• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 3 خرداد 1400
کد مطلب : 131434
+
-

حناچی در مراسم تفاهم میان شهرداری و دانشگاه تهران برای ایجاد باغ گیاه‌شناسی و موزه علم عنوان کرد

رکورد احداث پارک را شکستیم

شهردار تهران: در این دوره کوتاه مدیریت شهری 18 پارک افتتاح شده و 18 پارک در مسیر افتتاح است

گزارش
رکورد احداث پارک را شکستیم



محمد سرابی ـ خبر‌نگار

تفاهمنامه همکاری شهرداری تهران و دانشگاه تهران برای ساخت باغ گیاه‌شناسی و پارک - موزه علم در پایتخت امضا شد. شهردار تهران در این مراسم که در بوستان گفتگو برگزار شد، گفت: امیدوارم ساخت این باغ گیاه‌شناسی به ثمر بنشیند و با همکاری دانشگاه تهران و دانشکده علوم، فضای مناسبی در تهران برای توسعه فضای سبز به‌وجود‌ آید. او گفت در این دوره کوتاه مدیریت شهری ۱۸‌پارک افتتاح شده و افتتاح ۱۸‌پارک دیگر را در دستور کار داریم و این یک رکورد برای تهران است و این درحالی است که در نقاط جنوبی تهران فعالیت‌های عظیمی برای توسعه فضای سبز در جریان است. مثلا در هرندی ۳۵‌هکتار پارک بهره‌برداری کردیم و هم‌اکنون در منطقه‌۱۸ پارکی به مساحت ۹ کیلومترمربع در مرز حریم تهران در حال ساخت است و امیدوارم اینها باقیات‌صالحات باقی بماند.
  پیروز حناچی در ادامه گفت: در شهریور‌۹۶ و ابتدای مسئولیت مدیریت جدید شهری یک نظرسنجی از شهروندان تهرانی انجام شد. تهرانی‌ها 2معضل ترافیک و آلودگی هوا و محیط‌زیست را به‌عنوان بزرگ‌ترین مسائل شهر تهران مطرح کردند. راه‌حل 2 مشکل، توسعه فضای سبز و توسعه مسیرهای پیاده و پاک است. حناچی اضافه کرد: در ساخت موزه علم تلاش می‌کنیم پهنه‌ای که به سمت شمال تهران را با مصوبه کمیسیون ماده ۵ به یک محور پیاده قوی با هدف توسعه قلمروی عمومی تبدیل کنیم و این سرمایه عظیمی برای تهران ایجاد می‌کند.  
شهردار تهران‌ با تقدیر از زحمات نیروهای شهرداری برای گسترش و نگهداشت فضای سبز، گفت: ‌علی‌محمد مختاری (مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر) مصداق میراث فرهنگی است و به جهت سال‌های خدمت جزو نوادر سیستم دیوانی کشور و شهرداری تهران هستند و ما هم ایشان را بازنشسته نمی‌کنیم.

نگاه محیط‌زیستی و توسعه پایدار 
رئیس دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: دانشگاه تهران برای اجرای مسئولیت اجتماعی خود و ارتقا و حرکت کشور به سمت توسعه پایدار اهمیت زیادی قائل است و موضوع امروز در این زمینه فرصت جدیدی را فراهم کرده است.
محمود نیلی احمد‌آبادی با بیان اینکه توسعه امری ناگزیر است و حفظ محیط‌زیست نیز در کنار آن باید انجام شود، گفت: در این نقطه است که علم وارد می‌شود تا تناقض را بین این دو مسئله از بین ببرد. هر‌جا که توسعه بدون علم ‌پیش رفته، در عمل دچار خسران شدیم ولی اگر بر مبنای علمی امور را پیش ببریم، مسئله ناقضی بین توسعه پایدار و رضایت مردم نخواهیم داشت.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به طرح دیگری با نام موزه علم که در نقطه مقابل برج میلاد انجام می‌شود، افزود: امیدواریم با کمک خیرین به‌زودی شاهد بهره‌برداری از موزه علم نیز باشیم.
یک استاد دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: خوشحالم که بعد از ۲۲‌سال پیگیری در روز جهانی تنوع زیستی با امضای این تفاهمنامه، ساخت باغ گیاه‌شناسی شروع می‌شود. اگرچه تا ساخت کامل این باغ راهی طولانی در پیش است اما نام پیروز حناچی و نیلی برای این تفاهمنامه در تاریخ ثبت خواهد شد.
حسین آخانی‌ افزود: با وجود توسعه کمی دانشگاه‌ها در کشورمان از نظر باغ‌های گیاه‌شناسی جزو فقیرترین کشورهای جهان هستیم و تنها باغ گیاه‌شناسی ایران ۵۳‌سال پیش توسط خارجی‌ها ساخته شده است. درحالی‌که در جهان ۳۶۶۴ باغ گیاه‌شناسی داریم. باغ‌های گیاه‌شناسی نشان‌دهنده توسعه عقلانی و فرهنگی کشور هستند.
او در ادامه گفت: کشور در کمربند خشک کره زمین است و خشکسالی در عمق تاریخ طبیعی این سرزمین ریشه دارد و اگر ما می‌خواهیم کشاورزی و فضای سبز پایدار داشته باشیم چاره‌ای نداریم جز اینکه از تنوع زیستی خودمان استفاده کنیم و برای این کار تنها راه تحقیق و پژوهش است و لازمه آن داشتن باغ‌های گیاه‌شناسی است. در کشوری مانند ایران با 8هزار گونه گیاهی و 2هزار گیاه بومی تنها یک باغ گیاه‌شناسی داریم.
علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌های شهرداری تهران نیز در این مراسم با اشاره به مشکل کمبود آب، گفت: با توجه به بحران آب در کشور از 3سال قبل اقداماتی شروع کردیم و تفاهمنامه با وزارت نیرو در زمینه استفاده از پساب امضا کردیم و تا افق۱۴۱۰ صد‌در‌صد از پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود. باغ گیاه‌شناسی در دو قطعه 10هکتاری بین بزرگراه‌های چمران، مدرس، حکیم و همت ساخته می‌شود که یکی متعلق به دانشگاه تهران و یکی هم به شهرداری تهران تعلق دارد. فاز مقدماتی این پروژه تا اسفند۱۴۰۰ افتتاح می‌شود و در فاز کوتاه‌مدت فروردین۱۴۰۱ تا اسفند۱۴۰۲ برای بازدید عموم آماده خواهد بود. تا اسفند۱۴۰۵ نیز این باغ تکمیل خواهد شد. باغ‌های گیاه‌شناسی زمان‌های طولانی نیاز دارند تا به بلوغ طبیعی خود برسند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :