوری خواهد بود. 

اصفهان
اصفهان یکی از کلانشهرهایی است که انتخابات در آن به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود. این انتخابات فقط در شهرستان اصفهان و برخی شهرهای نزدیک به آن مانند بهارستان، ورزنه و پرند به صورت تمام الکترونیک است. اصفهان انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی را به شکل تمام الکترونیک برگزار کرد که طی آن ۱۰۰۰ شعبه اخذ رای الکترونیک مورد استفاده قرار گرفت. با وجود شرایط کرونایی ۲۰درصد به این شعب اضافه شده و تعدادشان به ۱۲۰۰شعبه رسیده است. زیرساخت‌های انتخابات الکترونیک با توجه به دوره قبلی انتخابات فراهم هست. در هر شعبه 3 یا 4 دستگاه اخذ رای قرار می‌گیرد و آموزش کاربران رایانه هم شروع شده است. 40هزار نیروی انسانی انتخابات اصفهان را برگزار می‌کنند. 

کرمانشاه
انتخابات شورای اسلامی شهر کرمانشاه به صورت صد درصد الکترونیک برگزار می‌شود. علاوه بر الکترونیکی بودن مرحله ثبت نام، کار اخذ رای، شمارش آرا و تجمیع آرا نیز به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. انتخابات ریاست جمهوری اما به‌صورت سنتی برگزار می‌شود. ۲۶۲ صندوق اخذ رای در ۵۲۰ شعبه مهیای اخذ رای‌ است. بر اساس برآوردها 1280شعبه ثابت و ۸۵۸شعبه سیار در استان آرای مردم برای انتخابات ریاست جمهوری را جمع‌آوری می‌کنند. 2326صندوق رای نیز کار جمع‌آوری آرای مردم برای انتخابات شوراهای شهر و روستا را بر عهده دارند که از این آمار 1458 شعبه ثابت و بقیه سیار هستند. با توجه به شرایط کرونایی قرار است هیات اجرایی استان شعب اخذ رای را در فضای باز با تهویه مناسب جانمایی کنند.



هرمزگان
برای اولین بار در بندرعباس انتخابات شورای شهر به شکل الکترونیک برگزار می‌شود که با در اختیار قرار دادن یک کارت شارژ یک‌بار مصرف و وارد کردن کد مخصوص خواهد بود. از مزایای برگزاری الکترونیکی انتخابات شورای شهر این است که در حدود نیم ساعت کار شمارش آرا انجام و نتایج اعلام خواهند شد. به گفته رئیس ستاد انتخابات هرمزگان، زیرساخت‌های برگزاری انتخابات الکترونیک در شهر بندرعباس فراهم، صندوق‌ها آماده و پهنای باند اینترنت مورد نیاز تامین شده است. برای برگزاری انتخابات به شکل الکترونیکی 600 صندوق الکترونیک در نظر گرفته شده است که برای هر شعبه 2 صندوق و برای شعب اخذ رای شلوغ 5 صندوق قرار داده خواهد شد.

خراسان جنوبی
خراسان جنوبی سال 96 برگزاری انتخابات با صندوق‌های الکترونیک را تجربه کرد، اما با مشکلات زیادی نیز روبه‌رو شد. در این دوره با استفاده از تجربه انتخابات پیشین و برگزاری کلاس‌های آموزشی چگونگی کار با صندوق الکترونیکی اخذ رای، برگزاری مانور آموزش رای‌گیری الکترونیکی در مسجد امام هادی (ع) بیرجند، آموزش نحوه رای‌گیری الکترونیکی برای مردم در محل برگزاری نمازجمعه بیرجند و آموزش نحوه انجام رای‌گیری الکترونیکی، انتخابات با استفاده از صندوق‌های اخذ رای الکترونیک با موفقیت بیشتری در استان برگزار خواهد شد. در انتخابات سال 96 تعداد ۹۰۲ شعبه برای اخذ رأی ریاست جمهوری و ۸۱۷ شعبه انتخابات شوراها در استان فعال بود و برای این دوره از انتخابات، تعداد شعب اخذ رأی ریاست جمهوری به 1083شعبه و انتخابات شوراها به 1372 شعبه افزایش می‌یابد.

چهارمحال و بختیاری
برای برگزاری انتخابات در چهارمحال و بختیاری حدود 1064 شعبه اخذ رای پیش‌بینی شده که با توجه به شیوع ویروس کرونا تعداد این شعب نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یافته است. انتخابات در 2 شهر لردگان و شهرکرد به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود , همه زیرساخت‌ها از جمله اتصال به اینترنت، تجهیزات سخت‌افزاری نظیر رایانه و عوامل اجرایی متخصص نسبت به استفاده از وسایل الکترونیکی در این 2 شهرستان آماده است. افزایش تعداد شعب، انتخاب مکان‌هایی که تهویه مناسب داشته و از فضای بزرگتر و درهای ورودی و خروجی مجزا برخوردار باشد برای اخذ رای از اقدامات مسئولان استان برای جلوگیری از گسترش ویروس کروناست.

گلستان
زیرساخت‌های برگزاری انتخابات الکترونیکی در گرگان، مرکز استان گلستان فراهم است و انتخابات شوراها در این شهر به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. به دلیل شیوع بیماری کرونا و لزوم افزایش شعب اخذ رای، تعداد صندوق‌های اخذ رای در گرگان ۱۰درصد افزایش یافته است. در دوره گذشته ۲۳۸شعبه اخذ رای آرای مردم گرگان را جمع‌آوری کردند و در این دوره تعداد شعب اخذ رای در شهرستان گرگان به ۲۵۵ شعبه افزایش یافت که ۱۴۱ شعبه آن فقط به شهر گرگان و مابقی به بخش‌ها و روستاهای این شهر اختصاص دارد. انتخابات ریاست جمهوری در گرگان نیز مانند دیگر شهرها به صورت سنتی برگزار خواهد شد.

گیلان
511شعبه اخذ رای برای انتخابات ٢٨خرداد در کل شهرستان رشت در نظر گرفته شده است که از این تعداد در ۲۰۸شعبه، انتخابات به صورت تمام الکترونیک و بقیه به شیوه سنتی و معمول برگزار می‌شود. رشت تنها شهر در گیلان است که انتخابات در آن به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود. تامین زیرساخت، شناسایی متخصصان و به‌کارگیری نرم‌افزارها و تعبیه دستگاه‌های لازم برای این کار انجام شده است. همچنین شرکت ارتباطات و فناوری اطلاعات، زیرساخت‌های ارتباطی از نظر امنیتی و پدافندی را پایش می‌کند، زیرا در این دوره پایداری زیرساخت‌های ارتباطی اهمیت بسیاری برای برگزارکنندگان انتخابات دارد. برای برگزاری انتخابات در شهرستان رشت بیش از ۱۰هزار نفر همکاری می‌کنند.

خراسان رضوی
گسترش انتخابات الکترونیکی در مشهد به عنوان الگویی در کشور مطرح است که می‌توان در آینده از آن به عنوان یک نمونه موفق برای الکترونیکی کردن انتخابات استفاده کرد. ۳۴ هزار و ۵۰۰ صندوق اخذ رای الکترونیکی برای کل کشور پیش‌بینی شده که سهم خراسان رضوی از این تعداد 5405 صندوق است. 1507 شعبه اخذ رای برای مشهد درنظر گرفته شده و به ازای هر ۱۰ شعبه اخذ رای، ۲ صندوق الکترونیکی در صورت مشکل آماده به کار هستند. همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و دومین انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۲۸ خرداد، انتخابات ششمین دوره‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در بیش از 5 هزار شعبه اخذ رای، ۸۶ شهر و 2300 روستای خراسان رضوی برگزار خواهد شد. مشهد با بیش از ۵ هزار صندوق اخذ رای برای ششمین دوره انتخابات شورای شهر، بزرگترین حوزه انتخابیه الکترونیکی در کشور است.

البرز
کرج از کلانشهرهای کشور است که انتخابات شوراهای اسلامی شهر در آن به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. تعداد 727 شعبه اخذ رأی ثابت و 12صندوق اخذ رأی سیار برای برگزاری انتخابات 1400 در شهرستان کرج پیش‌بینی شده است که نسبت به قبل 5درصد افزایش داشته. در این شعب فرایند رای‌گیری به صورت الکترونیک خواهد بود. در کنار همه تجهیزات الکترونیکی، همه ابزار و اقلام انتخابات دستی نیز  در همه شعب مستقر خواهد بود تا در صورت از کار افتادن دستگاه‌ها یا دچار مشکل شدن آن‌ها امکان اخذ رای دستی هم فراهم باشد. در کل البرز حدود 1300 شعبه اخذ رأی پیش‌بینی شده و 50هزار نفر عوامل اجرایی، نظارتی و بازرسی در برگزاری انتخابات همکاری خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید