• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 22 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130430
+
-

ابوذر چهل امیرانی/ خبرنگار

ضرورت حمایت از مشاغل خرد محلی

ضرورت حمایت از مشاغل خرد محلی

بیکاری منشأ بسیاری از بیماری‌ها به‌خصوص مشکلات روانی است. به همین خاطر بسیاری از افرادی که به سن بازنشستگی می‌رسند، به دنبال پرکردن اوقات خود در مشاغل مختلف هستند. اگرچه فعالیت افراد مسن در نگاه اول به دلیل سرگرم شدن به نظر برسد، اما در همین جنوب شهر افراد زیادی وجود دارند که توان اداره زندگی و تأمین مایحتاج ضروری خود و اعضای خانواده‌شان را با حقوق بازنشستگی ندارند. به همین دلیل بیشتر آنها به کار پس از دوران بازنشستگی نیاز دارند.
راه‌اندازی بنگاه معاملات ملکی و خواربارفروشی، از گزینه‌های اصلی بازنشسته‌ها در جنوب شهر به حساب می‌آید، اما از آنجا که فعالیت به‌عنوان مشاور املاک نیاز به تخصص دارد، بیشتر افراد مغازه‌ای اجاره کرده یا فضایی ازخانه را به بقالی تبدیل می‌کنند. چنین است که بیشتر مغازه‌دارهای مناطق جنوبی شهر را سالمندان تشکیل می‌دهند. تا چند سال پیش، از همین مغازه‌ها چند خانواده ارتزاق یا چند شریک آنها را اداره می‌کردند، اما چندی است بقالی‌ها از رونق افتاده و صاحبان آنها ترجیح می‌دهند مغازه‌های خود را اجاره دهند؛ چرا که راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای متعدد در محله‌ها، کاسبی آنها را کساد کرده است.
 فروشگاه‌ها به دلیل مساحت زیاد، تنوع اجناس، همکاری شرکت‌های بزرگ توزیع کالا با آنها، قدرت تبلیغات بالا و سرمایه زیاد مالکان، سایه خود را بر سر مشاغل خرد انداخته و آنها را کنار زده‌اند. بدون شک فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در محله‌ها ضروری است و به شهروندان برای خرید یک‌جا و متنوع اجناس کمک قابل توجهی می‌کند، اما نباید این امر منجر به از بین رفتن مشاغل کوچک در محله‌ها شود که خانواده‌های زیادی چشم به کسب درآمد از آنها دوخته‌اند.
 لازم است شروطی برای راه‌اندازی فروشگاه‌ها تعیین و به‌عنوان مثال رعایت محدوده بین فروشگاه‌ها لحاظ شود؛ همان قانونی که در بیشتر مشاغل وجود دارد. اکنون فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بسیاری از محله‌ها بدون رعایت این فاصله‌گذاری راه‌اندازی شده و نفس مشاغل خرد را گرفته‌اند. از سوی دیگر رقابت فروشگاه‌های زنجیره‌ای با یکدیگر منجر به تبدیل مغازه‌های ۱۰۰ تا ۱۲۰ مترمربعی محله‌ها برای افزایش شعب این فروشگاه‌ها شده که بیشتر به سوپرمارکت‌های بزرگ شباهت دارند و معیارهای لازم یک فروشگاه را ندارند. چنین واحدهایی، روزنه‌های کوچکی که منجر به حیات بقالی‌ها شده بود، گرفته و هر روز به تعداد بیکاران ساکنان محلی اضافه می‌شود.
در کنار وضع قوانین برای راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره ای، شهروندان نیز نباید حمایت خود را از مغازه‌داران محلی دریغ کنند. این افراد همان کسانی اند که همیشه دفتری برای فروش نسیه به اهالی داشتند و در صورت نیاز، حتی نیمه‌های شب کرکره مغازه خود را بالا می‌کشیدند تا هم‌محله‌ای‌ها برای تأمین مایحتاج ضروری خود دچار مشکل نشوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید