• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13045
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j03P
+
-

تاکسی‌نت، تاکسیرانی مشهد را متحول می‌کند

معاون دادستان مشهد: در صورت بروز مشکل در تاکسی‌های اینترنتی، شهرداری مقصر است

شهری
تاکسی‌نت، تاکسیرانی مشهد را متحول می‌کند




نجمه موسوی | خراسان‌رضوی-خبرنگار: 

در ماه‌های گذشته شاهد ورود تاکسی‌های اینترنتی با خدمات ویژه و قیمت‌های مناسب بوده‌ایم، اما وقتی صحبت از اعتماد به میان می‌آید، متوجه می‌شویم که مردم هنوز به خودرو‌های متعلق به تاکسیرانی اطمینان دارند و دلیل آن را وجود ضمانت‌های سنگین در پذیرش راننده می‌دانند. به همین دلیل انتظار می‌رود شرکت تاکسیرانی پاسخگوی نیاز مردم با استفاده از تکنولوژی پیشرفته باشد. 


ورود تاکسی‌های گردشی 

ارائه خدمات هوشمند به شهروندان از برنامه‌های تاکسیرانی در سال جدید اعلام شده است. به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد به تمام شرکت‌ها ابلاغ شده است تا در ارائه خدمات خود رویکردی نوین داشته باشند. «سیدمهدی علوی‌مقدم» تاکید می‌کند که در سرویس‌دهی شبکه‌های تاکسیرانی باید مدیریت اعزام فعال شود و شرکت‌ها از «اپ» به جای مدیریت بی‌سیم استفاده کنند.   وی به مذاکراتی که با برخی شرکت‌های خصوصی انجام شده اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: برای شبکه‌هایی مانند ۱۸۲۹ و ۱۳۳ که در مشهد از فعال‌ترین شبکه‌های خدمات‌رسانی در حمل و نقل هستند رویکرد تشویقی از سوی سازمان در نظر گرفته شده است؛ همچنین در سال ۹۷ شاهد ورود تاکسی‌های گردشی اینترنتی خواهیم بود. در واقع می‌توان گفت در سرویس‌دهی تاکسیرانی دوره جدیدی آغاز خواهد شد. 

به گفته علوی‌مقدم استفاده از تکنولوژی جدید از ضروریات بازار رقابت در تاکسیرانی است و مصرف بهینه سوخت و جلوگیری از هدر رفتن وقت رانندگان از مهم‌ترین مزیت‌های این سیستم است. همچنین باید توجه داشت که استفاده از سیستم‌های نوین اینترنتی هم به نفع مسافر و هم به نفع راننده است. با ورود شرکت‌های جدید، رانندگان شرکت تاکسیرانی از حمایت‌های سازمان برخوردار خواهند شد.  چندی پیش در شورای شهر مشهد مصوبه‌ای تصویب شد که امکان کاهش قمیت را به میزان ۳۰ درصد به شرکت‌های تاکسیرانی داده بود. علوی مقدم با اشاره به این مصوبه، عرصه رقابت را برای حضور تاکسیرانان مناسب برشمرده و برای رقابت در بازار عرضه و تقاضا، کاهش قیمت‌ها و افزایش کیفیت خدمات را لازم می‌داند. 

به گفته وی استفاده از طرح‌های خاص برای رانندگان شرکت تاکسیرانی، مانند طرح زوج و فرد، استفاده از خطوط ویژه تاکسی، قرار گرفتن ایستگاه‌ها در موقعیت‌های مناسب شهری و استفاده از موقعیت‌های بر‌تر، سبب می‌شود رانندگان بتوانند با نرخ کمتر، ارائه خدمات مطلوب‌تر و سرعت بالا‌تر در عرصه رقابت موفق ظاهر شوند. 

علوی‌مقدم می‌افزاید: اعتماد مردم که طی سالیان طولانی به تاکسی‌های شهری متعلق به سازمان تاکسیرانی به دست آمده است، مهم‌ترین مزیت این تاکسی‌هاست زیرا مردم در شرایط برابر ترجیح می‌دهند از تاکسی‌های معتبر و قابل اعتماد استفاده کنند. 


شهرداری؛ مسئول پاسخگو در صورت بروز مشکل 

رشد ناگهانی تعداد  تاکسی‌های اینترنتی در مشهد که هر کدام تحت عنوانی، در نبود نظارت کافی، اقدام به استخدام راننده و سرویس‌دهی به شهروندان کردند، پای معاون دادستان مشهد در امور اجتماعی و پیشگیری از جرم را به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع باز کرد. 

«محمد بخشی‌محبی» از رفع اختلافات بین شهرداری و اتحادیه تاکسیرانان خبر می‌دهد و اعلام می‌کند که طبق مصوبه هیات دولت مطابق ماده ۹ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در محدوده شهر و حومه آن به عهده شهرداری است. همچنین بر اساس ماده ۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، شهرداری‌ها موظفند کلیه فعالیت‌های مربوط به حمل و نقل کالا و بار و مسافر در محدوده شهر‌ها را در قالب مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل تعاونی و خصوصی ساماندهی و بر آن‌ها نظارت کنند. 

به گفته وی با وجود اینکه صدور پروانه کسب برای مجموعه‌های حمل مسافر به اتحادیه مربوط است، اما ساماندهی آن بر عهده شهرداری است و در مواقعی که مشکلی برای مسافران به وجود آید ما در مرحله اول شهرداری را مقصر می‌شناسیم. بخشی‌محبی یادآور می‌شود که بر اساس مصوبه شورای شهر، باید نظارت مناسب و دقیقی بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی انجام شود و علاوه بر نظارت، تضمین‌های مناسبی از شرکت‌ها دریافت شود. شرکت‌های خصوصی، با وجود مجوز‌های لازم باید برای مکان‌های مورد نیاز و ثبت‌نام‌ها ضمانت‌نامه‌هایی ارائه دهند تا امنیت مسافران به طور کامل 
تضمین شود. 


رقابت نابرابر 

«مرتضی مریداحمدی» از رانندگان تاکسی شهری، فضای نابرابر رقابت را با شرکت‌های خصوصی غیرمنصفانه دانسته و بیان می‌کند: ما ساعت‌های بسیاری را در انتظار مسافر به سر می‌بریم و گاهی با خودرو خالی در شهر تردد می‌کنیم تا شاید با مسافرهای گذری برخورد کنیم. وی می‌افزاید: همین امر سبب می‌شود مخارج ما با درآمد تناسب نداشته باشد و مجبور می‌شویم نرخ بالاتری را به مسافر اعلام کنیم، اما تاکسی‌های اینترنتی، بدون اتلاف وقت و حتی بدون داشتن ضمانت‌های سنگین نزد شرکت، می‌توانند با دریافت وجه کمتر، کسب درآمد بهتری داشته باشند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید