• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130411
+
-

در نشست خبری شهردار به همراه معاونان فنی - عمران و شهرسازی - معماری شهرداری تهران مطرح شد

تغییر ریل 30ساله در 30ماه

پیروز حناچی: چشم‌اندازی به نام طرح جامع تهران وجود دارد که برنامه‌ریزی‌ها باید براساس آن انجام شود

تغییر ریل 30ساله در 30ماه

محمد سرابی- خبرنگار

شهردار تهران در شروع صحبت‌های خود گفت: در طول ۳۰‌ماه تلاش کردیم تا مسیر ۳۰ساله‌ای که در مدیریت شهری به آن انتقاد داشتیم را تغییر دهیم. درواقع قطاری که با سرعت حرکت می‌کرد و این حرکت عارضه‌های زیادی برای شهروندان داشت و در خیلی از موارد ارزش‌ها‌ی شهر را تحت‌تأثیر خود قرار می‌داد، متوقف کنیم و در ریل دیگری قرار دهیم. تلاش کردیم در این دوره براساس تحصیلات و تخصصی که داشته‌ایم تفاوت را نشان دهیم و اینکه درسی که خواندیم در مقام اجرا چه قابلیت‌هایی دارد. پیروز حناچی گفت: در گذشته نگاهی حاکم بوده که شهر را فقط با ۲۵ سرمایه‌گذار اداره کنند و طبیعتا این کار عارضه‌های سنگینی را برای 5/8میلیون ساکنانش ایجاد می‌کند. بنابراین تلاش کردیم شرایط مناسبی برای همه ساکنان آن و حتی همان سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم. تلاش کردیم به استانداردهای جهانی نزدیک شویم و رنکینگ جهانی شهر را بهبود ببخشیم البته همه این موارد دست شهرداری نیست و بخشی از آن حاکمیتی است؛ مثلا تجارت بین‌المللی در اختیار شهرداری نیست.
او افزود: در شهرداری در شرایطی قرار داشتیم که بی‌نظمی مطلق حاکم بود و ما از بی‌نظمی مطلق به سمت نظم حرکت می‌کنیم اما در این فاصله افرادی تصمیم‌هایی گرفتند. چشم‌اندازی به نام طرح جامع تهران وجود دارد که باید براساس آن برنامه‌ریزی‌ها انجام شود نه اینکه مغایر با برنامه‌های کلان تهران حرکت کنیم.
شهردار به برخی پروژهای توسعه فضاهای عمومی اشاره کرد و گفت: پروژه‌های خیالستان در منطقه ۸، باغ راه حضرت فاطمه زهرا(س) میدان امام خمینی (ره) پروژه میدانگاه امیرکبیر و هفت تیر همگی بینش جدید شهرداری را در برنامه‌ریزی نشان می‌دهد. حناچی ادامه داد: از معدود شهرهایی بودیم که در میدان درون شهر کارگاه عمرانی (بچینگ) داشتیم که مهم‌ترین عارضه‌اش افزایش ذرات معلق بود اما مردم هم نسبت به شهر حق دارند و این بچینگ در میدان هفت‌تیر جمع‌آوری شد.
حناچی با اشاره به مذاکره با ارتش درباره پادگان 06گفت: در پروژه‌ای که قرار بود 2میلیون و 200هزار مترمربع بارگذاری شود با مذاکراتی که انجام دادیم به یک میلیون و دویست مترمربع و بعد به 900هزار، 640هزار و الان به 570هزار مترمربع رسیده است. این پروژه برد - برد برای نیروهای مسلح هم خوب است ما از سهم خودمان گذشتیم و آن را به فضای عمومی واگذار کردیم.

فروش تراکم
حناچی در مورد تراکم فروشی در تهران گفت: میانگین تراکم در ده‌های گذشته 8میلیون مترمربع در سال بوده است. در چند سال گذشته به 25میلیون مترمربع و 19میلیون مترمربع هم رسید اما امسال کمتر از 8میلیون مترمربع بود.
شهردار تهران با اشاره به اینکه شهرداری تلاش کرده بی‌انضباطی را کنترل و پیگیری کند، گفت: شهرداری سرنوشت شهر را به فروش تراکم گره نزده و کمبود‌ها را از محل فروش تراکم به‌دست نیاورده است. تلاش کردیم سهم منابع پایدار را در بودجه شهرداری افزایش دهیم و دو لایحه مهم را تعقیب کردیم که یکی از آنها به تصویب رسید. حناچی با اشاره به بلند مرتبه‌سازی‌ و ساماندهی روددره‌های تهران گفت: توسعه فضای سبز در مقیاس ملی، منطقه‌ای و محله‌ای بوده است که در سطح ملی کمربند سبز، در منطقه‌ای پارک‌هایی مانند وثوق‌الدوله و در مقیاس محله‌ای پارک‌های کوچک بود که با همکاری دستگاه‌های دولتی مانند آموزش و پرورش در منطقه بریانک و وزارت نیرو در
 منطقه 10اجرا شده است.

ترافیک و آلودگی هوا
شهردار تهران با اشاره به اینکه راه‌حل ترافیک و آلودگی هوا توسعه حمل‌ونقل عمومی است، توضیح داد: در این زمینه قطار ملی طراحی و ساخته شده و در حال اخذ استاندارد‌های بین‌المللی است. باید بتوانیم این حجم از واگن‌ها را با زیرساخت‌ها مناسب و هماهنگ کنیم. اقدام بعدی در این‌باره کاهش و کنترل آلاینده‌هاست که ۱۸ دستگاه ازجمله شهرداری تهران در آن نقش مستقیم دارند. هماهنگی سیاست‌ها برای ادامه کار بسیار مهم است. دولت نباید به بهانه اشتغال پا پس بکشد و مصوبه‌هایی که درباره موتورهای برقی ابلاغ کرده را متوقف کند. بخشی از مشکلات حاکمیتی تهران ناشی از تمرکز 20در صد فعالیت‌های اقتصادی در 2درصد مساحت کشور پهنه جنوب البرز است که به سیاست‌های کلان اقتصادی برمی‌گردد. همه گزارش‌هایی که نشانه تغییر ریل است باید تداوم داشته باشد و اگر می‌خواهیم که تهران قابل زندگی باشد باید به این نگاه توجه کنیم و نسبت به محیط زندگی حساسیت داشته باشیم.

بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی نهادهای نظامی و دولتی به شهرداری 
شهردار تهران درباره آخرین آمار بدهی دولت به شهرداری تهران؛ گفت: مطالبات شهرداری از دولت در حوزه‌های مختلف است. دستگاه‌های لشگری و کشوری فقط در بخش ساخت و سازهای بدون پروانه در سال‌های گذشته بیشتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان به شهرداری بدهکار هستند. تاکنون 5هزار میلیارد تومان از بدهی شهرداری به بانک‌ها از این طریق تسویه شده است. بخشی از بدهی هم در بخش صرفه جویی سوخت و یارانه حمل‌ونقلی قرار می‌گیرد که افزایش پیدا کرده است. شهردار تهران درباره استخراج رمز ارز در شهرداری تهران نیز توضیح داد: هر جا که برق فراوان و فضای لازم وجود داشته باشد، شرایط برای استخراج رمز ارز فراهم می‌شود. اما استخراج آن در شهرداری موضوع جدیدی نیست و از زمان آمدن ما برخی موارد وجود داشت اما با آن برخورد کردیم. اکنون هم دستگاه‌های نظارتی ما با آن برخورد می‌کنند.

انتخابات شورا‌های شهر
شهردار تهران درباره انتخابات شورا‌ی شهر بیان کرد: انتخابات ایده آل این است که حداکثر مشارکت عمومی اتفاق افتد. به نسبت مشارکت کیفیت هم افزایش پیدا می‌کند و به میزان کاهش مشارکت هم ممکن است کسی با 100هزار رأی وارد شورا شود که این به نفع آینده شهر نیست و تجربه هم همین را ثابت می‌کند.
او با بیان اینکه من خودم و تمامی همکارانم را در مقابل قانون و اعضای شورای شهر به نمایندگی از شهروندان پاسخگو می‌دانم، ادامه داد: از نظر بنده شورای ترکیبی بهتر است تا اینکه کاملا نقطه نظرات در شورای شهر یک دست باشد و تضارب آرا نتیجه بهتری دارد. حناچی درباره حقوق مدیران این دوره گفت: یک حقوق ثابت و یک متغیر وجود دارد که مستقیما به فعالیت مدیران مربوط است مثلا اگر مجمع یک سازمان به موقع برگزار شود مدیران تشویق می‌شوند. 
حناچی درباره هشدار قوه قضاییه در مورد حریم تهران به شهرداری گفت: درگیری‌های ناشی از تقسیمات کشوری و حریم یکی از موضوعات پیچیده است که تنها مربوط به تهران نیست اما در تهران حاد‌تر بروز می‌کند. او درباره حمایت قوه قضاییه از شهرداری گفت: همواره درگیر چالش منافع خصوصی و عمومی هستیم. افرادی که منافع شخصی دارند در برابر منافع عمومی هزینه سنگین می‌کنند و بدون حمایت قوه قضاییه در این محاکم پیروز نمی‌شویم. رقم‌ها نجومی است و بدون حمایت حاکمیت به نتیجه نمی‌رسد.
حناچی در پاسخ به پرسشی مبنی بر محافظه کار بودن مدیریت شهری در قبال تخلفات گفت: ما در مقام اجرا هستیم باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که منافع شهر و شهروندان را تامین کنیم. در این شرایط داد زدن مشکلی را حل نمی‌کند اما دیگر به‌صورت حقوقی هم تعقیب می‌کنیم. در همین پرونده‌های تخلفات به تعداد زیادی رسیدگی شده و نتایجی هم داشت؛ یکی از آنها ساختمان روزنامه اطلاعات بوده که به شهرداری بازگشت. اگر اسم این کار محافظه‌کاری است، من محافظه کار هستم. حناچی درباره مذاکرات شورای شهر درباره شرکت رسا تجارت افزود: اطلاعاتی که در شورا منتشر شد اطلاعاتی بود که به‌صورت اداری و رسمی از شهرداری دریافت کرده بودند. شما تذکرات اعضای شورای شهر را از پشت تریبون می‌شنوید اما پاسخ مکتوب شهرداری که ارائه شده است را مشاهده نمی‌کنید.

خرید واکسن کرونا 
حناچی گفت: درباره خرید واکسن دو نظر وجود داشت. برخی همکاران در شورای معاونان می‌گفتند ما خانواده بزرگی هستیم و ‌مراجعه مردمی داریم و باید واکسن وارد کنیم اما گروه دیگری گفتند هر وقت بقیه مردم واکسن زدند، ما هم می‌زنیم. البته همکاران من درگیری بیشتری دارند مانند اینکه 240نفر در تاکسیرانی به‌دلیل کرونا فوت کرده‌اند یا در اتوبوس‌رانی و مترو در معرض ابتلا قرار دارند.
او بیان کرد: اطلاعات دریافت‌کنندگان واکسن شهرداری در سامانه شفافیت منتشر شد اما بنابر اعلام وزارت بهداشت و توصیه سازمان بهداشت جهانی، فقط کد ملی و حوزه فعالیت دریافت‌کنندگان و نه نام آنها اعلام شد. در این میان مدیران متخلف برکنار شدند و برخی تخلفات به کمیسیون تخلفات ارسال شد.

در خدمات شهری نمره قبولی می‌گیریم
شهردار تهران در پاسخ به این سؤال که چه نمره‌ای به عملکردتان می‌دهید، گفت:خیلی سخت است کسی به‌خودش نمره دهد. ما نظر سنجی‌های متعددی از مردم داشته‌ایم. در حوزه خدمات شهری از مردم نمره قبولی می‌گیریم. این نمره بین 5/15 یا۱۶ است. حوزه خدمات شهری خیلی گسترده است و پسماند و نظافت هم به این حوزه بازمی‌گردد. فضای سبز، آرامستان‌ها میادین میوه وتره بار همه در این حوزه هستند. حناچی گفت: مردم باید در این قضیه نمره قبولی دهند. ما سعی می‌کنیم در این شرایط مالی، تحریم و کرونایی بهترین عملکرد را داشته باشیم. فکر کنیم شرایط حاضر سخت‌ترین شرایط بعد از انقلاب است.  شهردار درباره هوشمند‌سازی‌ گفت: اپلیکیشن تهران من از معدود اپلیکیشن‌هایی است که رکورد زده است و ۳ میلیون کاربر دارد برنامه ما این است که همه خدمات شهرداری را روی این اپلیکیشن ارائه کنیم. حناچی همچنین در مورد منتشر نکردن مشخصات ساختمان‌های ناایمن گفت: کسی برای جلوگیری از این کار با بنده مکاتبه نکرده است اما اگر همین الان ساختمان‌های نا ایمن را روی سایت بیاوریم به هدف ایمنی نمی‌رسیم بلکه فضایی برای کسانی ایجاد می‌کنیم که در قیمت‌های بازار مسکن دست دارند.

   ارزش‌های شهر را ببینیم
   اگر خیابان ولیعصر را به‌عنوان ارزش ببینیم باید شرایطی فراهم کنیم که به شهر و ارزش‌های تاریخی دیگر بازگردد مثلا در خیابان ولیعصر قنادی وجود دارد که یکصد سال از عمرش می‌گذرد. در حالی که اگر این قنادی در هر جای دنیا بود به یک ارزش تاریخی تبدیل می‌شد. منطقه ری هم یکی از موضوعات باستان‌شناسی تهران و شناسنامه تهران است و آنقدر که در دنیا شناخته شده، در ایران شناخته شده نیست.
   هیچ پروژه‌‌ای به‌صورت ناقص افتتاح نشده است و نمونه آن ایستگاه‌های مترو هستند که قبل از افتتاح حتما باید تکمیل و مناسب‌سازی‌ شوند اما بعضی پروژه‌ها وسعت زیادی دارند مانند باغ‌راه حضرت فاطمه(س) که 9- 8کیلومتر است و در ابتدا قسمت‌هایی از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
   مراکز نوآوری را مورد حمایت قرار دادیم که در ایجاد اشتغال و اقتصاد در فضای مجازی می‌توانند تغییر رویکرد ایجاد کنند مانند مرکز آزادی که با همکاری شهرداری تهران شکل گرفت و براساس رویکرد تجاری با آن برخورد نکردیم. این نگاه را در بقیه فضاها هم دنبال می‌کنیم و در سیمان ری که امسال آن‌را تصرف کرده‌ایم همین نگاه را تعقیب می‌کنیم.
   اضافه شدن فیلم و عکس به ۱۳۷ که راه ارتباطی شهرداری با مردم است، کارایی آن را افزایش داده هوشمند‌سازی‌ حتی بر کاهش پسماند و افزایش استفاده از دوچرخه هم تأثیر گذاشته است. در شهرداری تهران در زمینه موتورهای بنزینی، اتوبوس‌ها و خودروهای برقی، توسعه مترو و دوچرخه اقداماتی انجام شده است. با توسعه مسیرهای دوچرخه، هر دوچرخه‌ای که به خیابان اضافه می‌شود یک خودرو کمتر می‌شود.
   ایجاد تصفیه‌خانه محلی، در مقیاس شهر تهران در 7- 6نقطه در دستور کار ماست. در واقع هدف ما استفاده‌ از پساب برای آبیاری فضای سبز است وزیر نیرو هم به‌عنوان سد مجازی از آن نام برد.
   در حوزه فرهنگ شرایط کار در ایام شیوع کرونا سخت بود اما همان سال گذشته کنسرت ۳ میلیونی آنلاین را در برج میلاد رکورد زدیم. ویدئو مپینگ آزادی در حال تبدیل به یک برند جهانی است و از همه مهم‌تر تهران ۱۴۰۰ که همه اقدامات سال را زیرپوشش دارد.
   در قانون نظام مهندسی ظرفیت شناسنامه فنی ساختمان دیده شده و این وظیفه وزارت مسکن است. باید هر کسی ملکی می‌خرد مشخصات آیین‌نامه‌ای آسانسور و حریق و … دریافت کند.
   هنوز حکمی برای 2 شهردار منطقه تهران که بازداشت شده‌ بودند، صادر نشده است. امیدوارم که تبرئه شوند اما پرونده همچنان مفتوح است.

اجرای بیش از ۳۰ پروژه بزرگ شهری
صفا صبوری‌دیلمی- معاون فنی‌ و عمرانی


معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران از ابتدا رویکرد اصلی خود را روی حل مشکلات قدیمی و اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره قرار داد. اکنون تقریباً تمامی پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای که از دوره‌های گذشته در حوزه فنی وعمرانی شهر تهران باقی مانده بود به اتمام رسیده است. بیش از ۳۰پل، بزرگراه، تونل و راه و باند در این 4سال اجرا شده که آخرین آنها تکمیل بزرگراه ۷۶متری شهیدنجفی‌رستگار بود.
 11پروژه ساخت و بازسازی ساختمان و محوطه‌ تاریخی به پایان رسیده است. همچنین ۲۱پروژه مقابله با سیلاب در شهر تهران تکمیل شده است. هم‌اکنون ۴۶پروژه بزرگ عمرانی در دست اجراست. براساس طرح جامع شهر تهران باید ۵۵۰کیلومتر بزرگراه اصلی ساخته شود که در طول 8۰سال گذشته این بزرگراه‌ها ساخته شده‌اند و تقریباً بیشتر بزرگراه‌های اصلی به پایان رسیده است. در مقابل باید ۷۰۰کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی ساخته شود که تنها نزدیک به ۱۷۰ کیلومتر باقی مانده است. در 4سال گذشته که بارندگی‌های شدیدی در تهران رخ داد، هیچ آبگرفتگی جدی و سیلابی در تهران ایجاد نشد. بودجه رسیدگی به ایمنی در مقابله با سیلاب تقریباً
 ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. علاوه براینکه بودجه‌های این بخش افزایش یافته، معاونت فنی توانسته از برنامه 5ساله سوم شهر تهران جلوتر باشد.  موضوع شن‌چاله‌ها به ۶۰ یا ۷۰سال گذشته برمی‌گردد. 
بسیاری از شن‌چاله‌های شهر تهران برای ساخت و سازهای همین شهر حفر شده و حالا 100متر عمق دارد. اما درحال حاضر خطر روزافزون و جدیدی درباره شن‌چاله‌ها وجود ندارد. درباره پل گیشا قرار بود بخشی از پل قبلی را برگردانیم، اما به‌دلیل مشکل سازه‌ای و همچنین تأثیری که بر نمای بزرگراه دارد یک پل جدید به جای سازه قدیمی ساخته می‌شود و در چند روز آینده مراحل اجرایی آن شروع خواهد شد.

تهران می‌تواند به یکی از زیباترین شهرهای غرب آسیا تبدیل شود 
عبدالرضا گلپایگانی- معاون شهرسازی و معماری 


 در گذشته تعریف عمده معاونت شهرسازی تبدیل به «صدور پروانه» شده بود، اما وظیفه اصلی ما برگرداندن حوزه شهرسازی به جایگاه اصلی خود است تا بستر مناسب برای ایجاد توسعه شهر و عدالت اجتماعی ایجاد شود. از سال ۹۱ تا ۹۷ نزدیک به ۲۰ طرح موضعی و موضوعی تهیه و به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است، اما در ۳۰ماه گذشته نزدیک به ۴۰طرح موضعی و موضوعی به تصویب کمیسیون ماده ۵ و شورای‌عالی شهرسازی و معماری رسید. 
از سوی دیگر در انتهای سال ۹۹ حدود ۸۰۰هکتار به محدوده‌هایی که در شهر تهران مشمول تخفیف بافت فرسوده بودند، افزوده شد. حفظ و توسعه معماری ایرانی - اسلامی در محله نفرآباد شهرری، طرح خیابان ولیعصر به‌عنوان محوری که به ثبت ملی رسیده است و محلات پیرامون خود را به‌ هم متصل کرده است، اجرای بازآفرینی خیابان فدائیان اسلام در جنوب شرق تهران با ۵۰۰هکتار مساحت که برای ۳۰سال متوقف بود، تعیین‌تکلیف 3هزار هکتار از 7هزار هکتار زمین‌های ذخیره که 30میلیون مترمربع به سرانه‌های خدمات شهر تهران اضافه می‌کند؛ طرح شارباغ روی خط راه‌آهن تهران تبریز در جنوب غرب تهران، صدور پروانه با زیرساخت‌های نرم‌افزاری، کنترل سیستمی نقشه‌ها و دفترچه ارزش مکانی و همچنین طرح‌های بهسازی محیطی مانند پلازا‌ها و میدانگاه‌های محلی بخشی از پروژه‌های اجرا شده معاونت شهرسازی در این مدت بود. چهره تهران حاصل یک فرایند طولانی‌مدت شاید ۵۰ساله است. تهران می‌تواند به یکی از زیباترین شهرهای غرب آسیا تبدیل شود. شهرسازی به این نیست که پل و تونل بسازیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید