• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 25 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130588
+
-

شنبه سرنوشت‌ساز ثبت‌نام‌ها

موج ثبت‌نام چهره‌های سیاسی ونظامی درانتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم چشمگیربوده ولی نگاه‌ها به ثبت‌نام‌ نامزدهای شاخص درآخرین روز است

شنبه سرنوشت‌ساز ثبت‌نام‌ها


 امروز روز سرنوشت‌ساز انتخابات1400 است و پس از ماه‌ها گمانه‌زنی رسانه‌ای بالاخره تا ساعت18 امروز همه شائبه‌ها در مورد حضور ژنرال‌های سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری پایان می‌یابد و تا حدود زیادی روشن می‌شود که قرار است عرصه انتخابات محل رقابت چه کسانی باشد.
اگرچه ابهام در مورد کاندیداهای نهایی بعد از روند رسیدگی به احراز صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان رفع می‌شود و تا اعلام نظر این شورا همچنان فضای رقابت‌ها در محاق خواهد بود اما ورود مردان اصلی میدان به این رقابت‌ها از امروز تا حدود زیادی روشن خواهد کرد که 3جبهه اصلاحات، اصولگرایان و اعتدالگرایان چگونه و با چه سبکی بر سر کرسی ریاست‌جمهوری باهم رقابت خواهند کرد. در کنار لشکر پر‌شمار و قریب به 30نفره مشتاقان تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری، ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری 3نامزد  3جبهه مذکورند که احتمالا امروز برای اعلام کاندیداتوری در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری راهی وزارت کشور می‌شوند.
حضور دقیقه نودی این 3 چهره در حالی است که تا دیروز بیش از 23چهره شناخته‌شده سیاسی از جماعت بیش از 200نفری نامزدها در 4روز گذشته رسما اعلام کاندیداتوری کرده‌اند؛ فهرستی بلند بالا و کم‌سابقه که خبر از این می‌دهد که در این دوره از رقابت‌ها وزن ثبت‌نام چهره‌های سیاسی به نسبت دور قبل افزایش یافته و طی 4روز جمعیت کثیری از سرداران سپاه، کابینه دولت محمود احمدی‌نژاد، نمایندگان سابق و فعلی مجلس و چهره‌های حزبی راهی ستاد ثبت‌نام‌ها شدند. در 4روز نخست ثبت‌نام، چهره‌هایی همچون محمد حسن ناصر، رستم قاسمی، صادق خلیلیان،‌محمد عباسی وزرای دولت احمدی‌نژاد، سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا، حسین دهقان، وزیر دفاع دولت نخست حسن روحانی،  محمود احمدی‌نژاد، محمود صادقی، نماینده مجلس دهم، علی مطهری، نماینده ادوار مجلس، محسن مهرعلیزاده، رئیس سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات، رامین مهمانپرست، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس مجلس، محمدرضا صباغیان، نماینده مجلس، محمدحسن قدیری ابیانه، حسن سبحانی، نماینده سابق مجلس، محمد زارع فومنی، روحانی اصلاح‌طلب، قدرتعلی حشمتیان، دبیرکل حزب مستقل و اعتدال، سردار علیرضا افشار، فرمانده سابق بسیج، فریدون عباسی و مصطفی تاجزاده ثبت‌نام کردند.

استراتژی اصلاح‌طلبان برای مقابله با احتمال ردصلاحیت‌ها 
در جبهه اصلاحات، تا لحظه تنظیم این گزارش آنچنان که انتظار می‌رفت بسیاری از نامزدهای اصلاح‌طلبی تا آخرین روز ثبت‌نام‌ها نتوانستند بر تردیدهای انتخاباتی خود غلبه کنند و از فهرست 14نفره جبهه اصلاحات تنها 2نفر آنها در 4روز نخست به ستاد انتخابات کشور آمدند: مصطفی تاجزاده و محمود صادقی. براساس تصمیم نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان قرار بود نامزدهایی با دو‌سوم آرای جبهه اصلاحات به‌عنوان نامزدهای نهایی این جبهه تشویق به ثبت‌نام شوند. در عمل محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و محمدرضا عارف برنامه خود را به جبهه اصلاحات ارائه نکردند و رای‌گیری جبهه اصلاحات درباره حضور آنان به بعد ثبت‌نام‌ها افتاد. محمدجواد ظریف تنها چهره این فهرست 14نفره است که رسما از نامزدی انصراف داد و اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف، محسن هاشمی رفسنجانی، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، محمد صدر، زهرا شجاعی، شهیندخت مولاوردی، عباس آخوندی و صادق خرازی 11چهره باقیمانده‌ای هستند که هنوز امکان ثبت‌نام آنها در انتخابات وجود دارد. چنانچه در همین ساعات باقیمانده به پایان مهلت ثبت‌نام اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان بیشترین میزان اقبال را برای معرفی‌شدن از سوی اصلاح‌طلبان به‌عنوان نامزد نهایی دارند و از خبرهایی که تا لحظه تنظیم این گزارش منتشر شده آنچنان بر می‌آید که حضورشان در عرصه انتخابات قطعی و حتمی است.
در همین فضا بود که دیروز غلامعلی رجایی، عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب با اشاره به دیدارش با اسحاق جهانگیری به جماران خبرداده «آقای جهانگیری گفت در میان گزینه‌های فعلی هیچ‌کس مثل من کشور را نمی‌شناسد و مثل من هم نمی‌تواند اداره کند. من هم گفتم شما چون نماینده مجلس، استاندار، وزیر و معاون رئیس‌جمهور بوده‌اید قاعدتا در این قضیه مشکلی ندارید و اطلاعات شما از کشور به روز است.» محمد نعیمی‌پور، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز در گفت‌وگوی دیگری افزوده: «از منابع موثقی شنیده‌ام که جناب آقای کروبی، آقای خاتمی و همچنین آقای موسوی خوئینی‌ها تحلیل و استدلال‌شان را برای اینکه آقای دکتر جهانگیری وارد کارزار و صحنه انتخابات شوند به ایشان انتقال داده‌اند.» همزمان برخی چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به مسعود پزشکیان، نماینده مجلس اعلام کردند او نیز صبح امروز برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور می‌رود. محسن هاشمی رفسنجانی، محمد رضا عارف نیز 2چهره دیگری‌اند که نامشان به‌عنوان کاندیداهای احتمالی جریان اصلاحات بیش از پیش به‌گوش می‌رسد. همچنین برخی منابع خبری نزدیک به محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی گمانه‌هایی درباره احتمال حضور او در ثبت‌نام‌ها را مطرح کردند؛ هر چند مشخص نیست آیا او در صورت ثبت‌نام‌ها مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار خواهد گرفت یا نه.

جدل بی‌پایان اصولگرایان بر سر کرسی ریاست‌جمهوری 
در سوی دیگر کارزار انتخابات یعنی در اردگاه اصولگرایان نیز روند به شفافیتی که اصولگرایان تا 2هفته  قبل بر آن مانور می‌دادند نیست؛ ابهام کاندیداتوری رئیسی تا دقیقه90 مهلت ثبت‌نام‌ها موضوعی بود که بر عدم‌شفافیت و سرگردانی طیف‌های مختلف جریان اصولگرایان در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری دلالت می‌کرد.
دست به‌دست‌شدن شایعات ریز و درشت در مورد عدم‌موضع‌گیری شفاف رئیسی در انتخابات گویای بروز مشکلاتی در این جریان بود که از رودررویی درون جناحی اصولگرایان بر سر کرسی ریاست‌جمهوری در 1400 پرده برمی‌داشت؛ روندی که سبب شد ابراهیم رئیسی همچنان تا آخرین ساعات مهلت ثبت‌نام‌ها از چرایی و چگونگی اعلام کاندیداتوری‌اش پرده‌برداری نکند و کاندیداتوری‌اش را در هاله‌ای از ابهام نگه‌دارد تا بتواند از گزند منتقدان درون گروهی و رقبای هم‌جبهه‌ای‌اش در امان بماند.
  از فهرست نامزدهای 10نفره اصولگرایان سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علی نیکزاد، محسن رضایی و عزت‌الله ضرغامی 6چهره‌ای هستند که احتمال ورودشان به ستاد انتخابات کشور تا آخرین روز ثبت‌نام‌ها وجود دارد. 
رستم قاسمی، سعید محمد، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و حسین دهقان نیز رسما ثبت‌نام و اعلام نامزدی کرده‌اند. رسانه‌های اصولگرا با وجود تردیدافکنی‌های محفلی در اعلام حضور رئیسی خبر از ورود قطعی او به میدان انتخابات می‌دهند. 

میدان‌داری لاریجانی با شعار دولت فراگیر
میان سرگردانی 2 اردوگاه اصلاح‌طلب و اصولگرا، علی لاریجانی و طیف حامی‌اش که در واقع مشتقی از 3جریان اصلاح‌طلب، اصولگرایان سنتی و اعتدالگرا‌ها هستند موفق‌تر از 2جریان اصیل سیاسی کشور میدان‌دار عرصه انتخابات شده است و هم روند رایزنی‌هایش را با هواداران احتمالی‌اش خوب مدیریت کرده و هم در امور ستادی و انتخاباتی از رقبایش جلو افتاده است. تماس دیروز او با برخی علما و مراجع تقلید قم برای کسب اجازه جهت نام‌نویسی در انتخابات پیش‌رو از یک طرف و تعیین شعار «دولت فراگیر» برای دولت ایده‌آلش از سوی دیگر دودلیلی است که از اقدامات حساب‌شده او در این کارزار خبر می‌دهد.

   کدخدایی: ملاک بررسی صلاحیت‌ها شرایط جدید است‌

سخنگو و عضو شورای نگهبان روز جمعه در بازدید از ستاد انتخابات کشور گفت: امسال باتوجه به مصوبه شورای نگهبان، تعبیری که در دور قبل مبنی بر «جشنواره ثبت‌نام» داشتم را شاهد نبودیم و طبق آماری که داده شد، حضور و ثبت‌نام افرادی که شرایط اولیه را نداشتند، کمتر شده است. ما در شورای نگهبان مصر هستیم کسانی که واجد شرایط هستند، حتما ثبت‌نام کنند تا گزینه‌های بیشتری پیش‌روی مردم باشد و کسانی که شرایط اولیه را ندارند، مراجعه نداشته باشند بهتر است که ثبت‌نام نکنند زیرا ملاک ما در بررسی‌های نهایی شرایطی است که شورای نگهبان اعلام کرده است.

مکث
تفاوت آمار ثبت‌نامی‌های انتخابات 96 و 1400


شمار کل ثبت‌نام‌های انتخاباتی با اعلام شرایط جدید از سوی شورای نگهبان امسال به وضوح کاهش چشمگیری داشت و جمعیت به نسبت کمتری راهی میدان فاطمی شده بودند. بررسی‌های همشهری حکایت از آن دارد  که موج ثبت‌نام‌های 4 روز نخست در مقایسه با سال1396 به یک‌سوم کاهش یافته و 71 درصد کمتر از دور قبل است. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96، 1048 داوطلب در 3روز نخست ثبت‌نام‌ها راهی وزارت کشور شده بودند و امسال این رقم در مدت مشابه 304 نفر اعلام شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید