• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 16 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129965
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Kry8n
+
-

امتیازات بیشتر، یعنی گروه سخت‌تر؟

رد استدلال عجیب حمید مطهری با یک مثال ملی

فوتبال ایران
امتیازات بیشتر، یعنی گروه سخت‌تر؟

 از روزی که کاروان پرسپولیس به ایران برگشته، حمید مطهری به دفعات تأکید کرده چون تیم دوم گروه پرسپولیس بیشتر از بقیه تیم‌های دوم امتیاز گرفته، پس گروه سرخپوشان در لیگ قهرمانان آسیا سخت‌تر از سایر تیم‌های ایرانی بوده است. این حجم از تلاش صرفا برای مقابله با تئوری آسان بودن گروه پرسپولیس به‌کار گرفته می‌شود. این در حالی است که اساسا نیازی به این تقلا وجود ندارد. پرسپولیس به‌عنوان قهرمان لیگ برتر در سید اول قرار گرفته و طبیعتا قرعه راحت‌تری داشته است. اینکه تقصیر باشگاه نیست. تیم هم نتایج خوبی گرفته و بنابراین اصلا احتیاجی به توضیح دادن و قانع کردن دیگران وجود ندارد. با این حال مطهری سماجت عجیبی در «دشوار نمایی» گروه سرخپوشان دارد و به همین دلیل در دام یک استدلال غلط گرفتار می‌شود.
 آقا اصلا گروه پرسپولیس خیلی سخت بود؛ چیزی فراتر از گروه مرگ، اما مشکل اینجاست که برهان مربی قرمزها از بیخ و بن ایراد دارد. اتفاقا اینکه 2 تیم اول گروه خیلی بیشتر از 2 تیم آخر امتیاز گرفتند نشان‌دهنده ضعف گروه است. این یعنی آن دو تیم از اول مرخص بودند و تکلیف کار روشن بود. گروه هر چقدر سخت‌تر باشد، تیم‌ها بیشتر به هم زخم می‌زنند و از یکدیگر امتیاز می‌گیرند. بهترین مثال در این مورد گروه چهارم بود که السد قطر با همه ستارگانش بیش از 10امتیاز کسب نکرد و اوت شد. در همین گروه النصر با 11امتیاز به‌عنوان صدرنشین به دور بعد صعود کرد و این در حالی بود که پوست تیم عربستانی برای به پایان رساندن این پروژه کنده شد.
غیر از این می‌توانیم یک مثال دیگر در حوزه ملی بزنیم تا بلکه به امید خدا آقای مطهری قانع شوند. هم‌اکنون در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی، در گروه پنجم قطر با 16امتیاز صدرنشین است و عمان با 12امتیاز روی پله دوم قرار دارد. هم‌اکنون هیچ تیم دومی به اندازه عمان امتیاز ندارد و به همین دلیل هم تیم برانکو از شانس زیادی برای صعود به مرحله بعدی برخوردار است. آیا این به منزله دشوار بودن گروه عمان است؟ هرگز. اتفاقا این گروه را می‌توان ساده‌ترین گروه مسابقات دانست، چرا که غیراز قطر و عمان، تیم‌های افغانستان، هند و بنگلادش در این گروه قرار گرفته‌اند. حالا متوجه شدید چرا 2 تیم اول اینقدر امتیازات‌شان زیاد است؟ با استدلال آقای مطهری لابد گروه اینها از گروه ایران در مقدماتی جام‌جهانی سخت‌تر است. مسلما اینطور نیست و کاش تئوریسین نیمکت پرسپولیس بیش از این برسر چنین مسئله پیش پا افتاده‌ای جدل نکند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید