• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 27 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130834
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1wNkP
+
-

تب و تاب انتخاباتی در پیچ شورای نگهبان

کدخدایی: تا 10 روز آینده و بعد از اعلام اسامی نهایی نامزدها، فرصت تبلیغات آغاز می‌شود

شورای نگهبان
تب و تاب انتخاباتی در پیچ شورای نگهبان


از دیروز و با ارجاع پرونده 592 داوطلب تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری به شورای نگهبان، پیچ نخست انتخابات ریاست‌جمهوری طی شد و حالا نتیجه رسیدگی به رزومه 48چهره سیاسی طی روزهای آینده مهم‌ترین فاکتوری است که بر خبرها و شکل‌گیری فضای انتخابات اثرگذار خواهد بود.
عبور کاندیداهای ریاست‌جمهوری از پیچ شورای‌ نگهبان مهم‌ترین شرط حضور آنها در فضای رسمی انتخابات است که به‌صورت رسمی از 10روز آینده شکل خواهد گرفت و عیان خواهد شد؛ از لشکر بلندبالا و بی‌سابقه مشتاقان ریاست‌ جمهوری سهم هر جبهه – انقلابی، اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان – در این انتخابات چقدر است و کدام کاندیداها در رأس جبهه‌ها و کدام کاندیداها به‌عنوان پشتیبان آنها هدایت فضای انتخاباتی را در دست خواهند گرفت.
پیش تر عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، درباره چندو چون بررسی صلاحیت کاندیداها به خبرنگاران گفته بود که مبنای ما برای بررسی صلاحیت‌ها، قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام‌ معظم‌ رهبری است. ملاک ما رأی نهایی اعضای شورای نگهبان بوده و ۷رأی مثبت برای احراز صلاحیت لازم است.   سخنگوی شورای نگهبان در نخستین واکنش به خبرهایی که درمورد چند و چون بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود، دیروز گفت: خوشبختانه ثبت‌نام‌ها روند خوبی داشت و با توجه به مصوبه شورای ‌نگهبان، ما به‌عنوان گام اول راضی هستیم، چرا که ثبت‌نام‌های بی‌رویه خیلی کمتر بود.

کاندیداها 10روزه تعیین تکلیف می‌شوند
عباسعلی کدخدایی افزود: تعداد کسانی که برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کرده‌اند، ۵۹۲نفر بوده‌اند و طبیعتا  شورای نگهبان صلاحیت کسانی را که شرایط اعلام شده را داشته باشند،   رسیدگی خواهد کرد  و کسانی که آن شرایط را نداشته ‌باشند، کنار گذاشته خواهند شد.
سخنگوی شورای ‌نگهبان با بیان اینکه فرصت قانونی برای بررسی صلاحیت‌ها ۵روز است، اما این بازه قابل تمدید به ۱۰روز هم است، تصریح کرد: بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان آغاز شده‌ است. البته براساس قانون اگر این ۵روز کافی نبود، ما می‌توانیم این فرصت را ۵روز دیگر تمدید کنیم، اما نهایتا ۱۰روزه باید نتایج بررسی صلاحیت‌ها را به وزارت کشور اعلام کنیم.
به هر روی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، 28خردادماه برگزار می‌شود و در لابه‌لای همه نقدها و حرف و حدیث‌های انتخاباتی، هشتمین رئیس‌جمهور بر مسند ارشد‌ترین کرسی اجرایی کشور تکیه خواهد زد. (ابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، اکبر هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی روسای جمهور کشور پس از انقلاب بوده‌اند). حال باید دید روند این انتخابات که لقب نخستین انتخابات در گام دوم انقلاب را بر خود دارد، چگونه طی خواهد شد؟

تحلیل آماری داوطلبان ریاست‌جمهوری 
همزمان با پایان مقطع ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در مجموع، ۵۹۲ نفر برای کاندیداتوری در انتخابات 1400ثبت نام کرده‌اند، گفت: دوره گذشته یک‌هزار و۶۳۶ نفر برای ثبت‌نام اقدام کرده بودند و در این دوره ۶۸۶ نفر حاضر شدند. به‌نظرم روند عقلایی و منطقی طی شده است. وی درباره   جنسیت ثبت‌نام‌کنندگان نیز افزود: ۹۳درصد آقایان و ۷درصد خانم‌ها بودند. دوره قبل ۹۲درصد آقایان و ۸ درصد خانم‌ها بودند. عرف سپس با اشاره به ترکیب سنی ثبت‌نام‌کنندگان گفت: کسانی که بالای ۴۰سال هستند جمعیت بیشتری بوده. بیش از ۸۰درصد در محدوده ۴۰ تا ۷۵ سال هستند. وی ادامه داد: کارشناسی ارشد بیشترین فراوانی را در سطح تحصیلات داشت. ۹۷ نفر هم دکتری داشتند. رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: ۳۶درصد ثبت نام کنندگان امسال سابقه ایثارگری داشتند. آخرین آمار مربوط به کسانی بود که پیش‌تر در انتخابات شرکت کرده بودند که ۸درصد آمار را تشکیل می‌دادند. عرف اضافه‌کرد: این دوره تقریبا همه گروه‌های سیاسی ثبت نام کردند. از جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلب و جریان اعتدال و مستقل افرادی آمدند و به‌صورت نسبی از همه علایق و سلایق سیاسی، خود را عرضه کردند که باید در مراحل بعدی شرایط نوعی پیش برود که همه این گروه‌های سیاسی نمایندگان خود را داشته باشند.

سودای ریاست‌جمهوری 13نماینده
دراین دوره از رقابت‌های انتخاباتی شمار قابل‌توجهی از نمایندگان مجلس یازدهم و نمایندگان ادوار مدعی تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری شده‌اند. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس اول مجلس، فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی، شمس‌الدین حسینی نماینده رامسر و تنکابن، مسعود پزشکیان نماینده تبریز، محمدرضا صباغیان بافقی و علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از نمایندگان فعلی مجلس هستند که سودای  ریاست‌جمهوری در سر دارند. علی لاریجانی رئیس مجلس دهم، علی مطهری، مصطفی کواکبیان، محمود صادقی، محمد خوش‌چهره، حسن سبحانی و شاهین محمدصادقی نمایندگان ادواری هستند که در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به میدان آمده‌اند.
نکته قابل‌توجه دیگر اینکه مسعود زریبافان و محمدجواد حق‌شناس 2 چهره سیاسی هستند که هم برای انتخابات شوراهای شهر و هم انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید