• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13134
+
-

334شهر در معرض تنش آبی قرار دارند

کم‌آبی جدی است؛ این گزاره را می‌توان چکیده سخنان وزیر نیرو درباره وضعیت آبی کشور دانست. دیروز رضا اردکانیان در نشست مدیران ارشد دولت تدبیر و امید از احتمال قرار گرفتن 334شهر با جمعیت حدود 35میلیون نفر در معرض تنش آبی خبر داد که براساس بررسی‌ها 165شهر با جمعیت 10.5میلیون نفر در وضعیت زرد،  62شهر با جمعیت 6.8میلیون نفر در وضعیت نارنجی و 107شهر با جمعیت 17.2میلیون نفر در وضعیت قرمز تنش آبی قرار خواهند داشت. به گفته اردکانیان، این تنش آبی حاصل اتفاقاتی است که در درازمدت روی داده و اینک، در کم‌آب‌ترین سال نیم‌قرن اخیر دامنگیر کشور شده است. براساس آنچه وزیر نیرو اظهار کرد: در 50سال اخیر،  میانگین 10ساله بارش در کشور از رقم 250میلی‌متر به 217میلی‌متر رسیده و همزمان میانگین دمای کشور نیز با افزایش 0.4سانتی‌گراد در هر دهه مواجه بوده است. او تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی،  دسترسی بموقع شرکت‌های آب و برق به منابع داخلی،  همکاری سازمان‌های مصرف‌کننده در مدیریت مصرف برق و پرهیز از تشدید تنش‌ها در رقابت برای برخورداری از منابع آب نزد افکار عمومی را ازجمله راهکارهای مدیریتی برشمرد که می‌تواند در سال کم‌باران برای خروج از بحران کم‌آبی به کمک بیاید. اردکانیان همچنین تعیین چگونگی توزیع کمبود آب بین مصارف مختلف،  انجام برنامه‌ریزی و هماهنگی برای انطباق الگوی کشت مناسب،  پشتیبانی از تدابیر استان‌ها در جلوگیری از بروز مشکلات و تعارضات اجتماعی،  اجرای سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی برای کنترل سطح زیرکشت،  تحویل حجمی آب برای همه مصارف کشاورزی،  کاهش 30درصدی مصرف آب فضای سبز و تعیین تعرفه مصارف مازاد بر الگوی مصرف آب شرب را از برنامه‌های عملیاتی این وزارتخانه برای گذر از تنش آبی عنوان کرد.

 به گزارش همشهری،  گزارش‌های دفتر مطالعات منابع آب ایران از وضعیت بارندگی در حوضه‌های آبریز نیز گفته‌های وزیر نیرو را تأیید می‌کند. براساس تازه‌ترین گزارش‌ها،  ارتفاع کل ریزش‌های جوی در سال آبی جاری (از اول مهر 96تا ۳۱ فروردین 97) بالغ‌بر ۱۱۹.۸ میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین دوره‌های مشابه 49ساله و مدت مشابه سال قبل ۴۳.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این میان بررسی بارندگی‌ها به تفکیک 6حوضه آبریز اصلی کشور نشان می‌دهد که فقط بارندگی‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه،  نسبت به سال گذشته 14.1درصد بهبود داشته و مابقی حوزه‌ها از 2.6درصد تا 52.2درصد افت بارش را تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر براساس اظهارات وزیر نیرو،  پوشش برفی کشور نسبت به پارسال ۷۸ درصد کمتر شده که این موضوع ۴۳ درصد در ورودی آب به سدها،  ۲۵ درصد در خروجی آب از سدها و سرجمع ۲۵درصد از کاهش ذخیره آب حکایت می‌کند و منجر به بروز تنش آبی در برخی شهرها می‌شود.

 وزیر نیرو با اشاره به اینکه شیوه‌های جدید تأمین آب مانند بهره‌برداری از آب‌های ژرف،  شیرین کردن آب دریا و باروری ابرها را دنبال می‌کنیم،  گفت: باید برای تبدیل آب به موضوع میان‌بخشی تلاش کرد و با همکاری نزدیک همه اعضای دولت شیوه مصرف را به‌گونه‌ای اصلاح کرد که با شرایط موجود جمعیتی و بیشتر از آن بتوان کشور را ازنظر منابع آبی مدیریت کرد. اردکانیان با بیان اینکه سالانه 3میلیارد مترمکعب پساب کنترل نشده در کشور داریم که هر مترمکعب قادر است ۴۰‌مترمکعب آب را آلوده کند،  بر لزوم توجه جدی به کنترل، تصفیه و بازچرخانی فاضلاب‌ها تأکید کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید