• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 3 خرداد 1400
کد مطلب : 131397
+
-

خبرهای کوتاه/ بیانیه ایران و چین برای حفاظت از میراث‌فرهنگی

بیانیه مشترک «ابتکار عمل آسیایی در حفاظت از میراث‌ فرهنگی» به امضای وزارت میراث‌فرهنگی ایران و سازمان ملی میراث‌فرهنگی جمهوری خلق چین رسید. به گزارش وزارت میراث فرهنگی، بر اساس این بیانیه، ایران و چین تصمیم گرفتند موضع خود را در چارچوب ابتکار عمل آسیایی برای حفاظت از میراث‌فرهنگی هماهنگ، تشکیل اتحادیه آسیایی حفاظت از میراث‌فرهنگی را تسهیل کنند و طرح پیشنهاد اجرای ابتکار عمل آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی را ارائه دهند. همکاری بین کارشناسان و مدیران حرفه‌ای میراث‌فرهنگی دو کشور، برنامه‌های آموزش مشترک و اشتراک اطلاعات نیز از سوی ایران و چین تشویق و حمایت می‌‌شود. دوطرف همچنین همکاری مرمت بناها و محوطه‌ها، ارزیابی و نقشه‌برداری از اموال میراث‌فرهنگی، حفاظت از میراث‌فرهنگی زیر آب و باستان‌شناسی مشترک را نیز تشویق و حمایت می‌کنند. همکاری برای معرفی نامزد‌های فراملی ثبت در فهرست میراث جهانی نیز تشویق و حمایت شده است و تجارب دو کشور در زمینه معرفی، حفاظت، مدیریت و نظارت بر اموال میراث جهانی به اشتراک گذاشته می‌شود. ایران و چین جلوگیری از قاچاق غیرقانونی اموال فرهنگی را نیز با هدف حفاظت از میراث‌فرهنگی بشریت تشویق و پشتیبانی می‌کنند. تلاش‌ مشترک برای مبارزه با جرایم مرتبط با اموال فرهنگی، ایجاد شبکه‌های استرداد اموال فرهنگی و تسهیل اشتراک اشیای گمشده فرهنگی 2کشور با روش دیجیتال نیز در این بیانیه آمده است.

  ساکنان بختگان به جوجه‌فلامینگوها آب رساندند
ساکنان بختگان به جوجه‌فلامینگوهای این تالاب بی‌آب، آب رساندند و رئیس پارک ملی بختگان اعلام کرد: اهالی روستای «بسترم چشمه انجیر» با حفر کانال در بستر دریاچه خشکیده بختگان به جوجه‌فلامینگوهای تشنه آب رساندند. حسن طباطبایی به مهر گفت: مردم ۲شبانه‌روز کار کردند و با کندن کانال‌های زهکش، آب را از زیر لایه‌های نمکی روی بستر آوردند و با پمپ به یک کیلومتر آن‌سوتر به جوجه‌ فلامینگوها رساندند. او افزود: مردم روستای دستجرد هم از سهم آب کشاورزی خود به جوجه فلامینگوهای بختگان آب رساندند.

  آتش جنگل دیل خاموش نمی‌شود
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه‌و‌بویراحمد اعلام کرد: آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه حفاظت‌شده «دیل»در شهرستان گچساران همچنان ادامه دارد. محمد محمدی به ایسنا گفت: آتش‌ دیل با وزش باد شدید مجدداً شعله‌ور شده و نیروهای ادارات مختلف، تشکل‌های مردم‌نهاد و مردم در حال تلاش برای مهار آتش هستند. اما تاکنون این آتش مهار نشده و همچنان ادامه دارد. او افزود: بالگرد شرکت نفت گچساران برای کمک به مهار آتش به منطقه اعزام شده و قرار است دو بالگرد آب‌پاش از هوافضای سپاه تهران نیز به این منطقه اعزام شوند. منطقه حفاظت شده «دیل» شهرستان گچساران عصر پنجشنبه در حالی که آتش‌سوزی جنگلی منطقه نارک این شهرستان در حال مهار بود، آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید