• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 25 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130595
+
-

حل اختلاف تهران- ریاض از طریق گفت‌وگو

مقامات ایرانی و عربستانی در روزهای اخیر از بررسی اقدامات اساسی برای حل چالش‌های میان 2کشور خبر داده‌اند


 انتشار جزئیات جدیدی از مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی در عراق بازهم موضوع ترمیم روابط تهران و ریاض را به صدر اخبار داخلی و منطقه کشانده است. در جدیدترین خبرها مقام‌های مطلع عراقی به میدل‌ایست‌آی گفته‌اند جنگ در یمن بیشترین موضوع مورد بحث میان طرف‌ها بوده و این مسئله اصلی‌ترین محور گفت‌وگوهای میان نمایندگان ایران و عربستان در مذاکرات 4ساعته‌ای بوده که هفته گذشته میان طرف‌ها برگزار شده است.
به‌رغم این خبر اما در سوی دیگر میدان ‌درگیری‌های انصارالله یمن و عربستان همچنان ادامه دارد. به گزارش رسانه‌ها، یگان موشکی و پهپادی ارتش یمن با ۷ موشک بالستیک شرکت نفت آرامکو، فرودگاه نجران و اهداف دیگری در شهر نجران‌ را هدف قرار دادند. ارتش یمن و کمیته‌های مردمی همچنین هشدار دادند درصورتی که حملات سعودی ادامه یابد و محاصره برداشته نشود، اهداف مهم نظامی و مراکز اقتصادی در عمق خاک عربستان هدف قرار خواهد گرفت.
این تنش‌ها در حالی دوباره بالا گرفته که در هفته‌های اخیر گفت‌وگوهای ایران و عربستان به شکل رسمی تأیید شد؛ گفت‌وگوهایی که ۲ دور آن در بغداد برگزار شده و گفته شده که محور‌ اصلی آن جنگ یمن بوده است. البته قرار بوده که این گفت‌وگوها غیرعلنی باشد اما با گزارش روزنامه فایننشیال‌تایمز به صدر اخبار خاورمیانه راه پیدا کرده است. در ایران علی ربیعی، سخنگوی دولت با تأیید برگزاری گفت‌وگوها، فضای آن را هم مثبت ارزیابی کرده و گفته که این روند تا حصول نتیجه ادامه پیدا می‌کند. به‌گفته سخنگوی دولت، گفت‌وگوهای تهران-ریاض در سطح نمایندگان ویژه در دولت انجام شده است. طبق گزارش‌ رسانه‌ها، رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات نماینده دبیر شورای‌عالی امنیت و ریاست هیأت سعودی را رئیس سازمان اطلاعات این کشور برعهده داشته است.

دولت: زمان پایان‌دادن به اختلاف‌هاست
تاکنون وزارت خارجه نیز از اصل گفت‌وگو با عربستان سعودی و همچنین تغییر لحن ولیعهد این کشور در قبال ایران استقبال کرده است. دیگر کشورهای منطقه ازجمله قطر، پاکستان و عراق نیز اعلام کرده‌اند که از این گفت‌وگوها حمایت می‌کنند. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز گفته که «ما از گفت‌وگوهای ایران در هر سطحی، بین‌المللی، منطقه‌ای یا با کشورهای عربی پشتیبانی می‌کنیم. ما بر این باوریم که این امر به آرامش منطقه کمک می‌کند.» سخنگوی دولت هم گفته: «باور داریم که اکنون زمان مناسبی برای خاتمه‌دادن به این اختلافات و احیای سنت همسایگی حسنه و برادرانه است.» در سوی مقابل نیز رائدبن‌خالد‌قرملی، رئیس برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت‌خارجه سعودی درباره جزئیات و نتیجه مذاکرات ایران و عربستان گفت: «هنوز برای قضاوت درباره نتیجه آنها خیلی زود است و ریاض به‌دنبال مشاهده «اقدامات قابل بررسی» از سوی ایران است.» البته این مقام سعودی نیز ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هرچه زودتر به نتیجه برسد. پیش از این گفته شده بود که دور بعدی مذاکرات در ‌ماه جاری میلادی برگزار می‌شود. حتی روزنامه نیویورک‌تایمز ادعا کرده که دور جدید با حضور سفرای 2کشور در بغداد برگزار‌ خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید