• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 16 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129998
+
-

شاخص مدیران خرید به زیر 40واحد سقوط کرد

سکته اقتصاد در ورودی 1400

آمارها نشان می‌دهد فعالیت‌های اقتصادی در فروردین امسال تحت‌تأثیر تعطیلات نوروزی،‌ماه رمضان و محدودیت‌های موج چهارم کرونا، با انقباض شدید مواجه شده‌اند

نیمه تعطیل بودن فروردین‌ماه همیشه بهانه کافی برای معلق بودن فعالیت‌های اقتصادی در ورودی هرسال بوده؛ اما امسال، اقتصاد ایران تحت‌تأثیر چند عامل دچار انقباضی شدید شده و وضع آن از تعلیق به سکته تغییر کرده است.
به گزارش همشهری، یکی از نکات جالب شامخ فروردین‌، رکوردشکنی شاخص انتظارات در میزان فعالیت اقتصادی در‌ماه آینده است که با رسیدن به رقم 62.98واحد، بیشترین مقدار خود را از ابتدای شروع طرح شامخ در 19‌ماه اخیر به ثبت رسانده و بیانگر امیدواری فعالان اقتصادی به بهبود و رونق فعالیت‌ها در اردیبهشت‌ماه است.
در فروردین امسال، شامخ کل اقتصاد با سقوط 27.5درصدی به 39.65واحد رسیده که کمترین نرخ از فروردین پارسال تاکنون بوده است. دلیل اصلی این سقوط تعطیلات نوروز و موج تازه شیوع کرونا بوده که در هر دو فروردین 1399و 1400مشترک بوده؛ اما در فروردین امسال در حالی این سقوط اتفاق افتاده که، شامخ به‌مدت 6‌ماه در روند صعودی قرار داشته و فعالان اقتصادی چشم‌انداز روشن‌تری برای آن متصور بودند. در فروردین امسال 2 عامل دیگر یعنی آغاز‌ماه رمضان و به‌خصوص روی‌گردانی نیروی کار از پذیرش شغل، به‌دلیل نبود تناسب میان دستمزد دریافتی و مخارج معیشت، باعث شده انقباض فعالیت‌های اقتصادی بیش‌ازحد انتظار باشد. در این‌ماه حتی برخی بنگاه‌های اقتصادی به‌دلیل همین بی‌میلی نیروی کار به اشتغال، با کمبود نیروی مؤثر مواجه بوده‌اند. طبق نظرسنجی انجام‌شده از بنگاه‌های اقتصادی، شاخص مدیران خرید اقتصاد ایران، در مقایسه با‌ماه قبل، با افول همه مؤلفه‌های اصلی مواجه شده؛ به‌گونه‌ای که شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار در این‌ماه با سقوط 38درصدی نسبت به اسفند 99مواجه شده است. در فروردین بیشترین کاهش شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار، ناشی از کاهش شدید میزان تولید در بخش صنعت بوده که همواره اثرپذیری کمتری از محدودیت‌های کرونا داشته است. شاید بدترین نشانه بارز در گزارش شامخ فروردین 1400این نکته باشد که؛ شاخص قیمت خرید مواداولیه یا لوازم خریداری شده برای تولید در این ماه، با 4.2درصد افزایش به 81.86واحد رسیده که بالاترین رقم در 5‌ماه گذشته محسوب می‌شود و حاکی از این است که؛ تولیدکنندگان‌ همچنان باید منتظر افزایش هزینه تولید باشند. در کنار این اتفاق، شاخص قیمت فروش محصولات و خدمات قیمت محصولات تولیدشده یا خدمات ارائه‌شده نیز با شیب بالاتری افزایش یافته و با رشد 11.2درصدی به 65.73واحد رسیده است که بیشترین مقدار در 6‌ماه گذشته محسوب می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید