• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 25 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130575
+
-

روند کاهشی آلودگی نفتی در سرخون

جوابیه
روند کاهشی آلودگی نفتی در سرخون

 صفحه ایرانشهر روزنامه همشهری 8 اردیبهشت امسال در گزارشی با عنوان «آلودگی نفتی در سرخون ادامه دارد» به مشکلات مردم این منطقه از استان چهارمحال‌وبختیاری در نتیجه شکستگی خطوط لوله انتقال نفت پرداخته بود.
شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در واکنش به این گزارش روزنامه توضیحاتی را ارسال کرده است: تیتر مطلب با واقعیات و نتایج آزمایشگاهی که با نظارت کارشناسان دستگاه‌های محلی و استانی به‌صورت منظم و ماهانه از 4نقطه از چشمه سرخون گرفته می‌شود، منافات داشته و نتایج، حاکی از کاهشی‌بودن وضعیت آلودگی در حد بسیار جزئی و فقط در منشا و مظهر چشمه است که  این میزان نیز آلودگی محسوب نمی‌شود.
در ابتدای مطلب نگارنده عنوان می‌کند که «هر از گاهی این خط لوله دچار حادثه می‌شود‎؛ حوادثی که اگرچه همیشه دلیلی برای رخداد آن وجود دارد...» که لازم است یادآور شویم این خط لوله در دامنه‌های رانشی و لغزشی گندمکار، واقع‌شده و به‌عنوان دومین خط لوله صعب‌العبور جهان یاد می‌شود. از این‌رو در جلسه استانداری چهارمحال و بختیاری با حضور مدیرعامل شرکت، پروژه تغییر 5کیلومتر از مسیر خط لوله نفت مارون در این محدوده در دستور کار قرار گرفته که عملیات آن از خرداد امسال آغاز می‌شود.
در بخش دیگری از گزارش به نقل از معاون امور استانداری چهارمحال و بختیاری گفته شده «بسیاری از چشمه‌ها از مدار خارج شده» ضمن خلاف واقع‌بودن این ادعا به اطلاع می‌رساند طی سال‌های اخیر فقط سرچشمه سرخون متاثر از شکستگی خط لوله بوده و آلودگی سایر چشمه‌ها واقعیت ندارد.
گفتنی است این شرکت از سال96 با تجهیز دو دهنه چشمه با دبی آب حدود 40لیتر در ثانیه با تأیید نمایندگان وزارت نیرو نسبت به تامین آب آشامیدنی و بهداشتی مردم سرخون و روستاهای مجاور تا افق1425 اقدام کرده است.
در بخش دیگری از این گزارش فرماندار شهرستان اردل عنوان کرده‌اند که «پاسخ شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان همواره انکار خسارت‌های ناشی از فعالیت خود بوده است» که لازم است به استحضار برساند این شرکت نسبت به پرداخت و جبران خسارت‌هایی که توسط کارشناسان بی‌طرف و مراجع ذی‌صلاح تأیید و تاکنون منجر به صدور رأی قطعی قضایی شده، ‌اقدام کرده است. در بخش پایانی مطلب به نقل از رئیس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در پاسخ به ادعای خسارت 45میلیارد تومانی به این بخش یادآور می‌شود، درباره ادعای مطروحه موضوع در کارگروه استانداری چهارمحال و بختیاری با حضور نمایندگان تام‌الاختیار شرکت متبوعه و سایر ارگان‌های ذی‌ربط در مرحله بررسی و رسیدگی است.
در پایان یادآور می‌شود که تاکنون جلسه‌های متعددی با مقامات استانی برگزار و منجر به نتایج مطلوبی شده و امید می‌رود که با همفکری و هم‌افزایی مسئولان و اجرای کامل مصوبه‌های کارگروه‌های مربوطه، نظر مجاوران خط، کشاورزان و سایر مردم منطقه به بهترین شکل ممکن تامین شود.

پاسخ روزنامه همشهری
روزنامه همشهری در تماس دوباره با استانداری چهارمحال و بختیاری صحت همه آنچه در گزارش خود منتشر کرده است را مجددا بررسی کرد.
مدیر روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی استانداری چهارمحال و بختیاری، ضمن تأیید این نکته که مشکل آلودگی نفتی در سرخون همچنان برقرار است، دلیل پروژه‌های آبرسانی محول شده به شرکت انتقال خطوط لوله و مخابرات منطقه اصفهان را آلودگی‌های ایجاد شده عنوان می‌کند.
افشین نیرومند با بیان اینکه ابعاد مسئله از نظر استانداری و معاونت عمرانی استانداری چهارمحال‌وبختیاری جدی و حل مشکل حیاتی است، می‌افزاید: «مشکل به قدری جدی است که حتی مشاور وزیر نفت از منطقه بازدید کرد. 2هفته پیش نیز با حضور نماینده شرکت جلسه‌ای تشکیل شد و شرکت میزان خسارت‌ها را نپذیرفت و قرار بر کارشناسی دوباره است. موضوع این جوابیه نیز به اطلاع مقامات عالی استان خواهد رسید.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :