• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 26 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130703
+
-

انتخاب دیگری نداریم

روایت نگین ضیایی از تعطیلی سالن‌ها و اتفاقات پیرامون اجرای نمایش «مرفی»‌

تئاتر
انتخاب دیگری نداریم

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

نگین ضیایی، کارگردان تئاتر به همراه گروهش نزدیک به 2سال است که درگیر اجرای «مرفی» ‌است؛ نمایشی که در این مدت به واسطه تعطیلی‌های تماشاخانه‌ها چندین‌بار روی صحنه آمده و درنهایت با یک یا 2 اجرا به کارش پایان داده است. این کارگردان به همراه گروهش در این ماه‌ها خسارت مادی زیادی متحمل شده است، برای چندبار تا پای اجرا رفته‌اند و به‌خاطر تعطیلی سالن‌ها از اجرا بازمانده‌اند. ضیایی معتقد است که هر بار برای اجرای نمایش و تبلیغات هزینه زیادی صرف کرده‌اند، اما اجراها کنسل شده و کسی هم حمایت مادی برای خسارت‌ها نکرده است.

    اجرا، تعطیلی، اجرا و دوباره تعطیلی
ضیایی درباره تصمیمش برای ادامه اجرای نمایش با وجود مشکلات زیادی که درگیرش شده به همشهری می‌گوید: «نمایش را از قبل تولید و آماده اجرا کرده بودیم؛ برایش زحمت زیادی کشیده شد و با توجه به نوبت اجرایمان تصمیم به اجرا گرفتیم. البته آن زمان نمی‌دانستیم که قرار است این همه اتفاق بر سر اجرا بیفتد و با توجه به شرایط هم حق انتخابی نداشتیم.» وی ادامه می‌دهد: «نخستین اجرای مرفی قرار بود فروردین ۹۹ باشد که به‌خاطر شیوع کرونا کنسل شد. البته آن موقع هنوز برای بازبینی مرکز هنرهای نمایشی هم نرفته بودیم. اجرا به تابستان موکول شد که در این فصل هم اجرای ما همزمان با ماه‌های محرم و صفر بود که موفق به اجرا نشدیم. مهر‌ماه بازبینی انجام شد. دکور زده شد و حتی تبلیغات اجرا نیز انجام شد، اما به یکباره گفتند به‌خاطر شیوع کرونا بار دیگر سالن‌ها تعطیل شدند. زمستان هم به‌خاطر جشنواره‌ها مجبور شدیم دکور نمایش را جمع کنیم و در نهایت اجرای نمایش به فروردین امسال کشیده شد.» ضیایی در ادامه به آغاز اجرایشان در هشتم فروردین اشاره می‌کند و اینکه برای اجرا بلیت‌ فروشی هم صورت گرفت، اما بعد از یک اجرا باز هم تئاتر تعطیل شد و 2هفته بعد از آن 2شب اجرا داشتیم که درنهایت سالن‌ها تعطیل شدند.»

   تداخل و خسارت‌
این کارگردان از تمرینات گروهش از آبان ۹۷ می‌گوید و اینکه تا به امروز با همکاری زیاد بازیگران و عوامل تغییری در گروه ایجاد نشده و همه پای اجرای کامل به تعهدات خود عمل کردند. با این حال ضیایی اضافه می‌کند که در این مدت بازیگران و عوامل پشت صحنه کارهای دیگری هم داشتند و استمرار این تعطیلی باعث تداخل کاری زیادی شد و در نهایت برای گروه و عوامل خسارت مالی را همراه داشت. وی می‌گوید: «هر چند مدیر تئاترشهر حمایت معنوی زیادی از ما داشت، اما تا به امروز خسارت‌های مالی ما جبران نشده و همچنان خودمان کار را پیش می‌بریم. اگر از خودگذشتگی گروه نبود، حتما در این مدت گروه از هم جدا می‌شد و دیگر نمی‌توانستیم مرفی را اجرا کنیم.» وی معتقد است که تعطیلی‌های بیش از اندازه در گروه‌های نمایشی فرسودگی و خستگی‌ را ایجاد کرده و بدترین بخش ماجرا این است که حتی برای فردایمان هم نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم؛ چراکه در کنار مسائل ناهماهنگی‌هایی ازجمله تمدید مجوز‌ها و روندهای اداری در حال تغییر و... وجود دارد.

  اقتباسی از رمان بکت
ضیایی همچنین درباره نمایش مرفی توضیح می‌دهد: «این نمایش، پروژه پایان‌نامه دوره کارشناسی‌ارشد من بود و نخستین‌بار هم به همین منظور اجرا شد. مرفی اقتباسی از رمان بکت با همین نام است. براساس عنوان پایان‌نامه‌ام، ‌این نمایش از متون بکت با تفاوت‌هایی با همان فضا و پیرنگ داستانی تولید شد. متون بکت در فضای ابزورد است و نمایش مرفی هم در این فضاست، اما تلاشمان بر این بود با حفظ این فضا از کلیشه‌ها دوری کنیم. در اقتباس از این رمان تلاش کردیم تا اندازه‌ای هم شاهد فضای ابزورد در نمایش باشیم، اما به شکلی که این فضاسازی فاصله زیادی با دیگر آثار بکت داشته باشد. برای رسیدن به چنین ویژگی از رنگ و نور و طراحی متفاوت لباس در اجرا بهره ‌بردیم.»

  برگزیده تئاتر دانشجویی
مِرفی از روز سه‌شنبه ۲۸اردیبهشت‌ماه در تالار سایه تئاتر شهر اجرا می‌شود. این نمایش در بیست‌و‌دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران شرکت و تندیس بهترین طراحی لباس را از آن خود کرده بود. در این نمایش که ساعت ۱۸:۴۵ با مدت زمان ۶۰دقیقه و قیمت بلیت ۳۰هزار تومان روی صحنه می‌رود، حامد ادوای، نیما انصافیان، ساجده حمیدی‌منزه، شادی ضیایی، رضا مرشد و امین موحدی‌پور به‌عنوان بازیگر حضور دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید