• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130727
+
-

طرح نو برای شهر بهتر

طرح نو برای شهر بهتر

فاطمه عباسی

 خیلی از ما بارها و بارها درباره ایده‌های خلاقانه در شهرها و کشورهای خارجی شنیده‌ایم یا به چشم خودمان طراحی‌های جالب و عجیب ساختمان‌ها، مبلمان شهری، خیابان‌ها، خودروها و از این دست را دیده‌ایم و تعجب کرده‌ و شگفت زده شده‌ایم و فکر کرده‌ایم که چقدر از قافله عقبیم و با این مدل از شهرها فاصله داریم.
کمتر شهری در کشور وجود دارد که طراحی فضا و ساختارش جدید و نو باشد یا ایده‌هایش از شهرهای خارجی کپی‌برداری نشده باشد. با این همه سال‌هاست که شهرداری‌ها در تلاشند تا طرحی نو دراندازند و با جذب ایده‌های جدید و ناب، شهرهای بهتر و جذاب‌تر بسازند. حالا هم مسئولان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با راه‌اندازی جشنواره «ایده‌ها و طرح‌های جوانان برای شهری بهتر» قصد دارند نخبگان جوان را در کشور شناسایی و از ایده‌ها و فکرهایشان برای طراحی شهری در زمینه‌های مختلف استفاده کنند.
این جشنواره در ۱۲رشته از شهرسازی، معماری، زیباسازی و مبلمان شهری بگیر تا محیط‌زیست شهری، گردشگری‌ و حمل و نقل عمومی برگزار می‌شود و کسانی که در این زمینه‌ها ایده‌ جدیدی دارند می‌توانند در این جشنواره شرکت و طرح‌هایشان را ارسال کنند.
ایده‌های ارائه‌شده در این جشنواره ملی با تشکیل یک بانک اطلاعاتی، برای پیگیری و اجرا به شهرهای مبدا ارسال می‌شوند. حالا اینکه این ایده‌ها چقدر قابلیت اجرایی داشته باشند یا اصلا به اجرا در بیایند یا نه، بعد از پایان جشنواره یعنی 15تیر معلوم می‌شود.
 امیدواریم این جشنواره خروجی مناسبی داشته باشد و به سرنوشت جشنواره‌ها و برنامه‌های قبلی که اتفاق خاصی را رقم نزدند، دچار نشود تا بتوانیم تغییر را در شهرها ببینیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید