• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 22 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130489
+
-

خبرهای کوتاه/ وقوع رگبار در ۲۰ استان کشور

سازمان هواشناسی درباره وقوع رگبار و رعد و برق در ۲۰ استان هشدار زردرنگ صادر کرد. به گزارش همشهری، در این هشدار آمده است: وقوع رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی با احتمال تگرگ امروز (۲2اردیبهشت‌ماه) برای استان‌های کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، قزوین، قم، اصفهان و ارتفاعات و دامنه در استان‌های چهارمحال و بختیاری، شمال فارس و شمال سمنان پیش‌بینی می‌شود. حاکمیت این شرایط جوی فردا (پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه) در استان‌های کرمانشاه، کردستان، اصفهان، همدان، آذربایجان شرقی، زنجان، مرکزی، قزوین، تهران، البرز، قم و ارتفاعات و دامنه استان‌های سمنان، آذربایجان‌غربی، اردبیل و چهارمحال و بختیاری و  (جمعه۲۴ اردیبهشت) در استان‌های البرز، تهران، قزوین، قم، مرکزی، اصفهان و ارتفاعات و دامنه استان‌های سمنان، مازندران، لرستان و همدان دور از انتظار نیست. از مخاطرات چنین شرایط آب و هوایی آسیب رسیدن به محصولات کشاورزی و اصابت صاعقه به دام‌هاست.

  آغاز عملیات انتقال آب به دریاچه بختگان
عملیات انتقال آب به دریاچه بختگان برای نجات فلامینگوها آغاز شد. به گزارش ایرنا، حمید ظهرابی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس درباره روند خشکسالی دریاچه بختگان که نگرانی‌هایی را درباره مرگ جوجه‌های فلامینگو ایجاد کرده، گفت: بنا بر نظر گروه‌های مشاور و متخصص از دانشگاه شیراز و صاحب‌نظران، انتقال آب به محل زادآوری این پرنده آغاز شده و جابه‌جایی جوجه‌ها در دستور کار است. براساس گفته‌های وی، مطالعات جوجه‌آوری فلامینگوها توسط دانشگاه شیراز انجام شده است. در این زمینه با تشکیل تیم مشاوره‌ای احیای فلامینگو متشکل از متخصصان این گونه از سراسر کشور و با تهیه برنامه‌های مداخلات انسانی با هدف کنترل پیامدهای خشکی تالاب بر زادآوری فلامینگوها از ابتدای سال‌جاری موضوع خشکی بختگان و احتمال آسیب به جوجه فلامینگوها مورد پایش و بررسی قرار گرفته است. همچنین با حفر چاهک در نزدیکی محل تجمع جوجه‌ها و انتقال آب چاهک‌ها به سطح زمین با استفاده از لوله انتظار می‌رود با اجرای این برنامه‌ها تلفات جوجه فلامینگوها به حداقل ممکن برسد.

  کویر یزد، منشأ بروز ریزگردهای کرمان
بروز ریزگردها با منشأ کویر یزد طی سال‌های اخیر بارها شمال استان کرمان را متأثر کرده است. مریم سلاجقه، کارشناس هواشناسی استان کرمان در این‌باره به مهر گفت: ریزگردهای روزهای اخیر کرمان، زرند و راور ناشی از بروز تندباد در شمال استان کرمان و از استان یزد بود. البته این نخستین‌بار نیست که کرمان از این کویر متأثر می‌شود. او با اعلام اینکه هنوز وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان شروع نشده است، گفت: با شروع وزش این بادها شرق و جنوب شرق استان نیز متأثر می‌شود که موجب بروز مکرر توفان شن و ریزگرد خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید