• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 16 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129925
+
-

نگاهی به برگزاری جشن عید سعید فطر در کشورهای گوناگون

جهان در جست‌وجوى جشنى پر از رنگ

جهان در جست‌وجوى جشنى پر از رنگ

 ترجمه و تألیف: یاسمن رضائیان

 عید سعید فطر از جشن‌های بزرگ و شناخته‌شده در جهان است. در همه‌ی کشورهایی که مسلمانان زندگی می‌کنند، در چنین روزی شاهد برپایی جشن و شادی هستیم. برخی از آداب این عید میان مسلمانان همه‌ی کشورها مشابه است؛ آدابی مانند خواندن نماز در صبح روز عید، پرداخت زکات فطریه، پوشیدن بهترین لباس‌ها، بازدید از خانواده و اقوام و خوردن غذاهایی لذیذ. اما جدا از این‌ها، هرکشوری برنامه‌های خاص خودش را برای این روز دارد. به همین مناسبت در آستانه‌ی عیدسعید فطر، با برگزاری این جشن در برخی از کشورها آشنا می‌شویم.

جشنی در ساحل آفتابی
در ترکیه برای این‌که بدانید عید فطر فرا رسیده می‌توانید به سواحل آفتابی نگاه کنید. بله، درست متوجه شدید؛ سواحل! تعطیلات عید فطر در ترکیه سه روز است. مردم، روز اول عید را با دیدار از خانواده و اقوام می‌گذرانند و در روز دوم و سوم اغلب به ساحل می‌آیند تا از هوای ساحل استفاده کنند و به ماهی‌گیری و سایر فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ی آبی مشغول شوند.

انفجارهای رنگارنگ و باشکوه!
عید فطر در سنگاپور با انفجارهای رنگارنگ و باشکوه گِیلانگ‌سِرای آغاز می‌شود. گیلانگ‌سرای یکی از قدیمی‌ترین محله‌های مالایی سنگاپور است و به‌عنوان مرکز جشن‌های عید فطر برای مسلمانان مقیم سنگاپور شناخته می‌شود. از دیگر جذابیت‌های عید فطر در سنگاپور، بازار گیلانگ‌سرای است. در این بازار انواع غذاهای سنتی مالایی فروخته می‌شود و همه‌ می‌توانند این خوراکی‌های خوش‌مزه را تهیه کنند.

جشن در مسجدی در ریکیاویک
با این‌که مسلمانان ایسلند در اقلیت هستند، اما جشن عید فطر در این کشور هم برگزار می‌شود. مسلمانان ایسلند، عید را در یکی از مساجد ریکیاویک، پایتخت ایسلند، جشن می‌گیرند. در محوطه‌ی این مسجد، بوفه‌ای هست که در روز عید فطر انواع غذاهای بین‌المللی مسلمانان را عرضه می‌کند. جالب است بدانید مسلمانان ایسلند از ۲۴ساعت شبانه‌روز، ۲۲ساعت روزه هستند.

کوچک‌ترها عیدی می‌گیرند!
جشن روز فطر در مصر با بازدید از بزرگان خانواده، پس از خواندن نماز صبح، آغاز می‌شود. در این روز بزرگ‌ترهای خانواده به کوچک‌ترها مبلغی پول عیدی می‌دهند. مسلمانان مصر اغلب خانوادگی و دسته‌جمعی این روز را جشن می‌گیرند. به همین دلیل به باغ‌ها و باغ‌وحش‌های عمومی می‌روند که فضای بزرگی دارند.
باغ‌وحش جیزه، از محبوب‌ترین مکان‌ها برای خانواده‌هاست. مسئولان این باغ‌وحش پیش از رسیدن جشن عید فطر برای استقبال از انبوه خانواده‌هایی که می‌خواهند زمان خود را در این مکان سپری کنند برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهند.

جشنی برای همه‌ی مردم
پارک اِدِن در شهر اوکلند نیوزیلند قرار دارد. این پارک هرساله پذیرای خانواده‌هایی است که برای جشن عید فطر به آن‌جا می‌روند.
 در پارک اِدِن انواع سرگرمی‌ها و خوراکی‌های خوش‌مزه برای روز عید تدارک دیده شده است. نکته‌ی جالب این است که جشن عید فطر در این کشور، جشنی عمومی است و شور و شادی آن فقط برای مسلمانان نیست. همه‌ی اقشار جامعه می‌توانند در این جشن شرکت کنند، زیرا مردم اوکلند این روز را فرصتی برای یادگیری درباره‌ی زندگی مسلمانان و استقبال از آیین‌های آن‌ها می‌دانند.

جشنی که تمام نمی‌شود!
بیش از ۲۲۵میلیون مسلمان در اندونزی زندگی می‌کنند. بنابراین در این کشور روز جشن عید فطر، که به آن جشن لِباران می‌گویند، تعطیل رسمی است. بسیاری از مردم شهرهای بزرگ از جمله جاکارتا، در این روز به شهرها و روستاهای خود سفر می‌کنند تا در کنار خانواده و اقوام این روز را همراه با دعا و هدیه جشن بگیرند.
جالب است که جشن عید فطر در اندونزی با پایان تعطیلات تمام نمی‌شود. بسیاری از شرکت‌ها و مشاغل، پس از بازگشت کارمندان خود به محل کار، مهمانی‌های دسته‌جمعی برگزار می‌کنند.

یادآوری  درگذشتگان
جشن عید فطر در چین، فرصتی برای یادکردن از درگذشتگان است. مسلمانان چین در این‌روز به زیارت آرامستان‌ها می‌روند، قرآن می‌خوانند و برنج و گندم روی سنگ قبرها می‌گذارند.
اگرچه بازدید از آرامستان در سکوت انجام می‌شود، اما سایر قسمت‌های جشن فطر بسیار پرجنب‌و‌جوش است و مسلمانان با پوشیدن لباس‌های رنگارنگ به شادی می‌پردازند و به دیدار خانواده و دوستان خود می‌روند.

این خبر را به اشتراک بگذارید