• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 131097
+
-

جابه‌جایی‌های غول‌آسا روی نیمکت

فصل آینده چهره برخی باشگاه‌های بزرگ با تغییر مربی عوض خواهد شد

در فصل آینده چهره بسیاری از تیم‌های بزرگ فوتبال در اروپا دچار دگرگونی خواهد شد. دلیل آن جابه‌جایی مربیان است که برخی از این جابه‌جایی‌های غول‌آسا قطعی شده و تکلیف بعضی دیگر به‌زودی روشن خواهد شد. به‌طور مثال مورینیو با باشگاه آاس‌رم در ایتالیا قرارداد بسته و با پایان این فصل هدایت این تیم را در دست خواهد گرفت. حالا چرا با انتخاب یک مربی، ترکیب تیم تغییر می‌کند؟ دلیل اصلی که سلیقه و سبک مربی است اما یک دلیل پنهان برای این رویداد وجود دارد؛ اینکه مربیان بازیکنان باند خودشان را به تیم جدید می‌برند. فعلا هانسی فلیک در بایرن جای خودش را به ناگلزمان داده و لایپزیش هم جای سرمربی جوانش را با مربی آمریکایی سالزبورگ که تیم دوم ردبولز است پر کرده؛ رز از مونشن‌گلادباخ به دورتموند می‌رود، فرانک لمپارد در حال توافق کامل با کریستال‌پالاس برای فصل آینده است. شاید استیون جرارد هم در لیگ برتر تیم بگیرد و از لیگ اسکاتلند برگردد. تاتنهام هنوز سرمربی ندارد و آرسنال هم که با آرتتا به جایی نرسیده احتمال دارد مربی دیگری را جانشین او کند.

   مورینیو
به خریدهای مورینیو در رئال مادرید، منچستریونایتد و حتی تاتنهام دقت کنید. او بازیکنانی را با قیمت‌های بعضا غیرمنطقی خریداری می‌کرد که برخی از آنها مدیربرنامه‌های مشترکی با خودش داشتند. مثلا زمانی که در رئال مادرید بود باشگاه می‌خواست کیه‌لینی را از یوونتوس بخرد و همه مقدمات انتقال این مدافع تمام‌شده بود که سرمربی پرتغالی مخالفت کرد و به‌جای یکی از بهترین مدافعان قرن بیست‌ویکم، بازیکنی پرتغالی به نام کاروالیو را برای رئال خرید. یا خرید بازیکنانی مثل حمید آلتینتوپ و لاسانا دیارا و کوئنترائو برای رئال، فرد و ماتیچ برای منچستر و چند بازیکن گمنام برای تاتنهام ازجمله وینیسیوس از لیگ پرتغال را در همین راستا می‌توان ارزیابی کرد. با انتخاب او به‌عنوان سرمربی فصل آینده آاس‌رم نام‌های زیادی برای خرید توسط این باشگاه مطرح شده که بیشتر آنها بازیکنانی با سابقه کار کردن با آقای خاص یا با مدیر برنامه‌های اشتراکی با او بودند.

   زیدان
هنوز ماندن یا رفتن زین‌الدین زیدان قطعی نشده. سرمربی موفق فرانسوی و اسطوره باشگاه رئال مادرید ممکن است به‌دلیل خستگی یا دلخوری از هواداران و رسانه‌ها که همیشه به توانایی‌هایش شک کرده‌اند پس از آخرین مسابقه فصل که روز یکشنبه مقابل ویارئال برگزار می‌شود با تیم خداحافظی کند. او وقتی بازیکن بود هم آخرین بازی‌اش را مقابل همین ویارئال انجام داده بود و عکسی مشهور از آن مسابقه در ذهن تاریخ ثبت شده که پیرمردی با در دست داشتن پلاکاردی از داور می‌خواست سوت پایان بازی را نزند چون این آخرین حضور زیدان در یک رقابت باشگاهی بود. او کمی بعد و پس از گلزنی و اخراج در فینال جام‌جهانی با پیراهن تیم ملی فرانسه برای همیشه با فوتبال خداحافظی کرد. حالا قصه پرغصه همان اتفاق تاریخی ممکن است برای هواداران رئال تکرار شود. هواداران رئال احتمالا قدرناشناس‌ترین هواداران دنیا باشند. آنها اسطوره‌های خود را در حالی بدرقه می‌کنند که چشمان‌شان گریان است. زیدان اگر برای بار دوم مربیگری رئال مادرید را رها کند، 2 مقصد احتمالی دارد؛ یکی اینکه به یوونتوس برود و جای آندره‌آ پیرلوی ناموفق را که قرار بود زیدان جدید باشد بگیرد یا منتظر پایان یورو بماند تا به‌جای دیدیه دشان روی نیمکت مربیگری تیم ملی فرانسه بنشیند که شغل راحت‌تری هم هست.

   آلگری
فلورنتینو پرس خودش را برای رفتن زیدان آماده کرده است. البته رئیس باشگاه رئال مادرید دوست ندارد زیزو جدا شود اما درصورتی که این مربی بخواهد برود با وجود باقی مانده یک سال از قراردادش جلوی او را نمی‌گیرد زیرا رابطه‌ای عاشقانه بین آنها وجود دارد. برنامه رئال برای جانشینی زیدان از 3بخش تشکیل شده؛ ماسیمو آلگری در ازای یک قرارداد دو ساله با آپشن تمدید یکساله به برنابئو بیاید و سالی 10میلیون یورو دستمزد بگیرد. گزینه دوم ارتقای رائول گونسالس از تیم دوم به تیم اصلی است و گزینه سوم آوردن یواخیم لوو. آلگری 6بار یووه را قهرمان سری‌آ کرده و 2 بار با این تیم به فینال لیگ قهرمانان رفته اما شاید سبک او را هواداران نپسندند. رائول اسطوره محبوب باشگاه است و همین امسال تا آستانه صعود با تیم کاستیا به لیگ دسته دوم اسپانیا پیش رفت و چند روز پیش هواداران استقبال گرمی از او و تیمش در ورزشگاه کردند. او با تیم جوانان رئال لیگ قهرمانان اروپا در رده سنی جوانان را فتح کرده و هم‌اکنون از اینتراخت فرانکفورت هم پیشنهاد مربیگری دارد. با آمدن او سیاست‌های پرس در نقل‌وانتقالات ادامه می‌یابد اما با ورود آلگری سیاست‌ها تغییر می‌کند. آلگری گویا بنزما و امباپه را نمی‌خواهد و خواهان اضافه کردن دیبالا و بیل به تیم است. یواخیم لوو هم گزینه کم‌شانس‌تر است. سرمربی تیم ملی آلمان که در پایان یورو جای خود را به هانسی فلیک می‌دهد، مدتی است مشغول آموختن زبان اسپانیایی است. او یک‌بار از رئال پیشنهاد داشته و رد کرده است.

   کومان
در بارسلونا همه معتقدند که رونالد کومان تنها یک بازی دیگر و مقابل ایبار سرمربی بارسا خواهد بود. او به‌طور قطع برکنار می‌شود اما ممکن است درصورتی که باشگاه هیچ گزینه دیگری را در دست نداشت، در تیم بماند. فعلا برای خریدها با او مشورت می‌شود و ممفیس، آگوئرو و اریک گارسیا که نخستین خریدهای فصل آینده هستند با موافقت او به توافق نزدیک شده‌اند. بارسا نمی‌خواهد مثل زمانی که والورده را اخراج کرد و غیراز ستین هیچ گزینه دیگری نداشت، عمل کند. بنابراین ابتدا با مربی آینده به توافق می‌رسد، سپس کومان برکنار می‌شود. از ژاوی که سرمربی فعلی السد قطر است به‌عنوان گزینه اول جانشینی سرمربی هلندی یاد می‌شود اما لاپورتا بدش نمی‌آید پروژه جدید بارسا را با یک سرمربی آلمانی دنبال کند. او اخیرا به فلیک پیغام داده تا سرمربی بایرن‌مونیخ را که بارسا را 8تایی کرده بود به نوکمپ بیاورد. لاپورتا در گذشته هم طرفدار ناگلزمان بود اما این مربی جوان به بایرن‌مونیخ پیوسته است. یورگن کلوپ درصورت جدایی از لیورپول می‌تواند گزینه دیگری باشد و یواخیم لوو هم البته هست. با این‌حال ممکن است رئیس بارسلونا تسلیم فشار هواداران شود و یک بارسایی مثل ژاوی را روی نیمکت بنشاند.

   کونته
مطبوعات ایتالیایی دیروز از جدایی کونته از اینتر در پایان فصل خبر دادند. رابطه مربی ایتالیایی با مالکان باشگاه و استیون ژانگ هیچ‌وقت خوب نبوده است. او توانسته به قهرمانی‌های 9ساله یوونتوس در سری ‌آ پایان بدهد اما به‌نظر نمی‌رسد ماندنی باشد. نخستین درخواست کونته این است که ترکیب فعلی دست نخورد. باشگاه از خریدهای گران‌قیمت و ریخت‌وپاش در نقل‌وانتقالات عاجز است اما ممکن است همین ستاره‌ها را هم به فروش برساند. هنوز پول خرید اشرف حکیمی به رئال مادرید پرداخت نشده است. کونته نمی‌خواهد وجهه خودش را با ماندن در باشگاهی با این موقعیت اقتصادی به خطر بیندازد. درصورت اعلام رسمی جدایی کونته از اینتر در روز یکشنبه و سوت پایان فصل، ممکن است او هم به گزینه‌های رئال مادرید برای جانشینی زیدان اضافه شود. او یک‌بار گزینه بوده اما به‌دلیل سبک تدافعی‌اش رأی نیاورده و این بار ممکن است شانس دوباره داشته باشد. هنوز باشگاه واکنشی نشان نداده و گزینه‌ای هم برای جانشینی کونته مطرح نشده ولی معمولا در یک سال اخیر هر باشگاهی که مربی نداشته، مائوریتزیو ساری به‌عنوان گزینه آن باشگاه مطرح شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید