
گرانی شویندهها صحت دارد؟

افزایش قیمت شویندهها باز هم در روزهای گذشته خبرساز شد. با اینکه مسئولان انجمن صنایع شوینده و بهداشتی در مصاحبههای مختلف بر تثبیت قیمت محصولات شوینده تأکید کرده بودند، گزارشهایی مبنی بر افزایش قیمت برخی محصولات در سوپرمارکتها منتشر شد.
افزایش تقاضا برای محصولات شوینده و بهداشتی در یک سال گذشته همزمان با شیوع کرونا، با افزایش قیمت این محصولات در بازار کشور همراه بوده و دستکم 2بار تغییر قیمت مصوب و رسمی این محصولات را بهدنبال داشته است. انواع مایع ظرفشویی نیز از این تغییر قیمت مستثنی نبوده و انواع این شویندهها بیش از 50درصد گران شدهاند. در بازار این محصول البته رقابت بسیار بالاست و در سالهای اخیر شرکتهای تولیدی به دایره رقابت وارد شدهاند. اکتیو، اتک، اوه، اکو، هوم کر، هوم پلاس، خاکستر، پریل، تست، پاکناز، صحت و تاژ معروفترین برندهای مایع ظرفشویی هستند و بیشتر سهم بازار را در اختیار دارند اما نامهای جدیدی هم در این عرصه خودنمایی میکنند. فدیشه، راپیدو، آتی، گلسنگ، پریمکس، سولو، یوپاک، نت پلاس و ناتار ازجمله برندهای جدید هستند. مایع ظرفشویی یکی از شویندههای ضروری در منازل محسوب میشود و تقاضای بالا برای آن باعث میشود بهرغم تنوع بالای محصولات، هیچ کالایی بدون مشتری نماند.
برخی از خریداران نامهای قدیمی و شناخته شده را ترجیح میدهند و برخی دیگر علاقهمند به امتحان محصولات جدید هستند. اما در هر صورت گرایش به خرید عمده با انتخاب محصولات با وزن بیشتر چیزی است که بیشتر فروشندگان سوپرمارکتها و فروشگاههای بهداشتی و شوینده به آن اذعان دارند. خریداران معتقدند گرچه در یک خرید مبلغ بیشتری میپردازند اما بهطور کلی خرید حجمهای بالا از نظر اقتصادی به صرفهتر از حجمهای کوچکتر است. فقط یک مثال کافی است تا ثابت کند این استدلال بهشدت درست است؛ قیمت مایع ظرفشویی یک لیتری هومپلاس 20هزار تومان تعیین شده درحالیکه همین محصول در وزن 3.75لیتری 65هزار تومان قیمت دارد. در جدول پیوست مطلب قیمت چند برند مایع ظرفشویی در حجمهای بالا با هم مقایسه شده است.