• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 15 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129897
+
-

«دمیان» فیلم می‌شود

اقتباس سینمایی از اثر جاودانه هرمان هسه توسط تهیه‌کنندگان فیلم«اسنودن»

سینما
«دمیان» فیلم می‌شود

فرحناز دبلشکی-روزنامه‌نگار

 اریک کاپلوف و فیلیپ شولز- دیل تهیه‌کنندگان فیلم «اسنودن» در پی ساخت یک اقتباس سینمایی از «دمیان» از مهم‌ترین و جاودانه ترین، آثار هرمان هسه نویسنده و شاعر سوئیسی- آلمانی، برآمده‌اند.  این کتاب نه تنها در زمان خود که  امروزه نیز یکی از مشهور ترین آثار ادبی جهان محسوب می‌شود.  فیلم«دمیان» قرار است بر اساس فیلمنامه‌ای که نیک کریس فیلمنامه‌نویس  و آندره لاسکاریس فیلمبردار نوشته‌اند، ساخته شود. کریس، نویسندگی فیلمنامه فیلم «متوحش»(Afraid) ساخته سال2018 را بر عهده داشت و «لاسکاریس» نیز مدیر فیلمبرداری فیلم«درباره آلکس»(2014) بوده است. کاپلوف و شولز پیش‌تر نیز در زمینه ساخت فیلم اسنودن با یکدیگر همکاری کرده بودند، کاپلوف همچنین در زمینه ساخت فیلم‌های«مجلس رقص هیولا»، «وحشی‌ها» و «وال استریت: پول هیچگاه به خواب نمی‌رود»، مشارکت داشت.     

دنیای هسه در دمیان
هرمان هسه که در سال ۱۹۴۶ برنده جایزه نوبل ادبی نیز شده و کتاب‌هایش همواره یکی از پرخواننده‌ترین کتاب‌های قرن بیستم بوده، کتاب «دمیان» را بلافاصله پس از جنگ جهانی اول نوشت؛ کتابی که می‌توان آن را آیینه تمام‌نمای اندیشه وی دانست. کتاب دمیان در سال‌های دهه1960 از جمله کتاب‌های پروفروش آمریکا بوده است. در این کتاب سرگذشت جوانی که زندگی پرفراز و نشیبی داشته‌ روایت می‌شود. هرمان هسه در این کتاب در قالب تمثیل‌های فلسفی و روانشناسانه پر رمز و راز به موضوعاتی نظیر خودشناسی و روشنگری معنوی پرداخته است. کتاب دمیان بر شخصیت پسر جوانی به نام امیل سینکلر متمرکز است که در حال تلاش جدی برای خودشناسی است. او در این مسیر به مردی جوان منزوی و دورافتاده از اجتماع به نام  دمیان برمی‌خورد که باورهای اصلی امیل درباره جنسیت، هویت و دوستی را مورد چالش قرار می‌دهد. مضامین انسا‌ن‌دوستانه و صلح‌طلبانه این کتاب مغایر با تفکرات حاکم بر دنیای ادبی آلمان سال‌های پساجنگ جهانی اول بود، از این رو هرمان هسه از محافل ادبی المان رانده شد و ناگزیر شد، کتاب دمیان را با نام مستعار امیل سینکلر انتشار دهد،  بعدها که موج تفکرات جنگ‌طلبانه از آلمان رخت بر بست، مشخص شد که او نویسنده اصلی این کتاب بوده است.
 این کتاب ‌ بار اول با اقبال خوانندگان در دوران پساجنگ جهانی اول روبه‌رو شد و بعدها اعضای جنبش ضد فرهنگ حاکم بر آمریکا‌ نیز به آن در دهه 1960 میلادی اقبالی دوباره نشان دادند.  تیموتی لیری، روانشناس و نویسنده آمریکایی و کالین ویلسون نویسنده و فیلسوف انگلیسی نیز از علاقه‌مندان به موضوعات مطرح شده در کتاب دمیان  بودند و با الهام گرفتن از این کتاب، نگاه هسه در زمینه مسائل روانشناختی، معنوی و فلسفی را توسعه دادند.

کاپلوف از دمیان می‌گوید
اریک کاپلوف با اشاره به پیشینه این کتاب و اقبال جهانی آن در سده گذشته، بر این باور است که زمان آن فرا رسیده تا نسل جدید دوباره با مفاهیم مطرح شده در کتاب دمیان آشنا شوند. او در ادامه در این باره توضیح می‌دهد: ما در عصر دیجیتال و زمانی که دنیای ما توسط رسانه‌های اجتماعی هدایت می‌شود، زندگی می‌کنیم. ما اکنون با پدیده‌ برون‌سازی هویتی مواجه هستیم. اما در داستان دمیان  روایتی کاملا متضاد با جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، ارائه شده است. در این کتاب سیری از تفکر و تامل در باب خود و شناخت خویشتن مطرح می‌شود، هرمان هسه در دمیان ما را به سفری خوشایند می‌برد که می‌توان (با ساخت یک اقتباس سینمایی از آن) تعداد خیلی بیشتری از مردم را نیز دعوت به همراهی به این سفر کرد.  کاپلوف می‌افزاید: در دوره شیوع کرونا خیلی از مردم ناگزیر به ارزیابی مجدد خویشتن خود شدند و نگاهی عمیق‌تر از گذشته به درون خود انداختند. اکنون نیز مانند 100 سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و زندگی خانگی، فضای مناسبی برای خودشناسی ایجاد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید