• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 131126
+
-

اجرای 530 کیلومتر مسیر جمع‌آوری سیلاب درتهران

پیروز حناچی: در سال‌گذشته، 190میلیارد تومان و امسال 250 میلیارد تومان برای مدیریت سیلاب اعتبار اختصاص یافته است

عمران
اجرای 530 کیلومتر مسیر جمع‌آوری سیلاب درتهران


بارندگی‌های‌ بهاره امسال احتمالا به پایان رسیده است و مشکل آبگرفتگی در پایتخت رخ نداد. ساخت مسیر‌های انتقال آب در مناطق مختلف و مخصوصا در غرب تهران باعث هدایت آب‌های سطحی در هنگام بارندگی شده است که خطر وقوع سیل را کاهش می‌دهد. مهم‌ترین پروژه کنونی جمع‌آوری آب‌های سطحی، خطر آبگرفتگی را از میدان آزادی و محدوده آن دور کرد.
به‌گفته شهردار تهران در سال قبل ۱۹۰ میلیارد تومان و امسال ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت سیلاب اختصاص یافته و تخصیص همین اعتبارات است که باعث شده در تهران شاهد کمتر شدن آبگرفتگی‌ها باشیم. به گزارش پایگاه خبری شهر، پیروز حناچی  در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های مدیریت سیلاب اظهار کرد: از ابتدای دوره پنجم مدیریت شهری، یکی از موضوعاتی که ما در دستور کار داشتیم افزایش تاب آوری شهر تهران بود. ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که از دیرباز مشکلات مشابهی داشته است. سیل و زلزله دائم تهران را تهدید می‌کنند. سابقه تهران در سیل‌های ۴۸، ۶۶ و ۹۸ نشان می‌دهد که هر 20سال یک سیل را تجربه می‌کنیم. ما و همکارانمان تلاش کردیم که با آغاز فصل بارش این هوشمندی را در تهران فراهم کنیم که سیل‌ها کنترل شوند.
شهردار تهران با بیان اینکه پروژه‌های زیربنایی خیلی در دید نیستند، ادامه داد: در مناطق ۲۱ و ۲۲ و ۵ خدمات زیربنایی و هدایت آب‌های سطحی، متناسب با توسعه بخش‌های مسکونی مورد توجه قرار نگرفته‌اند. ما در سال ۹۸ در همین مناطق در آستانه وقوع سیل بودیم و آب تا زیر عرشه پل بزرگراه تهران- کرج بالا آمد ولی با کاهش بارندگی‌ها این خطر رفع شد. در همان زمان اکیپ‌های امدادی ما در سایر شهرها در حال فعالیت بودند. حناچی از شرکت خاکریزآب تشکر کرد و گفت: این شرکت تحول ملموسی در این حوزه ایجاد کرد و مدیریت شهری هم به این تلاش جواب مثبت داد.
حناچی در ادامه گفت: در تهران چیزی در حدود 700کیلومتر مسیر جمع‌آوری سیلاب نیاز داریم که حدود 530 کیلومتر به اجرا درآمده است و مابقی را باید اضافه کنیم. 5/8کیلومتر پیاده راه یا غلبه پیاده بر سواره در میدان امام خمینی به بهره‌برداری خواهد رسید و با بازسازی ساختمان بلدیه در حاشیه شمالی میدان کوچه پشت شهرداری مجددا احیا می‌شود.  شهردار درباره میانگین سنی مدیرانش گفت: میانگین سنی مدیران ما در حوزه معاونین حدود ۵۰ و مدیران میانی بین ۴۰ تا ۵۰ است و تلاش کردیم از جوانان در مدیریت‌ها بیشتر بهره ببریم.
حناچی افزود: ما چشم‌اندازی برای تهران داریم که باید فعالیت‌هایمان در آن راستا باشد. وقتی می‌گوییم «شهر انسان محور» باید پروژه‌ها در این جهت باشد و دیگر شاهد توسعه بزرگراه‌های خارج از مصوبات نباشیم.

اختلاف ارتفاع 600متری
رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: اختلاف ارتفاع ۶۰۰ متری در تهران خطرناک و خطرآفرین است و برای روبه‌رو شدن با این مسئله باید ساخت تونل‌های آب را تکمیل کنیم. محسن هاشمی گفت: مدیریت سیلاب از دهه 40 مطرح شد، اما در دهه 50 پروژه‌های زیادی برای شهر به اجرا درآمد که مترو و فاضلاب تهران متعلق به همان زمان است. بعد از انقلاب هم با وجود جنگ تحمیلی آیت‌الله هاشمی مدیریت سیلاب و فاضلاب را مطرح کرد و همان موقع بحث مترو را هم در سال ۶۳ عنوان کرد.
او با اشاره به آغاز فعالیت شرکت خاکریزآب در سال ۷۲ افزود: ما در تهران اختلاف ارتفاع ۶۰۰ متری در بالا و پایین شهر داریم که خطرآفرین است. ساخت تونل جمع‌آوری آب‌های سطحی عمدتا در عمق ۱۲ تا ۴۰ متری ساخته می‌شود ولی متأسفانه مردم آن را نمی‌بینند؛ مترو یا فاضلاب را می‌بینند. در مورد مدیریت سیلاب این اتفاق نمی‌افتد و به‌صورتی گمنام باقی مانده است.
در ادامه مراسم معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران در پروژه‌های عمرانی تغییر رویکرد داشته و در ادامه همین تغییر شورای شهر تهران ۵۰۰ درصد اعتبارات برای پیشگیری از سیلاب را در سال ۱۴۰۰ افزایش داده است. صفا صبوری دیلمی افزود: ابرپروژه‌هایی که در شهر تهران در حال اجرا هستند ماشین محور نیستند و انسان محور هستند و بخشی از آن پروژه‌ها همین است که خطر سیل و سیلاب را از جان و مال مردم برطرف کنیم.
مدیرعامل شرکت خاکریز آب نیز در این مراسم گفت: نقاط خطرآفرین و گلوگاه‌های سیلابی خیلی مهم هستند و اتفاقی که در شیراز افتاد به‌خاطر ضعف این سازه‌ها بود. امروز دیگر مشکلی در میدان آزادی و بزرگراه جناح در روزهای بارانی وجود ندارد.
حبیب پوش پارس افزود: اتمام و بهره‌برداری از 2 پروژه مهم در غرب تهران یکی رفع آبگرفتگی در سرشاخه بزرگراه جناح و دیگری هم حل مشکل آبگرفتگی میان بزرگراه تهران -کرج و مسیر رودخانه کن زودتر از برنامه انجام شد. این برنامه ریسک داشت و آن، فعالیت زیر سطح میدان آزادی و اطراف میدان بود که پر از تاسیسات و خطوط انتقال آب و کابل‌های دیگر به‌خصوص برای فرودگاه است.
او با بیان اینکه تاکنون ۷ گلوگاه سیلابی تهران رفع شده است، ادامه داد: دومین گلوگاه سیلابی تهران- کرج در تقاطع با رودخانه کن است و آنچه وجود داشت یک بمب ساعتی زیر بزرگراه تهران کرج بود.

   شروع ساخت 3 زیرگذر در حریم خط آهن تهران- اهواز 

احداث 3زیرگذر سواره‌رو در حریم خط آهن تهران - اهواز با حضور شهردار تهران در منطقه ۱۷ و در حوالی ایستگاه مترو زمزم پایتخت عملیاتی شد. به گزارش ایرنا، شهردار منطقه ۱۷ در حاشیه مراسم کلنگ زنی احداث این زیرگذرها گفت: تلاش مدیریت شهری رسیدگی به نیازهای واقعی و نگهداشت مستمر شهر به بهترین نحو است که در این بین، تسهیل تردد ایمن شهروندان یکی از وظایف ذاتی و ضروری دست اندرکاران مدیریت شهری به‌حساب می‌آید. «داوود لطفی» افزود: تامین دسترسی مناسب بین شمال و جنوب خط راه‌آهن که از مطالبات بحق شهروندان محلات جنوبی منطقه به‌ویژه شهروندان ساکن در اطراف خط راه‌آهن مسیر تهران - اهواز بود و از سالیان گذشته مدنظر مدیریت شهری قرار داشت، اکنون با توجه به تعاملی که با مسئولان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عمل آمده، قابل اجرا شد. وی ادامه داد: پس از جلسات و مذاکرات متعدد با مسئولان راه‌آهن، مجوز ساخت 3 دهانه زیرگذر در محدوده جغرافیایی منطقه ۱۷ به‌دست آمد که کلنگ احداث این 3 زیرگذر با حضور شهردار تهران زده می‌شود.
شهردار منطقه ۱۷ درخصوص این طرح‌ها نیز گفت: حداقل عرض مفید این زیرگذرها 5 متر در عمق 7 متر، با ارتفاع مفید 5/5متر است و تمامی خودروهای سبک و سنگین، به‌خصوص خودروهای آتش‌نشانی و اتوبوس توان عبور از آن را خواهند داشت. به‌گفته وی، باتوجه به اینکه در ۲ زیرگذر غیراستاندارد موجود در این مسیر آب‌روهایی بود که در سال‌های دور تنها برای عبور خودروهای سواری بازگشایی شدند، با راه‌اندازی این زیرگذرها ضمن کاهش زمان امداد رسانی خودروهای امدادی و آتش‌نشانی، امکان تردد برای خودروهای سنگین ازجمله اتوبوس فراهم می‌شود و همچنین شهروندان محلات جنوبی مسیرخط ریلی راه‌آهن تهران - اهواز از نعمت دسترسی آسان به حمل‌ونقل عمومی و خطوط اتوبوسرانی نیز بهره‌مند می‌شوند. لطفی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته نخستین زیرگذر که در محله مقدم قرار دارد در بهمن امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. وی تأکید کرد: با توجه به اولویت‌بندی و مطالعات صورت گرفته توسط کارشناسان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۷ احداث زیرگذر شرقی در محله گلچین در نوبت اول اجرا قرار دارد و انجام فعالیت عمرانی ۲ زیر گذر دیگر در اولویت بعدی خواهد بود.

تونل‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی طولانی‌تر از بزرگراه‌های شهری هستند
طول فعلی بزرگراه‌های تهران
۵۰۰ کیلومتر
طول تونل‌ها و مسیر‌های هدایت آب‌های سطحی 
۵۳۰ کیلومتر
طول مسیر‌های هدایت آب که تا 1404مورد نیاز است 
حدود ۷۰۰ کیلومتر
طول تونل‌هایی که باید در مناطق 21، 22و 5ساخته شود
 حدود 170کیلومتر

این خبر را به اشتراک بگذارید