• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 13 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129771
+
-

3 صعود، 3 فایده

به جا مانده از درخشش نمایندگان ایران در آسیا

بهروز رسایلی- روزنامه‌نگار

راهیابی 3 تیم از فوتبال ایران به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا اتفاق بسیار خوبی بود؛ شیرین و دلچسب. کاش شرایط طوری می‌شد که تیم شایسته فولاد هم بالا بیاید، اما آنها از پس آن گروه خیلی سخت برنیامدند. در هر صورت همین صعود 75درصدی هم برای ما بسیار خوب و شیرین است و از جهات مختلف می‌تواند ارزشمند باشد. به چند جنبه از زیبایی‌های این اتفاق توجه کنید.

   اول؛ حال خوش
بدون تعارف حال مردم این روزها زیاد خوب نیست. کرونا بیش از حد کشدار شده و مشکلات معیشتی و اقتصادی بیداد می‌کند. کارکرد اجتماعی پدیده‌ای همچون فوتبال، اتفاقا در این شرایط ارزشمندتر هم می‌شود. شب‌های مرحله گروهی خیلی از مردم کشورمان سرگرم شدند و چه خوب که سرانجام این ماجرا، صعود 3تیم محبوب فوتبال ایران به مرحله بعد بود. پرسپولیس، استقلال و تراکتور سرجمع میلیون‌ها هوادار دارند و همین حال خوش آنها در شرایط دشوار کنونی یک دنیا می‌ارزد.

   دوم؛ قرعه خوب
بله؛ متوجهیم که مثلا قرعه استقلال ایران ساده نیست و نمی‌توان از رویارویی با الهلال عربستان به‌عنوان یک اتفاق خوشایند یاد کرد، اما لطف ماجرا به این است که تیم‌های ایرانی در یک‌هشتم نهایی به هم نخوردند. حالا در 3بازی از 4بازی منطقه غرب، ما نماینده داریم و فوق‌العاده باشکوه خواهد شد اگر هر 3 تیم ایرانی به یک‌چهارم نهایی برسند. در این صورت بخت ما برای داشتن یک فینالیست بسیار زیاد خواهد بود. اگر در این مرحله تیم‌های ایرانی به هم می‌خوردند، طبیعتا حذف یکی از آنها قطعی بود و این جای افسوس داشت. همین اتفاق هم‌اکنون برای 2 نماینده امارات رخ داده است. الوحده و الشارجه به هم خورده‌اند و تنها یکی از آنها به یک‌چهارم نهایی می‌رسد.

   سوم؛ حفظ سهمیه
طبیعتا نتایج خوبی که 3 تیم ایرانی در مسابقات این فصل گرفتند باعث حفظ سهمیه حداکثری فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد. در این سال‌ها سهمیه ایران 2+2بوده و همین حالا می‌توان انتظار داشت هر اتفاقی که در مراحل بعد رخ بدهد، دست‌کم همین سهمیه برای باشگاه‌های ایرانی محفوظ بماند. طی سال‌های گذشته درخشش پرسپولیس در لیگ قهرمانان، کنفدراسیون فوتبال آسیا را برای حفظ سهمیه ایران متقاعد می‌کرد، اما حالا بقیه تیم‌ها هم دست به‌کار شده‌اند و البته که این بهترین اتفاق ممکن است.

   چهارم؛ الهام‌بخشی برای تیم ملی
از همه اینها که بگذریم، درخشش نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند برای تیم ملی فوتبال کشورمان هم الهام‌بخش باشد. تیم ملی خردادماه مسابقات مرگ و زندگی را برابر بحرین و عراق پیش‌رو خواهد داشت.
علاوه بر اینکه تعدادی از بازیکنان همین 3باشگاه صعودکرده در آن مسابقات هم حاضر خواهند بود، بقیه هم می‌توانند از عملکرد درخشان تیم‌های باشگاهی الهام بگیرند. وقتی ما می‌توانیم به قطر و امارات و عربستان 3گل ، 4گل و 5گل بزنیم، چرا باید دست و دل تیم ملی کشورمان جلوی امثال عراق و بحرین بلرزد؟ در همین مرحله گروهی استقلال نماینده عراق را رفت و برگشت برد و تراکتور هم بر نیروی هوایی این کشور غلبه کرد. پس دلیلی برای ترس و نگرانی نیست. با اعتماد به نفس بالا می‌شود زد به دل میدان و کاری کرد کارستان.

این خبر را به اشتراک بگذارید