• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130352
+
-

دریچه/ خورشید و خاکستر یک ققنوس


یازدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره بوعلی سینا، چهارشنبه۲۲ اردیبهشت ساعت۱۱ صبح با عنوان «خورشید و خاکستر یک ققنوس» (ماجرای وجود و عدم ‌در‌گذار از اندیشه ابن‌سینا به تفکر امام‌محمد غزّالی) به سخنرانی زهرا ماحوزی اختصاص دارد که به‌صورت مجازی پخش خواهد شد.
علاقه‌مندان می‌توانند این درس‌گفتار را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانیketabofarhang ، تلگرام این مرکز به نشانی bookcitycc و صفحه این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.
این درس‌گفتار با عبور از مقدمه‌ای پیرامون مبحث وجود در تاریخ تصــــــوف به قیاس مسئله وجود و عدم‌ در آرای ابن‌سینا و ابوحـــامد غزالی می‌پردازد و نیز، مختصرا به این موضوع خواهد پرداخت که چگونه تصادم اندیشگانی این 2متفکر در قرون بعدی، زمینه همگرایی 2حوزه عرفان و فلسفه را در تاریخ اندیشه اسلامی فراهم آورده است. در این پیوستار، ابن‌سینا و غزالی نه طلوع و غروب یک خورشید، که خاکستر و خورشید یک ققنوس بوده‌اند.

 ترجمه «مدیر مدرسه» به فرانسه
رمان «مدیر مدرسه» نوشته جلال آل‌احمد، نویسنده معاصر ایرانی به‌تازگی با ترجمه راضیه دزیری از سوی نشر هارتمان در فرانسه منتشر شده است. به گزارش همشهری، انتشارات هارتمان فرانسه در سال‌های اخیر آثار متعددی را از زبان و ادبیات فارسی به زبان فرانسه منتشر کرده است.
مدیر مدرسه روایت آموزگاری است که از شغل کم‌مزد و پردردسر و -به زعم او- بیهوده معلمی به تنگ آمده و تصمیم می‌گیرد برای کسب اندکی آسودگی در زندگی حرفه‌ای خود مدیر یک دبستان شود؛ بی‌آنکه بداند با چه دردسرهای بیشتری در آینده روبه‌رو خواهد شد. او به کمک فراش مدرسه سعی می‌کند تا اندکی از مشکلات مدرسه و برخی از دانش‌آموزان را برطرف کند. دست آخر مدیر به‌دنبال دادخواستی به دادگاه فراخوانده می‌شود.
انتشارات هارتمان در معرفی کتاب آل احمد نوشته «آل احمد نسبت به نابرابری‌های جامعه خود حساس بود. او در این رمان نیز به از دست رفتن استقلال اقتصادی و سیاسی در ایران و نیز تقلید سطحی و ناآگاهانه از غرب اشاره‌هایی کرده که چند سال بعد این طرز تفکر در کتاب «غربزدگی» -که باعث شهرت بیشتر او شد- نمود پیدا می‌کند.»

 70درصد تخفیف در نمایشگاه فیدیبو
نمایشگاه کتاب فیدیبو در همکاری با 70ناشر از 11اردیبهشت، فعالیت خود را آغاز کرده است. به گزارش همشهری، در این نمایشگاه تخفیف‌هایی برای کاربران این اپلیکیشن درنظر گرفته شده‌ و روزانه کتاب‌های 4ناشر 50درصد تخفیف دارند و همچنین هر روز کتاب‌هایی از 4گروه روانشناسی، داستان و رمان، کودک و نوجوان و درسی- دانشگاهی مشمول تخفیف 70درصدی می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید