• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13083
+
-

خاورمیانه در حال گذار

کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول 0 نقش زنان در خاورمیانه و نیز بادهای تغییرات اقتصادی را که بر فراز منطقه وزیدن گرفته بررسی می‌کند

خاورمیانه در حال گذار

اقتصاد سیاسی خاورمیانه در حال تغییر است و در چنین وضعیتی، بسیاری از کشورها به تغییر و تنوع‌بخشیدن به اقتصادهای متکی به نفت خود می‌پردازند و اقتصاد متفاوتی را برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند. جوانان و زنان در این منطقه از جهان، خواهان نقشی فراگیرتر در جوامع خود هستند. یکی از نهادهایی که به دولت‌های منطقه، مشورت و نظر کارشناسی ارائه می‌دهد صندوق بین‌المللی پول است. کریستین لاگارد چندی پیش به دوحه قطر سفر کرد و در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره درباره نقش زنان در خاورمیانه و بادهای تغییر در منطقه به صحبت پرداخت.

درباره نقش صندوق بین‌المللی پول و اصلاحات اقتصادی

«هرگاه ما توصیه‌ای سیاستی ارائه می‌کنیم، بودجه لازم را برای برنامه‌ها تامین می‌کنیم. ما همیشه از رهبران می‌خواهیم که به‌واقع به بی‌پناه‌ترین فقرا، محرومان و کسانی که در‌نتیجه سیاست‌های تقویت مالی آسیب می‌بینند بیندیشند؛ سیاست‌هایی که گاهی مورد نیازند. وقتی کشوری به صندوق بین‌المللی پول مراجعه می‌کند و خواهان دریافت برنامه‌ای می‌شود... ما از آن کشور می‌خواهیم که بودجه عمومی خود را دوباره احیا کند اما همیشه تاکید می‌کنیم که مراقب باشید! شبکه امنیت اجتماعی که نیاز دارید تحقق یابد از اهمیت بسیاری برخوردار است. الگوی اقتصادی منطقه (خاورمیانه) آشکارا در حال تغییر است. بهای نفت مشخصا رو به کاهش دارد و محصولات جایگزین نفت در حال ورود به بازارند. ذهنیت و طرز فکر در این‌ باره تغییر کرده است و در نتیجه، شما دیگر نمی‌توانید مانند گذشته، نظام رفاه عمومی را که بخشی از قرارداد اجتماعی محسوب می‌شود با این فرض اداره کنید که ما ثروت داریم و می‌خواهیم بخشی از آن را تقسیم کنیم. از نظر ما این شرایط به‌ معنای آن است که با اقتصادی گسترش‌یافته و متنوع‌تر کار خواهیم کرد.»

 «نکته بعدی این است: در اقتصادی که در آن به بخش خصوصی خوشامد گفته می‌شود و محیط تجاری‌اش دوستانه است مردم از سرمایه‌گذاری به دلایل مختلف، منع و بازداشته نمی‌شوند... چنین اقتصادی همچنین به ‌معنای افزایش ارزش پول و تمرکز بر جوانان است... این اقتصاد به ‌طور قطع نیازمند ایجاد شغل از طریق روش‌ها و مجاری جایگزین- شامل بخش خصوصی - است و نیز بررسی دقیق خدمات عمومی که بخش عمده‌ای از هزینه‌­کرد عمومی را به‌ خود اختصاص می‌دهد.»

 درباره زنان

«از آنجا که من به این منطقه از جهان اهمیت می‌دهم و به این خاطر دائما به اینجا سفر می‌کنم، نخستین توصیه‌ام، خطاب به زنان جوان نیست؛ مخاطب توصیه من، رهبران کشورهای منطقه‌اند. توصیه نخست من این است که ساختار حقوقی‌تان را بررسی کنید... آیا قوانینی وجود دارد که برابری مردان و زنان را تضمین کند؟ بودجه خودتان را مورد بررسی قرار دهید؛ آیا به زنان کمک می‌کنید که به بازار کار دسترسی داشته باشند و در این بازار باقی بمانند؟ از این رو، نخستین درخواستم از رهبران این است؛ چراکه چنین سیاست‌هایی می‌تواند شرایط را برای آنها تغییر دهد.‌همچنین به آنها و به مردم منطقه (اگر به آنان دسترسی یابم) می‌گویم که ذهنیت خود را تغییر دهید. در نظر بگیرید که زنان تا چه حد می‌توانند برای اقتصاد شما ارزشمند باشند؛ آنان تا چه حد می‌توانند سبب افزایش رشد [اقتصادی] شوند؛ در چنین شرایطی رشد اقتصادی تا چه حد می‌تواند پایدار و دائمی شود؛ اقتصاد تا چه حد باید انعطاف‌پذیرتر شود و تا چه حد باید نابرابری [جنسیتی] را از بین ببرید.




بعد از آن، روی سخنم با زنان است؛ با خواهرانم. آنان را ترغیب می‌کنم که در وهله نخست تا جایی که می‌توانند سطح تحصیلات خود را بالا ببرند و امیدوارم چنین شرایطی در هر کشوری که با آن سخن می‌گویم فراهم شود و البته همیشه چنین نمی‌شود. نکته دوم آنکه به آنان می‌گویم به حد کافی اعتمادبه‌نفس داشته باشید؛ به آنچه سایر زنان در حیطه‌ای یا فراتر از آن می‌توانند دسترسی یابند اطمینان داشته باشید؛ فقط خودتان باشید و اطمینان پیدا کنید که نظرتان شنیده می‌شود. اگر نمی‌توانید نظرتان را مشخص کنید از دیگر مردان و زنانی که در این مسیر در کنار شمایند کمک بگیرید»

منبع: الجزیره ــ فوریه2018
ترجمه:حمیدرضا خطیبی

این خبر را به اشتراک بگذارید