• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 خرداد 1400
کد مطلب : 131142
+
-

محمدرضا جعفری/کارشناس شهرسازی دفتر توسعه محله‌ای اوین و درکه

چالش نوسازی در اوین و درکه

چالش نوسازی در اوین و درکه

نوسازی بافت فرسوده، محله‌های اوین و درکه با مشکلات متعددی روبرو بوده است.

اوقافی بودن املاک (پلاک ثبتی ۶۸ در تهران وقف آستان قدس رضوی است)، نداشتن سند اعیانی و در نتیجه نبود امکان دریافت پروانه ساختمانی، دریافت هزینه زیاد توسط آستان قدس در قبال صدور اجاره نامه (سند اعیانی) و ناتوانی در پرداخت آن از مشکلاتی است که در محله اوین وجود دارد و به همین دلیل ساکنان نمی‌توانند املاک خود را که عمدتاً در بافت فرسوده به‌صورت ریزدانه هم است نوسازی کنند. در حالی که اهالی ساکن در بافت فرسوده تمایل دارند در صورت تعیین وضعیت سند اوقافی خود در تجمیع با یکدیگر املاک خود را نوسازی کنند.  
از طرفی در قسمتی از شمال محله درکه املاک سند رسمی ندارند و زمین‌ها متعلق به اداره منابع طبیعی است که به همین دلیل به ساکنان املاک واقع در این زمین‌ها سند رسمی داده نمی‌شود و در نتیجه دریافت پروانه ساختمانی ممکن نخواهد بود.

یکی دیگر از مشکلاتی که ساکنان درکه برای نوسازی املاک خود با آن مواجه هستند، پهنه‌بندی طرح تفصیلی در این محله است که اجازه ساخت‌وساز نهایتاً در ۳ طبقه ۵۰ درصد را به ساکنان می‌دهد که عمدتاً ساکنان با این تراکم برای ساخت املاک خود موافق نیستند و دلیل نوسازی نکردن ملک خود را در این شرایط، نخست نداشتن صرفه اقتصادی با شرایط صدور پروانه موجود می‌دانند؛ دوم اینکه طی سال‌های گذشته برخی از ساکنان محله درکه توانسته‌اند پروانه ساختمانی با تراکم خیلی بالاتر دریافت کنند؛ به همین دلیل ساکنان این را حق خود می‌دانند که مانند ملک کناری خود اجازه ساخت تا ۵ طبقه و تراکم ۶۰‌درصد را داشته باشند. اما چون اکنون شهرداری این مجوز را صادر نمی‌کند اهالی از نوسازی املاک تا بهتر شدن شرایط خودداری می‌کنند.  
از مشکلات دیگری که در محله درکه وجود دارد و نوسازی را مختل کرده نبود پوسته معابر در محله است که تا تصویب پوسته معابر محله به نوعی صدور دستور نقشه و بعد از آن پروانه ساختمانی متوقف شده است. همچنین نفوذپذیری کم معابر شمالی محله درکه و مشکلات تأمین زیرساخت‌های مناسب از دیگر عوامل کاهش نوسازی در این قسمت محله محسوب می‌شود. با توجه به مشکلات مطرح شده، روند نوسازی در محله‌های اوین و درکه به کندی انجام می‌شود.

در چنین شرایطی بافت فرسوده این محله‌ها نه تنها نوساز نشده بلکه با توجه به قدمت محله و فرسودگی ساختمان‌ها به آمار فرسوده‌ها افزوده می‌شود. اوین و درکه در ناحیه ۲ شهرداری منطقه یک به‌ترتیب ۱۶۴ و ۲۱۸ پلاک فرسوده مصوب دارند. اوین و درکه از محله‌های قدیمی شمیران به شمار می‌آیند و ضروری است با حمایت مراکز مسئول و تدوین طرح‌هایی برای تشویق مالکان، طرح نوسازی بافت فرسوده در این محله‌ها اجرا شود.  


اتاق خبر صبا - نستوه - ویرایش خبرگزاری - نسخه 7.0.13، ساخت 20210301.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :