• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 16 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129959
+
-

فینال اولی‌ها

گواردیولا بعد از 10‌سال و سیتی برای نخستین‌بار راهی دیدار نهایی لیگ قهرمانان شدند

فینال اولی‌ها

گواردیولا سرانجام توانست آرزوی مالکان اماراتی منچسترسیتی را برآورده کند و این تیم را به فینال لیگ قهرمانان برساند. فصل قبل توماس توخل همین ‌رؤیا را برای مالک قطری پاری‌سن‌ژرمن به واقعیت تبدیل کرده بود، اما نتوانست لیگ قهرمانان را فتح کند. این برای اولین‌بار پس از 10‌سال است که پپ گواردیولا به فینال این رقابت‌ها راه می‌یابد. او با بایرن‌مونیخ و من‌سیتی معمولا در مراحل پایین‌تر حذف می‌شد و رنگ فینال را نمی‌دید. او که سبک خود را تغییر داده و بدون مهاجم نوک ترکیب می‌چیند و بازیکنانش در مقاطعی از مسابقه دست به بازی تدافعی و خطاهای خشن می‌زنند، توانسته با ترکیب اینها و تیکی‌تاکا به این موفقیت دست یابد. او نمی‌خواهد 80درصد مالکیت توپ را بگیرد و نتیجه را بدهد. پپ پس از فان‌خال، هیتسفلد، هاینکس، مورینیو، آنچلوتی و یورگن کلوپ هفتمین سرمربی فوتبال است که با 2تیم مختلف به فینال این مسابقات می‌رسد. پوچتینو هم که 3فصل قبل با تاتنهام به فینال رسیده بود، می‌توانست جای او در این جدول رکوردداران بایستد. توماس توخل هم که دیشب با چلسی به مصاف رئال رفته بود، فصل قبل پاریس را به فینال لیگ قهرمانان رساند. هیچ مربی‌ای بیشتر از پوچتینو از گواردیولا شکست نخورده؛ او تنها 3بار پپ را برده و 12بار به او باخته است. این سومین فینال پپ است. او 2‌بار با بارسلونا قهرمان شده و حالا باید دید این‌بار هم قهرمان می‌شود یا خیر. البته پپ 13بار به فینال‌های مختلف رفته و تنها یک‌بار جام از دست داده است. حالا ساعت21شنبه‌شب سیتی با چلسی بازی می‌کند تا قهرمانی لیگ برتر را هم جشن بگیرد.
منچسترسیتی نهمین تیم انگلیسی تاریخ است که به فینال رقابت‌های اروپایی می‌رسد؛ آرسنال، استون‌ویلا، چلسی، لیدزیونایتد، لیورپول، منچستریونایتد، ناتینگهام فارست، تاتنهام و منچسترسیتی که بیش از تعداد تیم‌های هر کشور دیگری است. این‌بار به لطف 2گل ریاض محرز من‌سیتی از تیم پاریس حتی گلی هم دریافت نکرد تا قاطعانه صعود کند. سیتی با زوج جان استونز و روبن دیاز در قلب دفاع در 21بازی به ۱۹برد و ۱۳کلین‌شیت دست یافته است. با اینکه پاریس نخستین حریف سخت سیتیزن‌ها در اروپای این فصل بود، نمی‌توان از عملکرد عالی این تیم در رقابت‌های امسال چشم ‌پوشید؛ 11پیروزی، ‌یک تساوی، صفر شکست، 25گل زده و 4گل خورده.
آگوئرو که در این بازی تنها برای دقایقی بازی کرد و در پایان فصل به‌عنوان بازیکن آزاد جدا می‌شود در مصاحبه‌ای در سال2014گفته بود تا زمانی که این تیم قهرمان اروپا نشود، از سیتی جدا نمی‌شود. حالا شاید با وعده به این قول همشهری‌ها را در پایان فصل ترک کند. او بازگشت به بارسلونا را تکذیب کرده و گفته لالیگا برایش تجربه‌ای تکراری است و می‌خواهد فوتبالش را در خارج اروپا ادامه دهد که احتمالا آمریکا یا حتی آسیا خواهد بود. او به‌تازگی از الهلال عربستان هم پیشنهاد دریافت کرده است. با حذف پاریس 2باشگاه رئال و بارسلونا خوشحال شدند؛ اولی در انتظار جدایی امباپه و دومی نیمار که هر دو مذاکرات بر سر تمدید را به تعویق انداخته بودند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید