• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 3 خرداد 1400
کد مطلب : 131388
+
-

امکانات ورزشی منطقه ۹ را بررسی کرده‌ایم

هر ۸۵۰ نفر یک باشگاه

هر ۸۵۰ نفر یک باشگاه

سحر جعفریان

 منطقه ۹ یکی از کوچک‌ترین مناطق پایتخت با بیش از ۱۹ هکتار مساحت و بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر جمعیت است که در ضلع غربی شهر جای دارد.

 تراکم بالای این منطقه کوچک سبب شده تا سرانه‌های شهری از جمله سرانه‌های ورزشی در آن با محدودیت‌های مواجه باشد. این محدودیت در روزها و ماه‌هایی که شهروندان اوقات فراغت بیشتری دارند یا به دنبال شناسایی و شکوفایی استعدادی هستند، نمود بیشتری پیدا می‌کند.

برای همین، شهرداری منطقه بر آن شده است تا ضمن نوسازی و بازسازی زمین‌های چمن مصنوعی منطقه که بیشترین اقبال از سوی اهالی را دارند، سرانه ورزشی را در محله‌هایی از منطقه ارتقا بخشد. به همین بهانه در این گزارش و در گفت‌وگو با اهالی به بررسی امکانات و تجهیزات ورزشی نهمین تکه از پازل تهران پرداخته‌ایم.  

خیابان «بدرالزمان قریب» که پیش‌تر به خیابان «اجتماعی» بین اهالی شهرت داشت، این روزها به محلی برای پیاده‌روی و انجام ورزش‌های همگانی بسیاری از اهالی تبدیل شده است. هنوز ست‌های ورزشی که مسئولان شهری منطقه وعده داده بودند، نصب نشده است.

«حاجیه بیگوم»، یکی از اهالی محله «امامزاده عبدالله» (ع) در این‌باره می‌گوید: «این خیابان هم عریض است و هم دسترسی خوبی برای اهالی دارد. برای همین بسیاری از بانوان به‌ویژه در روزهای شیوع «کرونا» که مجموعه‌های ورزشی سرپوشیده، تعطیل و نیمه تعطیل هستند، برای ورزش به اینجا می‌آیند. صبح‌ها اگر حدود ساعت ۸، گذرتان به این خیابان بیفتد، ملاحظه می‌کنید بانوان در گروه‌های کوچک یا پیاده‌روی می‌کنند یا به نرمش می‌پردازند. اما افسوس که اینجا تجهیزات مناسبی فراهم نیست.

پیش از گشایش این خیابان، بانوان برای ورزش می‌توانستند یا به بوستان «جرجانی» بروند یا در آستان امامزاده عبدالله(ع) عضو گروه ورزشی شوند. البته سالن ورزشی آستان هم شرایط خوبی برای ورزش نداشت. یا سیستم تهویه‌اش ایراد داشت یا بوی نامطبوع فاضلاب امانمان را می‌برید.»

  • لذت چمن‌های مصنوعی بازسازی شده
علیرضا خامسیان/معاون امور اجتماعی فرهنگی شهردار منطقه ۹

مجموعه ورزشی «شهید خوراکیان» در محله «استادمعین»، یکی از مهم‌ترین و پراستقبال‌ترین مجموعه‌های ورزشی منطقه است که به تازگی چمن‌های مصنوعی آن بازسازی شده‌اند. «امیر محمدی» از فوتبالیست‌های نوجوان هم‌محله‌ای که قریب به ۳ سال است از خدمات این مجموعه استفاده می‌کند، می‌گوید: «این مجموعه ورزشی، تنها مجموعه ورزشی محله ما به شمار می‌آید. برای همین جمعیت زیادی از خدمات آن مانند همین زمین‌های چمن مصنوعی استفاده می‌کنند.

این استقبال و استفاده زیاد سبب شده بود تا چمن‌های ۲ زمین این مجموعه، حسابی ساییده شوند و به خاک و آسفالت برسند. هنگام بازی بسیار دچار آسیب‌دیدگی می‌شدیم. کاش مجموعه دیگری هم در این حوالی ساخته می‌شد تا همه بتوانند به ورزش مورد علاقه‌شان بپردازند.» «کیان جاهدی» نیز از فوتبالیست‌هایی است که به مجموعه خوراکیان رفت‌وآمد دارد. او می‌گوید: «چند تا باشگاه خصوصی در این حوالی فعال است اما شهریه‌های بالایی دارند و پرداخت آن از عهده خانواده‌های ما با ۳ یا ۴ فرزند، خارج است.»

  • جمعیت، بیشتر از سرانه‌های ورزشی

اهالی محله «شهید دستغیب» نیز از نبود اماکن و تجهیزات ورزشی در محله‌شان گلایه دارند. «عباس کاشانی» ساکن این محله توضیح می‌دهد: «چند بوستان محلی و کوچک داریم که با این میزان جمعیت، جای زیادی در آنها باقی نمی‌ماند تا کسی در هوای بهاری آن ورزش کند.

ایمنی دوچرخه‌سواری هم که با توجه به نبود مسیرهای ویژه آن، فراهم نیست. تنها یک استخر در این محله وجود دارد که علاوه بر هزینه‌های زیادش، کرونا نمی‌گذارد از آن استفاده کنیم. یکی دو تا مجموعه ورزشی خوب و حرفه‌ای در محله مجاور است اما یا متعلق به نیروی‌های سازمانی خاص هستند یا فقط شهرک نشین‌های اطراف می‌توانند از آنها استفاده کنند.

بعد می‌گویند چرا مواردی مانند آسیب‌های اجتماعی و چاقی بین افراد زیاد شده است. پیگیری‌هایی را نیز انجام داده‌ایم، اما پاسخی که داده‌اند این است که فضای لازم برای احداث مجموعه ورزشی وجود ندارد. این میان بیشتر ست‌های ورزشی محله نیز نیاز به تعمیر و رنگ‌آمیزی دارند. مانند ست‌های ورزشی بوستان محلی «نوید».»

  • جبران کمبودها  با طرح و برنامه‌های ورزشی

کمیت و کیفیت سرانه‌های ورزشی در منطقه ۹ با توجه به تراکم بافت فرسوده، قرارگیری فرودگاه، کارخانه‌های صنعتی و شهرک‌های نظامی نسبت به سایر مناطق در رتبه‌های پایین‌تری قرار دارد. این را «علیرضا خامسیان» معاون امور اجتماعی فرهنگی شهردار منطقه ۹ می‌گوید و ادامه می‌دهد: «محله «سرآسیاب» با دارا بودن ۳ مجموعه ورزشی بزرگ، بیشترین و محله «فتح» بدون سرانه ورزشی قابل توجه، کمترین میزان از سرانه‌های ورزشی منطقه را به خود اختصاص داده‌اند.

از سویی معضل همیشگی کمبود فضاهای لازم برای ارتقای سرانه‌های شهری در منطقه، مانع از پیشرفت پروژه‌های عمرانی_ ورزشی شده است. برای جبران این فقدان تلاش داشته‌ایم با برگزاری جشنواره‌ها، مسابقه‌ها، همایش‌های همگانی ورزش محور، تقویت فعالیت در ۲۰ ایستگاه تندرستی منطقه، توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری، بازسازی زمین‌های چمن مصنوعی (۱۳ هزار‌مترمربع) و نصب تجهیزات ورزشی_ فکری و حرکتی (میزهای شطرنج و پینگ‌پنگ در بلوار استادمعین) به‌ ترویج فرهنگ ورزش و اولویت بخشیدن به آن بپردازیم.

استعدادهای ورزشی خوب منطقه گواه این نکته است که تاکنون برخلاف امکانات محدود نیز توانسته‌ایم درخشان عمل کنیم. در بانک اطلاعاتی منطقه به‌طور تقریبی مشخصات بیش از ۳۰۰ ورزشکار حرفه‌ای در سطوح مختلف استانی، کشوری و بین‌المللی ثبت شده است.» خامسیان هم‌چنین می‌افزاید: «منطقه ۹ بیش از ۳۰ باشگاه و مجموعه ورزشی خصوصی و سازمانی در خود جای داده است که در حال حاضر با فعالیت‌های محدود خدمات ارائه می‌دهند.»

  • نشانی زمین‌های چمن مصنوعی 

بازسازی شده منطقه
زمین کوثر: انتهای استاد معین، بوستان کوثر.  
زمین فراهانی: مهرآبادجنوبی، خیابان گزلخو، خیابان میرقادری، ۲ زمین کوچک و بزرگ.  
زمین شمشیری: خیابان شمشیری، بوستان کوثر.  
زمین پایگاه یکم شکاری: بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی، پیش از پل کن، داخل شهرک پایگاه یکم.  
زمین رویش: مهرآبادجنوبی، فرهنگسرای رویش.  
زمین نشاط:مهرآبادجنوبی، خیابان طالقانی، نبش کوچه برخورداری.  


 

این خبر را به اشتراک بگذارید