• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 16 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130005
+
-

رویکرد رسانه‌ای در دنیای بعد از کرونا

نگاه
رویکرد رسانه‌ای در دنیای بعد از کرونا

 کاترین واینر- سردبیر گاردین

این یادداشت مفصل به مناسبت دویستمین سالگرد انتشار روزنامه گاردین نوشته شده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.
به یاد دارم که انتهای مارس سال2020، برای نخستین‌بار به‌خاطر همه‌گیری کرونا نگران شدم که شاید دیگر نتوانیم روزنامه را چاپ کنیم. نسخه آنلاین را از هر جایی می‌شد منتشر کرد اما برای چاپ روزنامه، ‌به گروهی از افراد در دفتر روزنامه نیاز داشتیم. ما قبلا هم در شرایط مشابهی بوده‌ایم. به‌عنوان سردبیر، به تاریخ روزنامه نگاه کردم و متوجه شدم اطلاعات بسیار بسیار اندکی درباره همه‌گیری1918 وجود دارد.
همه‌گیری کووید-19 اما چندان برای آیندگان نامرئی نخواهد بود،  هرچه باشد به گفته استرید ارل،  پژوهشگر تاریخ، این نخستین همه‌گیری است که دنیا به ‌صورت دیجیتال شاهد آن بوده. سوال این است که حافظه جمعی ما از این همه‌گیری چگونه شکل خواهد گرفت. اثرات کووید وسیع و پایدار است اما همان‌طور که قبلا در تاریخ روزنامه‌ ما، در مواردی مثل همه‌گیری آنفلوآنزا در سال1918 پیش آمده، ‌خوانندگان می‌پرسند چطور می‌توانیم از این بحران با چیزی بهتر بیرون برویم؟ نخستین سوال گاردین در ابتدای سومین قرن کارش نیز این است که ما چه نقشی می‌توانیم در شکل دادن به خاطره‌مان از این فاجعه داشته باشیم؟
این همه‌گیری به‌صورت هم‌زمان،  جهانی و منحصربه‌فرد بوده است. همه درگیر آن هستیم اما به‌‌صورتی کاملا شخصی درگیر آن شده‌ایم.
همه ما با چالش‌های زیادی برای درک تمام ابعاد همه‌گیری مواجه هستیم اما مشخصا روزنامه‌نگاران بیشتر از دیگران درگیر هستند. پوشش اخبار کرونا به ما انگیزه و انرژی داده است تا دیگر داستان‌های عظیم عصرمان، ‌مانند تغییرات اقلیمی را هم به شیوه‌ای جدید پوشش بدهیم. تغییرات اقلیمی هم مانند همه‌گیری کرونا،  جهانی اما با اثرات فردی است.
لحظات بحران همیشه این سوال را پیش می‌کشد که نقش روزنامه‌نگاری چه باید باشد؟ عطش اطلاعات یادآور این نکته است که روزنامه‌نگاری حیاتی است اما همچنین این موضوع را پیش می‌کشد که تنها ضبط رویدادها کافی نیست. در واقع این همان چیزی است که گاردین را متفاوت می‌کند. از همان روز اول، رویکرد «گاردین‌منچستر» این بود که اطلاعات به‌گونه‌ای در اختیار مردم قرار بگیرد که دنیا جای بهتری شود.
هم‌زمان با ورود به قرن سوم،  چیزی نباید ماموریت ما را تغییر دهد اما انقلاب دیجیتال شاید تعبیر ما از این ماموریت برای عصر نو را تغییر دهد. ما دیگر بر خلاف گذشته، از بالا با مخاطبان در ارتباط نیستیم. این روزها روزنامه‌نگاران باید بخشی از جامعه‌ای که از آن گزارش می‌کنند باشند. ماموریت ما در سومین قرن  این است که سنت‌های پیشین را حفظ کنیم و در عین حال دو رویکرد حیاتی دیگر داشته باشیم: ما همیشه باید بخشی از جامعه‌ای که نماینده آن هستیم باشیم و باید به خاطر داشته باشیم که این جامعه‌، حالا جهانی است و باید در مقیاسی جهانی با بحران‌ها مواجه شویم.
ما 4سال پیش، 5اصلی که در این دوران پرآشوب، گاردین بر پایه آنها فعالیت می‌کند را مشخص کردیم. حالا همان اصول را مبنا قرار می‌دهیم و تغییرات را پیش می‌گیریم:
1- ما ایده‌هایی را مطرح می‌کنیم تا به دنیا کمک کند که پیشرفت کند،  ‌نه‌اینکه فقط انتقادی باشند؛ هدف ما این است که واقعیاتی به خوانندگان بدهیم که دنیا را بفهمند. علاوه‌بر آن، این واقعیات باید به آنها این امیدواری را بدهد که تغییر شدنی و ممکن است. در همین راستا، ‌ از تابستان یک‌سری گزارش‌ها با عنوان بازسازی 2021 به قلم چهره‌های شاخص دنیا منتشر خواهیم کرد تا دنیای بهتری را در دوران پساکرونا به تصویر بکشیم.
2- ما به همکاری با خوانندگان و دیگران ادامه می‌دهیم تا تأثیر بیشتری داشته باشیم: خوانندگان ما بیشتر از هر زمان دیگری به گاردین کمک مالی می‌کنند و ما به‌عنوان روزنامه‌نگار مثل دیگر شهروندان دنیا را تجربه می‌کنیم. رابطه ما با آنها تعاملی است. در قلب بسیاری از بهترین گزارش‌های ما، مخاطبان و خوانندگان‌مان قرار داشته‌اند و اطلاعاتی که آنها به ما داده‌اند شروع کار ما بوده است. همکاری مخاطبان الهام‌بخش ما بوده و قرار است بخشی تازه را برای دریافت ایده‌های مخاطبان و استفاده از آنها ایجاد کنیم.
3- متنوع‌تر خواهیم شد تا فراگیری بیشتری داشته باشیم: اگر قرار است بفهمیم که در دنیا چه خبر است‌ و نماینده واقعی جامعه باشیم و زودتر به اخبار دسترسی پیدا کنیم، باید متنوع‌تر از گذشته باشیم. همه رسانه‌ها باید اینطور باشند. ما در گاردین تلاش کرده‌ایم روزنامه‌نگارانی از نژادهای مختلف استخدام کنیم و به موضوعات مربوط به مردم رنگین‌پوست با دقت بیشتری نگاه کنیم. قرار است در تحریریه سمتی برای رسیدگی به این مسائل ایجاد کنیم.
4- در کارمان معنی‌دار خواهیم بود: از زمان همه‌گیری،  گزارش‌های انسانی ما بیشتر از هر زمان دیگری بوده است. ما قبلا هم گزارش‌هایی درباره انسان‌های الهام‌بخش داشته‌ایم که برای برابری نژادی فعالیت می‌کنند و یا موارد دیگر. ما همچنان به نیازهای خوانندگان در این زمینه رسیدگی خواهیم کرد و در بخشی جدید،  ‌با نام قهرمانان ناشناخته، به افرادی که تلاش می‌کنند دنیا را تغییر دهند و جای بهتری کنند، خواهیم پرداخت.
5- ما درباره افراد و همین‌طور قدرت، عادلانه گزارشگری خواهیم کرد و به‌ دنبال حقیقت خواهیم بود: وظیفه اصلی ما پیدا کردن حقیقت و ایستادن در مقابل قدرتمندان است. ما همچنین به مردم و تأثیراتی که از تصمیم‌گیری قدرتمندان می‌گیرند، خواهیم پرداخت.
ما با روزنامه‌نگاری تحقیقاتی‌ به افرادی که صدایشان شنیده نمی‌شود، خواهیم پرداخت و گزارش‌های انسانی تازه‌ای در مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی منتشر خواهیم کرد. ما تیم دانش، سلامت و محیط‌زیست خود را توسعه داده‌ایم و سرمایه‌گذاری روی شبکه بین‌المللی خبرنگاران‌مان را ادامه خواهیم داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید