• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131328
+
-

تازه‌های نشر/ حافظ نامه


خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی که با لقب لسان‌الغیب، نامی بزرگ در زمینه شعر و ادب پارسی و به نوعی اعتبار آن محسوب می‌شود، شاعر خوش ذوق و بی‌نظیر قرن هشتم هجری است که شعر و غزل ایرانی را با سروده‌های خود به جهانیان معرفی کرده است. این شاعر بلندآوازه به‌دلیل از بر داشتن و تسلط کامل بر کلام آسمانی، لقب حافظ را به شانه می‌کشید و عمده غزل‌های او با سبک عراقی سروده شده است. گیرایی کلام و غزلیات حافظ به‌نحوی است که پژوهندگان و ادیبان زیادی را در سراسر جهان شیفته خود ساخته و از این‌رو بسیاری از بزرگان اهل ادب، زندگی هنری خود را وقف شناسایی حافظ و بهتر شناساندن او به جهانیان کرده‌اند. یکی از این ادیبان، استاد بهاءالدین خرمشاهی است که همچون حافظ به قرآن کریم علاقه‌مند بوده و از قرآن‌پژوهان و ایضا حافظ پژوهان توانای ایرانی است. از وی تالیفات زیادی در زمینه حافظ و آثار او به جا مانده که یکی از مهم‌ترین آنها، حافظ نامه است که شرح الفاظ، اعلام، مفاهیم کلیدی و ابیات دشوار حافظ است. خرمشاهی در این دوره 2جلدی، 250غزل از دیوان حافظ به تصحیح غنی قزوینی را از برای دشواری‌ها و پیچیدگی، نمادشناسی، تفسیر و سخن‌شناسی حافظ بررسی کرده و در مقدمه‌ای مفصل، به تأثیراتی که حافظ از گذشتگان گرفته پرداخته است. وی این تأثیرات را با ذکر نمونه و مثال توضیح می‌دهد و این شرح چنان واضح و جامع است که خواننده علاوه بر آشنایی با ظرافت‌های غزل حافظ، با سبک عراقی نیز به خوبی آشنا می‌شود.
انتشارات علمی و فرهنگی چاپ جدید این اثر 2جلدی را در 1540صفحه با قطع وزیری به بهای 180هزار تومان منتشر کرده است.

   رساله قُشیریه
رساله قُشیریه یا الرساله‌القشیریه مجموعه نامه‌ها و پیام‌هایی است به زبان عربی که زین‌الاسلام ابوالقاسم عبدالکریم‌بن‌هوازن قشیری که معاصر با ابوسعید ابوالخیر بوده آن را به صوفیان و شاگردان خود می‌فرستاده. شروع تهیه آن در سال۴۳۷ هجری و پایان آن به سال۴۳۸ بوده و علت نوشتن و ارسال آنها را ظهور فساد در طریقت و انحراف صوفی نمایان کرده است. کتاب شامل 2فصل و 54باب است. فصل اول به بیان عقاید صوفیان و فصل دوم خلاصه‌ای از فصل اول است. پس از این 2فصل، بابی در شرح احوال مشایخ صوفیه و باب دیگر شرح اصطلاحات و تعبیرات آنان است. ابواب دیگر ذکر حالات و مقامات و آداب و اخلاق مشایخ را بیان می‌کند.
انتشارات علمی و فرهنگی رساله قُشیریه را با ترجمه ابوعلی‌حسن‌بن‌احمدعثمانی و با تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر به بهای 88هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید