• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 16 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129943
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ جوخه برادران


فیلم «نجات سرباز رایان» را که دیده‌اید؟ از این فیلم چقدر خوشتان آمده؟ اگر جزو علاقه‌مندان به این فیلم سینمایی هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سریال «Band of Brothers» را هم ببینید. این سریال که ترجمه فارسی‌اش «جوخه برادران» می‌شود، یک مجموعه تلویزیونی کوتاه یا همان مینی‌سری است که فقط 10قسمت دارد و داستانش در زمان جنگ جهانی دوم می‌گذرد. جالب اینکه تهیه‌کنندگان اصلی این سریال، تام هنکس و استیون اسپیلبرگ هستند؛ یعنی دقیقا همان ترکیبی که منجر به ساخت شاهکار نجات سرباز رایان شد. تا یادمان نرفته این نکته را هم اضافه کنیم که مجموعه تلویزیونی جوخه برادران محصول سال2001 است و داستان گروهی از سربازان آمریکایی را از طی‌کردن دوره‌های آموزشی تا روز پیروزی در جنگ به‌تصویر می‌کشد.

مینی‌سریال پرطرفدار

حتما نام سریال کوتاه «گامبی وزیر» را شنیده‌اید؛ سریالی که براساس رمانی به همین نام از والتر تویس ساخته شده و داستان زندگی الیزابت هارمن، اعجوبه شطرنج‌بازی را روایت می‌کند که در دنیای کاملا مردانه شطرنج در دهه‌‌های50 و 60میلادی آمریکا، به درجه استاد بزرگی می‌رسد. اگرچه داستان این سریال واقعی نیست و شخصیت«بت هارمون زاییده ذهن نویسنده کتاب «The Queens Gambit» است، اما این مینی‌سری هفت‌قسمتی به‌قدری مخاطب جذب کرد که پرطرفدارترین مینی‌سریال کمپانی نتفلیکس شد! این سریال در هفتادوهشتمین دوره جوایز گلدن گلوب در سال2021، موفق به دریافت جایزه بهترین مینی‌سریال شد. ضمن اینکه در همین جشنواره، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن هم به «آنیا تیلور-جوی» بازیگر نقش بت هارمون رسید.

سرگذشت ملکه الیزابت

این هم یک پیشنهاد خوب برای علاقه‌مندان به سریال‌های تاریخی. سریال «تاج» یک مجموعه تلویزیونی درام است که داستان سلطنت ملکه الیزابت دوم انگلستان را به تصویر می‌کشد. این سریال که قسمت اول آن در نوامبر2016 منتشر شده، دارای 4فصل است و پیش‌بینی شده فصل پنجم آن در سال2022 ساخته و منتشر خواهد شد. سریال «The Crown» توسط پیتر مورگان ساخته شده و زندگی ملکه الیزابت دوم را از زمان عروسی‌اش در سال1947 تا به امروز نمایش می‌دهد. در این سریال درام و تاریخی، کلر فوی نقش ملکه الیزابت را بازی می‌کند و مت اسمیت، شاهزاده فیلیپ یا همان همسر ملکه الیزابت است. اگر می‌خواهید بیشتر درباره خانواده سلطنتی بریتانیا بدانید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این سریال را که می‌توان ژانرش را زندگینامه هم دانست، ببینید.

معلم اختاپوس من!

اسکار بهترین فیلم مستند سال 2021، به مستند «معلم اختاپوس من» تعلق گرفت؛ مستندی درباره یک فیلمساز در دریای آفریقای‌جنوبی که با اختاپوسی مواجه می‌شود و این دیدار باعث یک دوستی غیرعادی می‌شود! این مستند که محصول کشور آرژانتین است، درواقع روایت اختاپوسی است که قصد دارد رازهای دنیای عجیبش را با فیلمساز این مستند جذاب درمیان بگذارد. مستند معلم اختاپوس من سال2020 به کارگردانی پیپا الریخ و جیمز رید منتشر شده و مدت زمان آن یک ساعت و 20دقیقه است. برای اینکه بیشتر کنجکاوتان کنیم تا حتما این مستند حیات‌وحش و دوستی عجیب و جالب فیلمساز و اختاپوس را ببینید، این نکته را اضافه کنیم که امتیاز این مستند برنده اسکار در سایت IMDB، 8.4 است.

شهر سوخته

می‌دانستید شهر سوخته قدمتی بیش از 5هزار سال دارد و با این حال در آن جمجمه‌ای یافت شده که روی آن آثار باقیمانده عمل جراحی به چشم می‌خورد؟! یا اینکه یکی از اجساد پیداشده در این شهر، دارای چشم مصنوعی بوده؟! یا جالب‌تر از این دستاوردهای پزشکی، کوزه‌ای سفالی در این شهر کشف شده که از آن با عنوان نخستین و قدیمی‌ترین انیمیشن دنیا یاد می‌شود؟! اگر می‌خواهید درباره این شهر متمدن دوران سپیده‌دم تاریخ بیشتر بدانید، مستند «شهر سوخته» را از دست ندهید. محقق، نویسنده و کارگردان این مستند ناصر پویش است که اثر جالب‌توجهش را از مرداد‌ماه سال گذشته روی پرده سینماهای هنر و تجربه برد. حالا این فیلم مستند در سایت «هاشور» اکران آنلاین شده است.

مستند کیارستمی

نام عباس کیارستمی آن‌قدر بزرگ است که اگر سال‌ها هم از او حرف زده شود، بازهم حرف تازه‌ای برای گفتن از این فیلمساز فقید پیدا می‌شود. نمونه‌اش فیلم مستند «کیارستمی و عصای گمشده» که روایتی جذاب از نوع نگاه کیارستمی به زندگی و سینماست. حالا این روایت چطور به‌دست ما رسیده؟ توسط محمودرضا ثانی که در مدت زمان 4سال و زمانی که کیارستمی کارگاه‌های آموزشی سینمایی در اسپانیا و کلمبیا برگزار می‌کرد، همراه او بود. این فیلم نوددقیقه‌ای که همین حالا می‌توانید آن را در سایت «هاشور» ببینید، در جشنواره‌های لراپترا در یونان، اوراسیا در روسیه، سالتو در اروگوئه و کوهستان سبز و تندیس طلایی در آمریکا روی پرده رفته و در این جشنواره‌ها جایزه بهترین فیلم و تندیس طلایی را از آنِ خود کرده است.

تهران عاشق

یلدای سال گذشته بود که تازه‌ترین آلبوم محمد معتمدی، خواننده سبک موسیقی سنتی، پاپ و تلفیقی، منتشر شد. آلبومی که با حمایت شهرداری تهران شکل گرفت، آهنگسازش محمدرضا چراغعلی است و شعرهایش را سجاد عزیزی‌آرام سروده. این آلبوم دارای 9قطعه با نام‌های «گل سنگ»، «پریشانی»، «بی‌خاطره»، «ایران»، «سراب»، «با من بمان»، «می‌نویسم از عشق»، «تهران عاشق» و «پناه آخر» است، ضمن اینکه آهنگ بی‌کلام تهران عاشق هم در این آلبوم گنجانده شده است. احتمالا بسیاری از ما این آهنگ تهران عاشق را شنیده‌ایم و حتی آن را زیر لب زمزمه می‌کنیم: «شهر بارانی و من بی‌تو پریشان مانده‌ام/ در هوایت سال‌ها محتاج باران مانده‌ام/ از همان دیدار ما در کوچه‌های خاطره/ من اسیر خاک دامنگیر تهران مانده‌ام».

موسیقی افسانه 1900

اگر فیلم معروف «افسانه 1900» را دیده‌اید و محو موسیقی‌های زیبایش شده‌اید، می‌توانید آلبوم موسیقی «The Legend of 1900» را دانلود کرده و 21قطعه جذاب و شنیدنی فیلم را گوش کنید. افسانه 1900فیلمی به کارگردانی جوزپه تورناتورهاست که در سال1998 ساخته شد. داستان این فیلم، نوازنده نابغه پیانویی است که در کشتی به دنیا می‌آید و هیچ‌وقت هم پایش را از کشتی بیرون نمی‌گذارد. اما به یک نوازنده بزرگ پیانو تبدیل می‌شود و قطعاتی می‌سازد که آوازه‌اش را به بیرون از کشتی می‌رساند. حالا همه موسیقی‌هایی که قهرمان قصه ما در افسانه 1900ساخته و البته کار انیو موریکونه، آهنگساز و نوازنده ایتالیایی است، در قالب یک آلبوم موسیقی موجود است که می‌توان به‌راحتی آنها را دانلود کرد و از شنیدن‌شان لذت برد.

کلارا و خورشید

دنبال یک رمان جدید و جذاب می‌گردید؟ پس حتما «کلارا و خورشید» را بخوانید؛ کتابی که داغ‌داغ، همین فروردین‌ماه امسال به فارسی ترجمه شده و ششمین و جدیدترین اثر کازوئو ایشی گورو، نویسنده پرافتخار ژاپنی است. کازوئو ایشی گورو، نویسنده بسیار بااستعدادی است که در سبک‌های گوناگون ادبی مانند تخیلی، درام، تاریخی و... طبع‌آزمایی کرده و در کارنامه درخشان ادبی‌اش، حتی جایزه نوبل ادبیات هم به چشم می‌خورد! حالا به‌تازگی او کتابی با عنوان کلارا و خورشید نوشته که این اثر در همین مدت کوتاهی که از انتشارش می‌گذرد، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز شده است. کلارا و خورشید داستان روباتی است که می‌خواهد رابطه‌ای دوستانه با انسان‌ها برقرار کند؛ روایتی جذاب و خواندنی که نگاهی نو به تغییر جهان امروزی و ماهیت بشر دارد.

یادی از چشم‌هایش

اگر بخواهیم 10رمان مطرح ایرانی را فهرست کنیم، حتما «چشم‌هایش» بزرگ علوی هم در این فهرست قرار می‌گیرد؛ کتابی که همیشه در تمام دوران تحصیل‌مان زیاد نامش را شنیده‌ایم، اما خیلی‌های‌مان هنوز این اثر ماندگار بزرگ علوی را نخوانده‌ایم. داستان این کتاب از آنجا شروع می‌شود که استاد «ماکان»، استاد نقاشی، درحالی‌که بیش از 3سال در تبعید بوده، به‌صورت مشکوکی می‌میرد. در نمایشگاهی که از او برگزار می‌شود، تابلویی هم به نمایش درمی‌آید که دو چشم را به تصویر کشیده. داستان در پی کشف راز این تابلو و پیداکردن صاحب این چشم‌هاست که همین موضوع خواننده را تا انتهای قصه با خود همراه می‌کند. داستان عشق پنهان فرنگیس را در شاهکار بزرگ علوی بخوانید و لذت ببرید.

بی‌نهایت بلند و...

«پسر بچه 9ساله‌ای به نام اسکار شل، پدرش را در جریان حمله به برج‌های تجارت جهانی در یازده سپتامبر از دست می‌دهد و حالا در نیویورک در جست‌وجوی معمایی است که پدر برایش باقی گذاشته است؛ کلیدی که پسر نمی‌داند قرار است کدام قفل را باز کند». این خلاصه کتاب «بی‌نهایت بلند و به‌غایت نزدیک» است؛ رمانی با موضوع خانواده ،نوشته جاناتان سفران فوئر که نخستین‌بار در سال2005 وارد بازار نشر شد. در این اثر پسر بچه قصه ما که علایق و توانایی‌های زیادی دارد، برای حل‌کردن معمای کلیدی که در کمد پدرش پیدا کرده، به زندگی افراد غریبه و جاهای مختلف نیویورک می‌رود و درنتیجه داستان هیجان‌انگیزی خلق می‌کند که مخاطبان را به وجد آورده و با خود همراه می‌کند.

اثری از اسکاول شین

کتاب «چهار اثر از فلورانس اسکاول شین» سال گذشته هم مانند سال‌های قبل، جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار نشر ایران بود. پس اگر هنوز فرصت نکرده‌اید این کتاب را بخوانید، بهتر است در همین روزهای قرنطینه، دورکاری، کلاس‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها و تعطیلی مراکز فرهنگی و تفریحی، زمانی برای مطالعه این کتاب پرفروش تمام دوران‌ها خالی کنید. این کتاب که یکی از موفق‌ترین کتاب‌ها در زمینه قانون جذب و موفقیت است، برای نخستین‌بار در سال1373 در ایران ترجمه و منتشر شد و حالا به بیش از 60بار تجدید چاپ رسیده است. «بازی زندگی و راه و رسم این بازی»، «کلام تو عصای معجزه‌گر توست»، «درِ پنهانِ موفقیت» و «نفوذ کلام»، 4نوشتاری است که فلورانس اسکاول شین، نویسنده، تصویرگر و هنرمند آمریکایی به آنها پرداخته است.

قدم‌های موفقیت 

اگر به کتاب‌های حوزه موفقیت علاقه‌مندید، کتاب «اثر مرکب» را از دست ندهید. این کتاب هم یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال99 بود که برای موفقیت در تمام عرصه‌های زندگی و برای تمام افرادی که خواهان تغییر و پیشرفت هستند، نوشته شده. نویسنده این کتاب دارن هاردی، نویسنده کتاب پرفروش «دیوانگان ثروت‌ساز»، ناشر و سردبیر ماهنامه «موفقیت» و صاحب دو شبکه «مردم» و «موفقیت» است. او معتقد است برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ، نیاز به قدم‌های بزرگ نیست. با قدم‌های کوچک هم می‌توان به نقطه اوج رسید. تمام حرف کتاب این است: اهداف زندگی خود را به عادت‌های کوچک تبدیل کنید و عادت‌های روزانه را به‌طور مداوم در بلندمدت انجام دهید. به این ترتیب ترکیب عادت‌های کوچک، تأثیرات بزرگ خودشان را در زندگی نشان خواهند داد.

یک کل منسجم

کتاب «تکه‌هایی از یک کل منسجم» کتاب پرطرفدار دیگری است که آن را پونه مقیمی، روانشناس بالینی، نوشته است. درواقع این کتاب حاصل یادداشت‌های خانم روانشناس در صفحه اینستاگرامش است. این متن‌ها در طول 3سال نوشته شده و در هرکدام از آنها نکته‌ای وجود دارد که خواننده را به دنیای درونی خودش نزدیک‌تر کرده و کاری می‌کند تا با تعمق بیشتری با دنیای ناشناخته روانش ارتباط برقرار کند. در ابتدای این کتاب می‌خوانیم: «شاید زندگی پیدا‌کردن بخش‌هایی از خودمان در تکه‌تکه‌هایی از یک کل منسجم است؛ پیدا‌کردنی که به اندازه یک عمر طول می‌کشد. و تکه‌هایی که همه‌جا حضور دارند و فقط کافی است ما در مسیرشان قرار بگیریم. آن‌وقت اگر هوشیار باشیم، شاید بخش‌هایی از خودمان را 
ببینیم.»

برنده اسکار

چندی پیش مراسم اسکار 2021 برگزار شد و در آن فیلم‌های مختلفی به معتبرترین جایزه سینمایی دنیا دست پیدا کردند. یکی از این فیلم‌ها که در 6بخش نامزد دریافت اسکار شده بود، فیلم «Nomad land» با معنی فارسی «خانه به دوش‌ها» یا «سرزمین آواره‌ها» بود که به‌تنهایی 3جایزه اسکار را از آنِ خود کرد. این فیلم علاوه بر کسب جایزه بهترین فیلم، اسکار بهترین فیلم و اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را هم به دست آورد تا به این ترتیب در صدر فیلم‌هایی قرار گیرد که باید هر چه سریع‌تر آن را ببینیم. این فیلم هالیودی ساخته کلویی ژائو است که براساس کتابی به همین نام، اثر جسیکا برودر ساخته شده و داستان زنی به نام «فرن» در ایالت نوادا را روایت می‌کند.

داستان خانواده کره‌ای

در میان فیلم‌های برنده اسکار در نودوسومین دوره این جایزه معتبر جهانی، فیلمی به نام «میناری» هم به چشم می‌خورد که همه عوامل آن اصالتا اهل کره‌جنوبی هستند. این فیلم داستان یک خانواده کره‌ای - آمریکایی را روایت می‌کند که در دهه 1980 به آرکانزاس نقل مکان کردند تا یک کار کشاورزی را شروع کنند. فیلم میناری در 6بخش جایزه اسکار، نامزد دریافت جایزه شده بود که درنهایت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به «یون یو- جانگ» رساند. نکته جالب‌توجه درباره این فیلم که پیش از این هم موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان سال2021 شده بود، این است که لی ایزاک چانگ، کارگردان کشور کره، این فیلم را با الهام از کودکی خودش ساخته است.

دو غریبه دور

این شماره که پیشنهادهای سینمایی‌مان همه حول محور جایزه اسکار می‌چرخد، بد نیست نیم‌نگاهی هم به فیلم کوتاه «دو غریبه دور» Two Distant) Strangers) بیندازیم. این فیلم که جایزه اسکار فیلم کوتاه امسال را از آن خود کرده، درباره بی‌رحمی پلیس است که مستقیما از قتل جورج فلوید الهام گرفته است. نویسنده و کارگردان این فیلم کوتاه هم تراون فری است؛ نویسنده نام‌آشنایی که جایزه امی را هم در کارنامه هنری‌اش دارد. این درام 29دقیقه‌ای داستان مرد جوان سیاهپوستی را روایت می‌کند که قرار است بعد از یک شب کار به خانه برود اما با خشونت پلیس روبه‌رو می‌شود که منجر به مرگش می‌شود. این چرخه مرگ بارها و بارها تکرار می‌شود و او را مجبور به زندگی مجدد در همان روز افتضاح می‌کند!

فانتزی جداشدن روح

نام انیمیشن«روح» (Soul) را احتمالا خیلی پیش‌تر از اینکه جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال را از آن خود کند، شنیده‌اید. اما به هرحال برنده‌شدن این فیلم در بزرگ‌ترین فستیوال سینمایی دنیا بهانه‌ای شد تا این انیمیشن جذاب را هم به فهرست دیدنی‌هایی اضافه کنیم که اگر ندیده‌ایم، حتما ببینیم و اگر دیده‌ایم، حتی دوباره ببینیم! این انیمیشن داستان فردی به نام «جو گاردنر» است که معلم یک گروه موسیقی دبیرستانی است و همیشه آرزوی اجرای موسیقی جاز بر صحنه را درسر داشته. سرانجام روزی که این فرصت نصیبش می‌شود تا به آرزویش برسد، بر اثر حادثه‌ای روحش از بدنش جدا می‌شود و به‌طور کاملا اتفاقی سر از دنیایی در می‌آورد که مرکز رشد روح‌های متولدنشده است...

جادوی دو برادر

علاقه‌مندان به انیمیشن، یک گزینه بسیار خوب دیگر هم برای تماشا دارند. انیمیشن «On ward» که به فارسی معنای «به پیش» می‌دهد، ژانر فانتزی و ماجراجویی دارد. داستان این انیمیشن، داستان دوبرادر است که پدرشان را از دست داده‌اند. اما پدر برای تولد شانزده‌سالگی پسرش «ایان»، یک هدیه کنار گذاشته است؛ یک عصای جادویی با سنگ ققنوس و یک وِرد! که اگر وِرد درست اجرا می‌شد، پدر برای یک روز به زندگی برمی‌گشت! این داستان فانتزی و هیجان‌انگیز، یکی از بهترین انیمیشن‌های سال2020 را خلق کرده؛ انیمیشنی که توسط پیکسار ساخته شده و والت دیزنی پیکچرز آن را در مارس 2020 منتشر کرده است. تام هالند و کریس پرت هم از صداپیشگان اصلی این انیمیشن جذاب هستند.

انیمیشن کوتاه دوبعدی

اگر می‌خواهید در عرض 12دقیقه یک فیلم تمام و کمال ببینید، حتما انیمیشن کوتاه «اگر هر اتفاقی بیفتد، من دوستت دارم» را تماشا کنید. این انیمیشن با اینکه دو بعدی و بدون رنگ و بدون کلام است، اما عجیب مخاطبش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
«If anything happens I love you» به شکل نقاشی‌های آبرنگ‌وار ساخته شده و از حادثه تیراندازی در دبیرستانی در فلوریدا الهام گرفته است؛ حادثه تلخی که در سال2018 اتفاق افتاد و طی آن 17نفر با یک اسلحه کشته شدند. این فیلم کوتاه کارتونی، 20نوامبر2020 منتشر شده و ساخت کشور آمریکاست. جالب اینکه این انیمیشن که زندگی والدین داغدار دختر کشته‌شده در حادثه تیراندازی را به تصویر می‌کشد، برنده اسکار2021 بهترین انیمیشن کوتاه شده است.

آچارفرانسه هر خانه!

یکی از اپلیکیشن‌های پرکاربرد و پردانلود ایرانی، اپلیکیشن «آچاره» است؛ نرم‌افزاری که به‌تنهایی یک آچارفرانسه تمام عیار برای خدمات منزل به‌حساب می‌آید. این اپلیکیشن که در سال‌های97، 98 و 99 جایزه بهترین وب‌سایت و اپلیکیشن جشنواره وب و موبایل را در حوزه سرویس‌های خدمات شخصی و منزل از آن خود کرده، هر خدماتی که بخواهید به شما ارائه می‌دهد. از نظافت راه‌پله، پرده‌شویی، ضدعفونی منزل و محل کار، لوله‌کشی آب و فاضلاب، تعمیر کولر و پنکه، شارژ گاز کولر ماشین در محل، بنایی، نقاشی و گچکاری، سمپاشی باغچه و فضای سبز، سیم‌کشی و برق‌کاری، تعمیر لوازم برقی آشپزخانه و... بگیرید تا آموزش موسیقی، آموزش دروس دانشگاهی، ارائه خدمات آرایشی بانوان، ارائه خدمات پزشکی و پرستاری و حتی گرفتن تست کرونا در خانه!

مترو تهران

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های کاربردی، اپلیکیشن «مترو تهران» است. این نرم‌افزار به مسافران مترو کمک می‌کند تا بدون هیچ مشکلی، مسیرشان را پیدا کرده و با این وسیله سریع حمل‌ونقل، در سراسر پایتخت جابه‌جا شوند. در این اپلیکیشن جدا از اینکه نقشه تصویری تمام خطوط مترو و ایستگاه‌ها درج شده، امکان شناسایی نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به‌عنوان مبدا و نمایش نقطه تعویض خط مترو برای ادامه‌دادن مسیر تا مقصد وجود دارد. ضمن اینکه با نصب این نرم‌افزار می‌توانیم از برنامه زمانی حرکت قطارها در روزهای مختلف باخبر شویم و با برنامه‌ریزی بیشتر به این شهر زیرزمینی قدم بگذاریم. در این نرم‌افزار امکانات ایستگاه‌های مترو مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ و... ، همچنین مراکز مجاور هر ایستگاه مثل مجموعه ورزشی، سینما، مراکز خرید و... درج شده است.

یادگیری زبان مثل بلبل

اگر می‌خواهید مثل بلبل به زبان‌های مختلف دنیا صحبت کنید، حتما از اپلیکیشن «بلبل» استفاده کنید. این اپلیکیشن دارای آموزش 21زبان مختلف در دو بخش زبان‌های بومی و زبان‌های خارجی است. در بخش زبان‌های بومی، زبان ترکی آذربایجانی و گیلکی قرار دارد و زبان‌های خارجی هم شامل آموزش زبان انگلیسی، ترکی استانبولی، عربی، آلمانی، کره‌ای، ژاپنی، فرانسوی، اسپانیایی، هلندی، روسی، ایتالیایی، چینی، سوئدی، هلندی، تایلندی و... است. این اپلیکیشن که قبلا با نام «هلو» فعالیت داشت، تمام این زبان‌ها را در قالب بازی‌های مختلف آموزش می‌دهد که درنهایت باعث تقویت مهارت‌های دیداری، نوشتاری و شنیداری در یادگیری زبان مورد نظر می‌شود. تا یادمان نرفته این نکته را هم اضافه کنیم که بلبل برای همه رده‌های سنی با هر سطح از دانش و آگاهی مناسب است.

رادیو دیو

پادکست «رادیو دیو» کلاژی از ادبیات و موسیقی است؛ یعنی فصل مشترک همه قسمت‌های این پادکست، موسیقی و ادبیات است و دست‌اندرکاران تولید این مدیای صوتی، به هر موضوعی از دریچه این دو حوزه سرک می‌کشند. خود عوامل رادیو دیو در توضیح پادکست‌شان نوشته‌اند: «مجله شنیداری، فرهنگی، هنری. هر اپیزود با کلاژی از ادبیات و موسیقی، شما را به سفری خیال‌پردازانه و جست‌وجوگرانه می‌برد». این پادکست که عمرش به بیش از 6سال رسیده، تا به حال 31اپیزود تولید کرده که شاید بهتر باشد برای شروع، این اپیزودها را گوش کنید: «دربست! بلوار الیزابت، سر فلسطین»، «فردا آسمان رشت بارانی است»، «دامن پرچین سبلان»، «هیچ سربازی از جنگ برنگشته است»، «رم، شهر ابدی»، «به بهشت می‌ماند هورامان» و... .

رادیو مرز

رادیو مرز هم از آن دسته پادکست‌هایی است که با روایت‌کردن داستان زندگی آدم‌ها و بیان تجربه آنها، حال آدم را خوب می‌کند. اگر دلتان قصه‌های اصل و دست نخورده می‌خواهد، حتما رادیو مرز را دنبال کنید، چرا که این پادکست، روایتگر قصه آدم‌های مختلف با موضوعات مختلف است. از این پادکست که کاری از مرضیه رسولی است، تا‌کنون 29قسمت منتشر شده که آخرین اپیزود آن درباره گیاهخوارهاست. فاصله‌ای که گیاهخواری بین گیاهخواران و دیگران به‌وجود می‌آورد، موضوعی است که دست‌اندرکاران رادیو مرز را به سمت این موضوع کشانده است. «مبتلا به سرطان»، «بعد از طلاق»، «جنگ‌زده»، «فرزندخوانده»، «بعد از خودکشی»، «بچه شهید»، «من چاقم»، «فوتبال» و...، دیگر قسمت‌های این پادکست هستند که به بیان تجربیات زیسته آدم‌ها می‌پردازد.

ایستگاه فضایی

اگر علاقه‌مند به نجوم هستید، همین حالا یک برنامه پادکست‌گیر نصب کرده و پادکست «ایستگاه فضایی» را دنبال کنید. این پادکست کاری از سیاوش صفاریان‌پور، مجری و تهیه‌کننده و کارگردانی است که همه او را با برنامه «آسمان شب» می‌شناسیم. حالا این فعال حوزه ستاره‌شناسی و آسمان شب، در تازه‌ترین فعالیتش سری به دنیای پادکست زده و ایستگاه فضایی را راه انداخته؛ پادکستی که تا‌کنون 20قسمت از آن منتشر شده و با گوش‌کردن آنها می‌توانیم با عجایب هفتگانه فضایی، چگونگی ورود به دنیای ستاره‌شناسی، نخستین دست‌ساخته بشر در فضا، سفر ماجراجویانه انوشه انصاری نخستین مسافر ایرانی به فضا، شهاب‌سنگ‌ها، جویندگان طلا در فضا، لباس فضانوردان، ماموریت کشورها در سیاره مریخ و حتی سرنخ‌های جهان‌های موازی در قطب جنوب آشنا شویم!

بازی با شبکه نیرو

نه فقط علاقه‌مندان به برق، بلکه همه عاشقان بازی، به‌ویژه آنهایی که ارتباط خوبی با بازی «مونوپولی» برقرار می‌کنند، حتما از بازی رومیزی یا به‌اصطلاح بردگیم «Power Grid»خوش‌شان می‌آید. این بازی که یکی از بهترین بازی‌های استراتژی دنیا به‌حساب می‌آید، بازی‌ای مخصوص
2 تا 6 نفر است و دست‌کم 2ساعتی بازیکنان را سرگرم می‌کند! همانطور که از اسم بازی مشخص است، هدف در این بازی، برق‌رسانی به شهرهای مختلف است و هرکسی که بتواند نیروگاه بیشتری بخرد، مواداولیه بیشتری تهیه کند و ساخت‌وسازهای بیشتری روی نقشه داشته باشد، برنده خواهد شد. اگر این بازی را تهیه کردید، حتما ویدئوی آموزشی آن را هم در اینترنت نگاه کنید تا در جریان کامل بازی قرار گیرید.

تقویت هوش با تانگو

یکی از بهترین بازی‌های فکری که به تقویت هوش کمک می‌کند، بازی «تانگو» است؛ یک بازی کوچک و جمع و جور که فقط با حضور 2بازیکن انجام می‌شود. تانگو براساس یک افسانه چینی طراحی شده. این افسانه حکایت از این دارد که روزی مردی یک کاشی چینی را شکست و هنگامی که سعی داشت آن را درست کند، اشکال متفاوتی را با تکه‌های این کاشی ساخت. حالا هدف بازی هم دقیقا همین است؛ درست‌کردن تصاویر روی کارت‌ها با تمام 7قطعه موجود. هرکدام از بازیکن‌ها هم که زودتر توانست به تصویر روی کارت برسد، با گفتن واژه «تانگو» پیروزی‌اش را اعلام کرده و کارت را از آنِ خود می‌کند. در پایان، هر بازیکنی که کارت بیشتری به‌دست آورده باشد، برنده است.

به طاها به یاسین

«بگو چند جمعه گذشتی ز خوابت؟/ چه اندازه در ندبه‌ها زار یاری؟/ به شانه کشیدی غم سینه‌اش را؟/ و یا چون بقیه تو سربار یاری/ اگر یک نفر را به او وصل کردی/ برای سپاهش تو سردار یاری/ به گریه شبی را سحر کردی یا نه؟/ چه مقدار بی‌تاب و بیمار یاری؟/ دل‌آشفته‌بودن دلیل کمی نیست/ اگر بی‌قراری بدان یار یاری/ و پایان این بی‌قراری بهشت است/ بهشتی که سرخوش ز دیدار یاری». فردا آخرین جمعه‌ماه مبارک رمضان است. شاید بد نباشد با این نوای زیبا و دل‌انگیز از علی فانی به استقبال این روز برویم. این نوای مذهبی زیبا سال1390 و در قالب آلبومی به نام «شاید به یادتان» منتشر شده است.

نوای قریه‌های ایران

بدون شک بسیاری از زیباترین نواهای محلی، در آلبوم «نوای قریه» جمع شده است. اگر علاقه‌مند به گوش‌کردن آهنگ‌های محلی هستید، حتما این آلبوم را تهیه کرده و گوش کنید. آلبوم نوای قریه مجموعه‌ای از تصنیف‌های موسیقی محلی ایران با همخوانی گروه کر متشکل از حوروش خلیلی، اسفندیار قره‌باغی، مجید اخشابی و... است که نخستین‌بار در سال1378 منتشر شد. این آلبوم که براساس موسیقی محلی ایران است و آن را ملیحه سعیدی تنظیم کرده، 12قطعه موسیقایی دارد و درمجموع نزدیک به یک ساعت موسیقی محلی است. «عزیز بشین به کنارم»، «شاه صنم»، «شیرعلی مردون»، «لیلا بانو»، «المان»، «دی بلال»، «مجنون نبودم»، «زلفای یارم بی‌نظیره»، «هیار هیار» و... ازجمله قطعه‌های آرامش‌بخش و زیبای این آلبوم موسیقی محلی است.

مناجات‌های رمضانی

این روزها که به پایان مهمانی خدا نزدیک می‌شویم، می‌توانیم به آلبوم تازه منتشرشده «رسم مناجات» گوش کنیم. این آلبوم که کار مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با مشارکت مرکز موسیقی سازمان صداوسیماست، به مناسبت ‌ماه مبارک رمضان سال1400 منتشر شده و در تولید آن هشت‌خواننده حضور دارند. اشعار این آلبوم از ابوسعید ابی‌الخیر، مولوی، حافظ، خواجه عبدالله انصاری، پروین اعتصامی، سجاد سامانی، محمدمهدی سیار و ریاضی یزدی است که در مایه‌های دستگاه‌های افشاری، سه‌گاه، بیات ترک، شور و مثنوی سه‌گانه کار شده‌اند. درنهایت اینکه آلبوم رسم مناجات هشت‌قطعه موسیقایی دارد که «گره‌گشا»، «باز آ»، «وصال تو»، «نور تجلی»، «سزاوار»، «غیر از تو نخواهم»، «تماشایی» و «تو دستم را گرفتی» ازجمله آنهاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید