• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13145
+
-

«باران ستاره » در نیمه‌شب اردیبهشت

«باران ستاره » در نیمه‌شب اردیبهشت

امشب می‌توانید در اوج بارش شهابی شلیاقی سر به هوا باشید و از آسمان شب لذت ببرید.

آسمان را فراموش کرده‌ایم. آن قدر در شلوغی و آلودگی زندگی می‌کنیم که گاهی یادمان می‌رود که منظره‌ای بی‌نظیر وجود دارد که برای دیدنش کافی است سرمان را بالا بگیریم تا لذت آسمان شب را کشف کنیم. بارش شهابی خیره‌کننده شلیاقی طبق معمول هر سال شروع شده و علاقه‌مندان به نجوم را هیجان زده کرده است. امشب اما بهترین فرصت برای رصد این بارش شهابی است. در شب دوم اردیبهشت‌ ماه کامل نیست و بارش شهابی شلیاقی هم به اوج خود می‌رسد. برای دیدن بارش شهابی به هیچ وسیله خاصی نیاز ندارید. کافی‌است که کمی از نور و آلودگی شهرها دور شده و به آسمان خیره شوید. در ساعت اوج این بارش، ۱۰ تا ۲۰ ستاره‌ دنباله‌دار از آسمان رد خواهند شد و رصد آنها با کمی دقت کاری سخت نخواهد بود.

بارش شهابی شلیاقی، یکی از قدیمی‌ترین بارش‌های شهابی شناخته شده در جهان به‌حساب می‌آید و سال‌هاست که بشر را مجذوب خود کرده است. زیبایی این بارش آن قدر خیره‌کننده بوده که ستاره‌شناسان چینی ۶۸۷سال قبل از میلاد مسیح، آن را «بارانی از ستاره» نامیدند.

بارش شهابی سالانه شلیاقی که معمولا بین روزهای ۱۶ آوریل (۲۸‌فروردین) تا ۲۵ آوریل (ششم اردیبهشت) در آسمان زمین قابل مشاهده است، به‌نظر می‌رسد از صورت فلکی چنگ یا شلیاق نشات می‌گیرد. این بارش در واقع تکه‌هایی از دنباله‌دار C/1861G1 یا Taxtcher به‌حساب می‌آید که هر 415سال در مداری بیضی شکل به دور خورشید در گردش است.
 شهاب‌‌سنگ‌های شلیاقی معمولا به درخشش ستارگان دب اکبر معروف هستند اما برخی از نور بیشتری از سیاره ناهید برخوردارند که درخشان‌ترین جسم در آسمان شب پس از‌ ماه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید