• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130501
+
-

آغاز واکسیناسیون نوجوانان در جهان

با مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا، واکسن نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال در جهان وارد فاز تازه‌ای شده و به‌زودی گسترده‌تر می‌شود

دانش
آغاز واکسیناسیون نوجوانان در جهان

واکسیناسیون نوجوانان 12تا 15سال آمریکایی با واکسن فایزر آغاز شد. این نخستین واکسن کووید-19در دنیاست که مجوز استفاده در گروه سنی نوجوانان را دریافت می‌کند. به گزارش اینسایدر، کارشناسان از زمان شروع واکسیناسیون عمومی کووید-19در کشورهای مختلف، واکسینه کردن نوجوانان را نقطه عطف پایان پاندمی می‌دانستند و حالا با توجه به دریافت مجوز فایزر از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا برای واکسیناسیون زیر 16سال، نزدیک شدن به ایمنی کامل حداقل در آمریکا ممکن است. با ایمنی‌نوجوانان، امکان بازگشایی‌مدارس و مراکز آموزشی مهیا می‌شود و بازگشت به زندگی‌عادی، رفته رفته آغاز می‌شود.
واکسن آلمانی- آمریکایی فایزر با 2 دوز مبتنی بر پلتفرم mRNA از دسامبر 2020مجوز تزریق به 16سال به بالا را دریافت کرد و حالا با پشت‌سر گذاشتن آزمایش‌های بالینی، مجوز استفاده در گروه زیر 16سال را نیز گرفته است. به جز آمریکا، کانادا دیگر کشوری است که واکسیناسیون نوجوانان 12سال به بالا را با همین واکسن آغاز کرده است.
افزایش اولویت بندی‌های واکسیناسیون و افراد واجد شرایط که شامل افراد 12سال به بالا می‌شود می‌تواند سرعت ایمنی جمعی را بالا ببرد. براساس داده‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، اصلی‌ترین عامل کاهش موارد ابتلای روزانه در این کشور این است که حدود 58درصد از بزرگسالان در این کشور، حداقل یک دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. دکتر ژانت وودکوک یکی از مقامات سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید: اقدامات جدید که اجازه می‌دهد افراد نوجوان 12سال به بالا واکسینه شوند ما را در نزدیک شدن به شرایط عادی و پایان همه‌گیری کمک می کند. وودکوک معتقد است؛ والدین و سرپرستان این گروه سنی می‌توانند اطمینان داشته باشند که آژانس، تمام داده‌های موجود را دقیق مورد بررسی قرار داده است، درست مانند تمام مجوزهای استفاده اضطراری واکسن کووید-19برای بزرگسالان، بنابراین جای نگرانی نیست. برخی کارشناسان سلامت می‌گویند: واکسینه کردن بچه‌ها – که بیش از یک پنجم جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهد- کلید رسیدن به خط پایان پاندمی است.
فایزر برای دریافت مجوز استفاده، آزمایش‌های بالینی خود را روی 2هزار و 260نوجوان 12تا 15ساله انجام داده. نیمی از داوطلبان یک دوز فایزر دریافت کردند و باقی دارونما. در مجموع تنها 18نفر دچار کووید-19شدند که همگی نیز از گروه دارونماها بودند. همچنین عوارض جانبی مشاهده شده همانند عوارضی بود که در گروه 16تا 25سال مشاهده شد.
این شرکت آزمایش‌های بالینی خود برای امکان استفاده از این واکسن روی گروه‌های سنی پایین‌تر را نیز آغاز کرده است و در ‌ماه سپتامبر، نتایج مطالعه بالینی واکسیناسیون گروه سنی 2تا 11سال منتشر خواهد شد. آخرین فاز آزمایشی نیز روی کودکان 6‌ماه تا 2ساله است که داده‌های آن در نوامبر بیرون خواهد آمد.
سایر واکسن‌های تأیید شده نیز در حال آزمایش دوزهای خود روی جمعیت نوجوان هستند. در تاریخ ششم می، شرکت سازنده واکسن مدرنا اعلام کرد که واکسن
کووید-19آنها در بررسی اولیه یک آزمایش بالینی که روی بیش از 3هزار نوجوان داوطلب انجام شد، بسیار مؤثر بوده است. این شرکت همچنین در پی ثبت نام از داوطلبان 11سال تا 6‌ماه برای انجام آزمایشات بالینی واکسن این گروه سنی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید