• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 27 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130841
+
-

ارتباط نور است

ارتباط نور است

مسعود میر

 روی تقویم نوشته 16می ‌روز جهانی نور است و در برگ بعدی که تو باید بخوانی‌اش روز بعدی، قیدشده 17می‌ روز جهانی ارتباطات. نور و ارتباط عجب واژه‌های سهل و پیچیده‌ای هستند. از نور نوشتن گویی مکاشفه است در دنیای علم و فیزیک و از ارتباطات گفتن گویی صدای سرد تنهایی را شکستن است در جهان همگانی. راستش نور برای بسیاری از ما تلاءلو امید است در ظلمات ایام و بسیاری از ما اصلا از شکست و گسست و معادلات نور و فیزیک سر در نمی‌آوریم چه رسد به اینکه در روز جهانی‌اش مراتب نورانی علم مان را پیش روی منشور بگیریم و مدعی شناخت نور باشیم.
در حوزه ارتباطات هم ما از تلفن و ماهواره و رسانه و اینترنت به قدر احوالاتمان بهره می‌بریم اما نظریه‌های ارتباطی و معادلات پیام، پیام‌رسان و پیام فرست را چندان از هم تمیز نمی‌دهیم. اینکه دنیای ارتباطات برای خودش کهکشانی نامکشوف و پیچیده است را می‌دانیم اما تئوری‌ها و نظریه‌های آن را به‌خاطر نداریم. ارتباطات برای ما همان تنها نماندن در جهان خانه‌مان است و دوری  ازاحساس غریب زندگی در دهکده‌ای به وسعت دنیا.
این نوشته‌ها اما تنها برای رصد کردن یک بهانه در تقویم نیست بلکه مناسبتی است برای یادآوری اینکه ارتباطات همان نور است. بدون ارتباطات، انسان معاصر گویی در ظلمات ذهن و جسم خود آواره می‌شود و این ارتباطات است که نور می‌تاباند بر روزگار من و تو و ما. زنده باد ارتباطات و زنده باد نور...

 

این خبر را به اشتراک بگذارید