• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 26 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130680
+
-

خودنمایی فضایی چین با فرود در مریخ

دانشمندان چینی برای نخستین‌بار در تاریخ این کشور توانستند فضاپیمای خود را در سیاره سرخ فرود بیاورند و رقابت فضایی خود با آمریکا را نزدیک‌تر کنند

فضا
خودنمایی فضایی چین با فرود در مریخ

چین برای نخستین‌بار فضاپیمای حامل مریخ‌نورد خود را با موفقیت روی خاک مریخ نشاند تا نشانه دیگری از جاه‌طلبی‌های جسورانه خود را در برابر قدرت فضایی آمریکا به رخ بکشد. به گزارش فایننشال‌تایمز، این مریخ‌نورد بخشی از ماموریت بدون سرنشین Tianwen-1 بود که در جولای (مرداد) سال گذشته با پرتاب به سمت مریخ آغاز شد و پس از ۷‌ماه در مدار این سیاره قرار گرفت. این ماموریت که توسط رسانه‌های چینی به‌عنوان یک نقطه عطف مهم جدید و نخستین قدم در اکتشاف سیاره‌ای منظومه شمسی توصیف شده است، با فرود موفقیت‌آمیز روی سیاره سرخ با کاوشگر آمریکایی استقامت که مدت‌هاست در مریخ به جست‌وجوی نشانه‌های حیات می‌پردازد، همگام می‌شود. با استناد به اطلاعات اداره ملی فضایی چین، مریخ‌نورد و فرودگر کاوشگر  Tianwen-1 در نخستین ساعات صبح به وقت محلی در منطقه‌ای موسوم به آرمانشهر پلانیتیا در مریخ فرود آمد. مریخ نورد و فرودگر Tianwen-1 حدود ساعت 4صبح از مدارگرد جدا شده و 3ساعت بعد با گذر از جو مریخ روی سطح این سیاره سرخ نشستند. چینی‌ها نام Zhurong که درواقع نام خدای آتش چینی است را برای مریخ‌نورد خود انتخاب کرده‌اند. ژورونگ 1.85متر اندازه و 240کیلوگرم وزن دارد و انتظار می‌رود حدود 92روز در این سیاره به امور اکتشافی بپردازد. از دیگر مشخصات مریخ‌نورد ژورونگ می‌توان به‌وجود ۶ چرخ تامین انرژی خورشیدی اشاره کرد. این مریخ‌نورد همچنین به تجهیزات مختلفی شامل 2دوربین، رادار اکتشاف زیرسطح، ردیاب میدان مغناطیسی و دستگاه بررسی‌کننده وضعیت آب و هوای مریخ مجهز شده است. البته این مریخ‌نورد پیش از شروع به حرکت در سطح شیب‌دار برای کاوش در منطقه یخی مریخ، چند روز به‌طور آزمایش تشخیصی در فرودگر می‌ماند و سپس برنامه‌های خود را آغاز می‌کند.

خیز بلند
کاوشگر Tianwen-1 پیش از این به‌مدت 3‌ماه در حال جمع‌آوری اطلاعات از منطقه فرود بود و هر ۴۹‌ ساعت، به سطح سیاره نزدیک‌تر می‌شد. این کاوشگر در 23ژوئیه توسط موشک Long March 5 از سکوی پرتاب Wenchang در استان هاینان در جنوب چین به فضا پرتاب شد. این فضاپیما از زمان ورود به مدار مریخ، عملکردی معمولی و بدون مشکل داشت و توانست در مدت زمان حضورش در مدار سیاره سرخ، اطلاعات زیادی جمع‌آوری کند و همچنین تصاویری از آن بگیرد. با فرود مریخ‌نورد روی سطح سیاره حداقل برای ۳‌ماه وضعیت آب و هوا و ژئولوژی این سیاره را مورد بررسی قرار می‌دهد. در کنار ژورونگ، مریخ‌نورد ناسا به نام استقامت هم سطح سیاره سرخ را بررسی می‌کند و به‌دنبال نشانه‌های حیات می‌گردد. این ماموریت ناسا شامل یک بالگرد هم می‌شود که تا به امروز چندین پرواز آزمایشی موفق داشته است.
آمریکا از سال 1976تاکنون 9فرود موفق در مریخ داشته است. شوروی نیز پیش از آمریکا در سال 1971روی سیاره سرخ فرود آمد، اما تنها به‌مدت 20ثانیه توانست با زمین ارتباط بگیرد و خیلی زود ماموریت آنها با شکست روبه‌رو شد؛ به همین دلیل ماموریت شوروی در سیاهه فرود به مریخ به‌حساب نمی‌آید؛ بنابراین چین پس از آمریکا دومین کشوری است که توانسته به خاک مریخ برسد و این دستاورد برای عرض‌اندام در برابر آمریکا و خارج کردن قدرت فضایی از حالت تک‌قطبی به دوقطبی کفایت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید