• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 18 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130029
+
-

فینال لالیگا

بازی امروز و فردای لیگ اسپانیا همه ریاضی‌دانان و کارشناسان آمار و احتمالات را گیج کرده است

فینال لالیگا

بازی ساعت 18:45 امروز اتلتیکو با بارسلونا به‌نوعی فینال لالیگا محسوب می‌شود و یک فینال خفیف‌تر هم فرداشب بین سویا و رئال مادرید در پیش است. احتمال زیادی وجود دارد که این دو مسابقه تکلیف قهرمان فصل را روشن کند اما ممکن است معادلات پیچیده‌تر هم بشود. لوییس سوارس 19گله که قبلا 19گل هم با پیراهن بارسا در 34بازی به اتلتیکو زده، امروز برای نخستین بار مقابل تیم سابقش قرار می‌گیرد. او در دیدار رفت به‌دلیل ابتلا به کووید-19 غایب بود. گریزمان هم روبه‌روی تیم سابقش قرار می‌گیرد. البته برخلاف سوارس که انگیزه زیادی برای انتقام از رفتار زننده آبی‌اناری‌ها و دور انداختنش دارد، این اتلتیکو مادرید است که می‌خواهد از گریزمان انتقام بگیرد چون او بدون رضایت باشگاه و با فعال شدن بند فسخ 120میلیون یورویی قراردادش از سوی بارسلونا از این تیم جدا شد. بازیکن فرانسوی امسال ۱۴گل و ۱۰پاس گل در کارنامه دارد. هر دو تیم در بازی یکی مانده به آخر خود
2 باخت عجیب مشابه با نتیجه 2بریک متحمل شدند؛ بارسا به گرانادا و برای نخستین بار در تاریخ خود در نوکمپ به این تیم باخت و اتلتیکو هم مقابل بیلبائو شکست خورد. مساوی امشب رئالی‌های زخم خورده از شکست مقابل چلسی در لیگ قهرمانان را خوشحال می‌کند. فاصله بارسا و اتلتیکو تنها 2‌امتیاز است و پیروزی کاتالونیایی‌ها می‌تواند آنها را جای اتلتیکو در صدر جدول بنشاند. رئال هم اگر با آگاهی از نتیجه این مسابقه بتواند یکشنبه‌شب سویا را ببرد، به‌دلیل نتیجه بهتر در بازی رودررو اما هم‌امتیاز با بارسا صدرنشین می‌شود و درصورت تساوی مسابقه امشب، برد رئال در بازی فرداشب باز هم آنها را که در 2 دیدار رویارو با اتلتیکو نتیجه بهتری کسب کرده‌اند در صدر قرار می‌دهد. مساوی در این مسابقه و برد سویا می‌تواند بار دیگر شاگردان لوپتگی را به کورس قهرمانی برگرداند. معادلات 2 بازی این هفته از فرمول نسبیت هم پیچیده‌تر شده است.

   بارسا در 3بازی آخر موفق به بردن اتلتیکو نشده؛ در دیدار رفت لالیگا یک هیچ باخت، سوپرجام فصل قبل را 3بریک شکست خورد و در دیدار برگشت لالیگای فصل قبل هم 2-2 مساوی کرد. برد یک بر صفر دیدار رفت نخستین پیروزی دیه‌گو سیمئونه در لالیگا مقابل بارسا بود. این را هم درنظر بگیرید که رونالد کومان در این فصل غیراز فینال جام حذفی مقابل اتلتیک بیلبائو هیچ مسابقه بزرگی را نبرده است.
  بارسا بهترین تیم خارج از خانه بوده و 37 امتیاز در زمین حریفان به‌دست آورده اما در 6 دیدار خانگی امتیاز از دست داده و سومین تیم برتر از نظر امتیازگیری در ورزشگاه خانگی به‌حساب می‌آید.
  اتلتیکو با 22گل خورده در 34مسابقه این فصل بهترین خط دفاعی را دارد و با 61گل زده پشت سر بارسای 80گله صاحب دومین خط حمله برتر لیگ بوده است. تیم سیمئونه در خانه شیر است و بهترین تیم لالیگا محسوب می‌شود اما این تیم در 7تا از 17دیدار خارج از خانه اخیر خود امتیاز از دست داده است. در ترکیب بارسا فاتی که تازگی در پرتغال جراحی کرده در کنار کوتینیو و بریتویت به‌دلیل آسیب‌دیدگی غایب است. در اردوی اتلتیکو هم لمار و خیمنس ممکن است به این بازی نرسند و لودی هم همچنان مصدوم است. هر دو تیم با 3 مدافع مرکزی بازی خواهند کرد.
  متئو لاهوس جنجالی برای قضاوت این دیدار برگزیده شده است. او داوری است که بیشترین کارت زرد را به مسی داده است؛ 7 کارت زرد. بارسا با قضاوت او در 42مسابقه 29برد، 8مساوی و 5باخت به‌دست آورده است. لاهوس در این 42‌مسابقه 92کارت زرد و 6کارت قرمز به بازیکنان این تیم داده؛ ۱۲۷ کارت زرد و 9کارت قرمز به بازیکنان حریف. در 6دیدار میان بارسا و اتلتی با قضاوت این داور بارسا هرگز نباخته و 3‌برد و 3‌تساوی به‌دست آورده، بارسایی‌ها 17کارت زرد و اتلتیکویی‌ها 20کارت گرفته‌اند و دیدارهای آنها اخراجی نداشته است. هواداران کاتالونیایی مدعی‌اند که او 7 سال پیش در بازی هفته آخر لالیگا گل سالم تیم‌شان را مردود اعلام کرده تا تساوی این مسابقه منجر به قهرمانی اتلتیکو در فصل 2014-2013 شود.
  اتلتیکو مادرید در این فصل از نظر دریافت کارت زرد در رده سوم لالیگا است. ساویچ خشن‌ترین بازیکن این فصل لالیگا بوده که بیشترین خطا را مرتکب شده و بیش از همه کارت گرفته است. بارسلونا از نظر دریافت کارت زرد، در رده نوزدهم قرار دارد.
 گل‌های اول اتلتیکو در سرنوشت دیدارهای این فصل آنها هنوز تعیین‌کننده بوده؛ آنها در 20‌بازی از 22‌دیداری که گل اول بازی را زدند، پیروز بازی شده‌اند. این تیم تنها تیم لالیگاست که هنوز در لیگ بازی برده را با باخت عوض نکرده است.
  یک خبر دیگر از بارسلونا هم اینکه لاپورتا می‌خواهد نوکمپ را بازسازی کند تا پس از گذاشتن سقف روی ورزشگاه نام آن را اجاره بدهد و درآمدزایی کند. رئیس باشگاه به شورای شهر بارسلون پیشنهاد انتقال بازی‌های خانگی بارسلونا به مونتخوییک را داده؛ شبیه همان اتفاقی که در بازسازی برنابئو برای رئال افتاد، با این تفاوت که رئال به ورزشگاه دوم خودش یعنی دی‌استفانو رفت اما بارسا می‌خواهد در ورزشگاه باشگاهی دیگر بازی کند. شاید هم در ورزشگاه لوییس کومپانیس که 55926نفر گنجایش دارد و درصورت باز شدن درهای ورزشگاه به روی تماشاگران در دوران پساکرونا می‌تواند منبع درآمدی برای باشگاه باشد.
  در 167رویارویی 2 تیم در لیگ 75بار بارسا و 51بار اتلتیکو مادرید به پیروزی دست یافته‌اند.بیشتر پیش‌بینی‌ها حکم به تساوی یک-یک بازی امروز داده‌اند.
  ترکیب احتمالی بارسا: تراشتگن، پیکه، آرئوخو (مینگسا)، لنگله، آلبا، روبرتو، بوسکتس، دی‌یونگ، پدری، مسی و گریزمان.
  ترکیب احتمالی اتلتیکو: اوبلاک، خیمنس، ساویچ، هرموسو، تریپیه، یورنته، کوکه، کوندوگبیا (لمار)، کاراسکو، کوریا و سوارس.

این خبر را به اشتراک بگذارید