• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 1 خرداد 1400
کد مطلب : 131221
+
-

واکسن، سینما را نجات داد

بلیت‌فروشی در گیشه سینماهای بریتانیا و فرانسه

واکسن، سینما را نجات داد

با تسریع در روند واکسیناسیون و کاهش محدودیت‌های دوران پساکرونا در بریتانیا و فرانسه مراکز فرهنگی و سالن‌های سینما نیز در این دو کشور اروپایی به‌تدریج در مسیر بازگشایی قرار گرفته‌اند.
به گزارش ددلاین، درحالی‌که سینماها در انگلستان، اسکاتلند و ولز در 17می بازگشایی شده‌اند، سالن‌های سینما در فرانسه نیز از تاریخ 19می روی عموم مردم دوباره گشایش یافته‌اند.
بازگشایی سالن‌های بریتانیا همراه با حفظ و رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی مربوط به دوران کرونا انجام گرفته است. تمام سینماهای زنجیره‌ای بریتانیا نیز از نظر بهداشتی به‌طور کامل تجهیز شده‌اند.

گشایش با 50درصد ظرفیت
اگرچه سالن‌های سینما در بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند و ولز) بازگشایی شده‌اند اما همچنان محدودیت‌های پذیرش تماشاگر در این سالن‌‌‌ها رعایت می‌شود، هم‌اکنون سالن‌های سینما در بریتانیا مجاز به پذیرش تماشاگر در حد 50درصد ظرفیت خود هستند. در دور قبلی بازگشایی مراکز نمایش فیلم، سالن‌های سینما تنها مجاز به پذیرش 20درصد تماشاگر بودند.
تیم ریچاردز، رئیس کمپانی سینمایی چند ملیتی«ووئه اینترنشنال» ضمن ابراز رضایت خود از این وضعیت، اعلام کرد که در سال گذشته که با ظرفیت پذیرش تماشاگر 20درصدی سالن‌های سینما بازگشایی شدند و با توجه به دورکاری بسیاری از خانه و تغییر ساعات کاری تغییر محسوسی از نظر اقتصادی در وضعیت سالن‌های سینما، پدید نیامد.
ریچاردز البته با ابراز امیدواری نسبت به آینده پیش‌روی سالن‌های سینما در بریتانیا و آمریکا افزوده است: ما در پایان یک دوره 15ماهه به‌شدت دشوار قرار گرفته‌ایم و من بر این باورم که این بار بازگشایی‌ها، نوید از یک شروع واقعی می‌دهند. بر این باورم که این بار قرار است گشایش سالن‌های سینما با حمایت استودیوهای فیلمسازی تداوم داشته باشد. به‌دلیل تجربه‌ای که از سر گذرانده‌ایم همکاری و ارتباط نزدیکی میان ما و استودیوها برقرار شده است.
کمپانی ووئه ازجمله کمپانی‌هایی است که تمام 88مرکز سینمایی خود در بریتانیا را از هفته گذشته بازگشایی کرده است. به‌احتمال زیاد این کمپانی درماه ژوئن (خرداد ماه) نیز مبادرت به بازگشایی مراکز سینمایی خود در ایرلند خواهد کرد.
با وجود اینکه بازگشایی سالن‌های سینما مصادف با روز دوشنبه و یک روز کاری در بریتانیا شده بود، هیجان و استقبال سینماروها از بازگشایی سالن‌های سینما فراتر از انتظار بوده است.
سینه ورلد، دیگر مالک عمده سالن‌های سینما در بریتانیا نیز با 2روز تأخیر 128مرکز سینمایی خود در سراسر بریتانیا و ایرلند را بازگشایی کرده است.
موکی گریدینگر، مدیر اجرایی اعلام کرده که مردم هیجان‌زده‌اند و می‌خواهند به سینما بازگردند. وی اما به آن صورت نگران محدودیت‌ها در زمینه پذیرش تماشاگر در سالن‌های سینما نیست. او این وضعیت را ایده‌آل نمی‌داند و معتقد است که محدودیت‌ها در زمینه پذیرش تماشاگر در سالن‌های سینما، برای فیلم‌های کوچک‌تر مسئله مهمی نیست. به‌گفته گریدینگر نمایش این فیلم‌ها هیچ‌گاه باعث پرشدن ظرفیت سینماها نمی‌شود. تنها فیلم‌های بزرگ هستند که می‌توانند تماشاگران زیادی را به سالن‌های سینما بکشانند و محدودیت‌های کنونی در ظرفیت پذیرش تماشاگر بیشتر به فیلم‌های بزرگ آسیب می‌زند.
سینه ورلد اخیرا برای نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینمای خود در بریتانیا و آمریکا با کمپانی‌های وارنر بروز، یونیورسال و دیزنی قرارداد بسته است.

فیلم‌های دوران جدید بازگشایی
یکی از فیلم‌های در حال نمایش در سالن‌های سینمای بریتانیا پس از 7هفته تعطیلی، «پیتر خرگوشه2: فراری» و دنباله آن با نام «پیتر خرگوشه3» است. این کارتون سینمایی در پی موفقیت نسخه اصلی«پیتر خرگوشه» در سال2018 و فروش 54میلیون دلاری این فیلم کارتونی، میان مردم محبوبیت پیدا کرده است.
فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان» برنده اسکار2021 نیز ازجمله فیلم‌های نمایش داده شده در سالن‌های بریتانیا در دوران پس از بازگشایی مجدد است. فیلم‌های «نامقدس» از کمپانی سونی، «مارپیچ» از کمپانی لایونز گیت، « آنهایی که من را مرده می‌خواهند» از وارنر بروز، «تام و جری»، «یهودا و مسیح سیاه»، «چیزهای کوچک»، «گودزیلا در برابر کونگ» و «مبارزه مرگبار»، نیز ازجمله فیلم‌هایی هستند که قرار است در هفته‌های اول بازگشایی سالن‌های سینما در بریتانیا نمایش داده شوند.
براساس یک نظرسنجی اولیه درباره سینما در ‌ماه گذشته، 59درصد از پرسش شوندگان، دیدن فیلم در سالن‌های سینما را نخستین فعالیت خارج از خانه که نسبت به آن در دوران قرنطینه ابراز دلتنگی می‌کردند، عنوان کرده بودند.

بازگشایی در فرانسه
در آن سوی کانال و در فرانسه، اما سینماها با چند دور تأخیر نسبت به بریتانیا با ظرفیت پذیرش 35درصد تماشاگر بازگشایی شدند. در فرانسه در دوران اوج شیوع کرونا ممنوعیت تردد شبانه برقرار شده بود. اما اخیرا با افزایش ساعات اجازه حضور مردم در خارج از خانه از ساعت 7 غروب تا 9شب، سینماهای فرانسه نسبت به گذشته 2ساعت بیشتر فرصت نمایش فیلم خواهند داشت. در روز اول بازگشایی سینماها در فرانسه 30فیلم در صف نمایش قرار داشتند، کارتون‌های تام و جری و انیمه ژاپنی «شیطان کش: کیمتسو نویائیبا – فیلم: قطار موگن» ازجمله مطرح‌ترین آثاری هستند که در روز اول در سینماهای فرانسه نمایش داده شدند. براساس آمارها، نمایش 400فیلم طی دوران اوج شیوع کرونا در فرانسه به تعویق افتاد.
در هفته دوم نمایش فیلم در سینماهای فرانسه نیز قرار است 14فیلم ازجمله جدید‌ترین آثار سینمایی موجود در بازار به نمایش درآیند. فیلم‌های «پدر» و «زن جوان امیدوار کننده» دو فیلم برنده جایزه اسکار2021 و فیلم مطرح ژاپنی «کارآگاه کانان: گوله بنفش» از جمله مهم‌ترین فیلم‌هایی هستند که قرار است در هفته دوم پس از بازگشایی در سینماهای فرانسه به‌نمایش درآیند.

این خبر را به اشتراک بگذارید