• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131291
+
-

اعتراض بشرزاد به تمرین دروازه‌بان‌ها روی آسفالت

جلال بشرزاد -مربی دروازه‌بان‌های تیم‌ملی زنان- از دروازه‌بان‌هایی که به اردوی اول تیم ملی دعوت شده بودند، راضی است. او می‌گوید: «هر 4نفر آنها خوب بودند. علاقه‌شان به یادگیری و پیشرفت خیلی خوب بود.» اما او از تفاوت‌های سرمایه‌گذاری در فوتبال زنان و مردان و اینکه گلرهای زن حتی جایی برای تمرین کردن ندارند ناراضی است.
بشرزاد از گلرهای سابق فوتبال ایران است که در کادر فنی تیم ملی فوتبال زنان به‌عنوان مربی دروازه‌بان‌ها فعالیت می‌کند. او درباره وضعیت گلرهایی که به اردو دعوت شده بودند، می‌گوید: «روز اول از نظر بدنی و تکنیکی خوب نبودند چون مدت‌ها از بازی‌هایشان گذشته بود و امکان تمرین کردن نداشتند. یکی‌شان می‌گفت فقط روی آسفالت می‌توانسته تمرین کند! یکی‌شان هم برای تمرین فقط موکت داشته که زمین زیر موکت هم سفت بوده است. به هر حال آنها قبل از اردو شرایط خوبی نداشتند ولی خوشبختانه خیلی خوب توانستند کار کنند.» مشکل دروازه‌بان‌ها فقط نداشتن تمرین در این یکی دو ‌ماه نیست. بشرزاد مشکل را بزرگ‌تر می‌بیند: «بسیاری از تیم‌های زنان مربی دروازه‌بانی ندارند. چه‌کسی باید به آنها آموزش بدهد؟ دروازه‌بان‌های خوب ماحصل تدریس و ‌آموزش یک مربی خوب هستند. وقتی مربی و آموزش وجود ندارد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم دروازه‌بان خوب باشد.» او برخلاف خیلی از کسانی که فوتبال زنان و مردان را مقایسه می‌کنند و به ضعیف بودن زنان رأی می‌دهند، می‌گوید آنها قابل مقایسه نیستند: «اینکه از نظر فنی فوتبال مردان و زنان را مقایسه کنید و بگویید زنان ضعیف هستند، بی‌انصافی است. امکاناتی که باشگاه گل‌گهر سیرجان به تیم مردان داده است، قابل مقایسه با امکاناتی که به زنان داده نیست. تیم مردان این باشگاه نتایج خوبی گرفته اما تیم زنانش قهرمان لیگ شده است. اگر امکاناتی را که به این دو تیم داده شده است، مقایسه کنید به رقمی باورنکردنی می‌رسید.»
از نظر بشرزاد در مقایسه با سرمایه‌گذاری که در فوتبال زنان می‌شود، تفاوت آنها با مردان از نظر فنی خیلی زیاد نیست:‌ «سرمایه‌گذاری در فوتبال مردان هزاربرابر فوتبال زنان است، اما تفاوت فنی آنها خیلی کمتر است. هر وقت در این آیتم‌ها؛ زمین تمرین، کادر خوب، تیم‌های پایه و کادر پزشکی، زنان و مردان به برابری برسند‌ می‌توانیم آنها را با هم مقایسه کنیم. مثل این می‌ماند که در مسابقه رانندگی فوتبالیست‌های مرد را سوار لامبورگینی کنید و یک ژیان هم به زنان بدهید و از زنان بخواهید که عقب نیفتند!»

این خبر را به اشتراک بگذارید