• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129671
+
-

بازار سهام تحت‌تأثیر نزول قیمت دلار


با وجود آنکه تمایل سهامداران حقیقی در هفته گذشته برای خرید سهام بالا رفته بود، دیروز بار دیگر حجم خروج نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار سهام افزایش یافت. به‌نظر می‌رسد انتشار اخبار مثبت درباره احیای برجام که به نزول قیمت دلار منجر شده، رفتار معامله‌گران را تحت‌تأثیر قرار داده است.
به گزارش همشهری، خط سیر معاملات سهام نشان می‌دهد تمایل سهامداران حقیقی برای فروش سهام در دادوستدهای هفته قبل کاهش یافته بود و این موضوع فشار را بر بازارگردان و سهامداران حقوقی برای حمایت از بازار کمتر کرده بود اما دیروز بار دیگر تحت‌تأثیر نزول قیمت دلار، شاخص کل بورس تهران با افت مواجه شد و این موضوع شدت خروج نقدینگی را از بورس افزایش داد.

کاهش تمایل برای خروج از بازار
در ابتدای هفته قبل شدت فروش سهامداران حقیقی همچنان بالا بود اما با انتشار خبر‌هایی مبنی بر تزریق نقدینگی به بازار سهام هرچه به پایان هفته نزدیک‌تر شدیم تمایل سهامداران برای فروش سهامشان کمتر شد و در پایان هفته به کمترین حد خود رسید. هفته قبل ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بسته نجات بورس را در 10بند تصویب کرد که برآورد می‌شود با اجرای آن دست‌کم در کوتاه‌مدت 5هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شود. 7بند از این مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت باید به تأیید نهایی شورای سران قوا برسد که قرار است در هفته جاری جلسه تشکیل دهد. انتشار این خبر‌ها موجب شد تا در مبادلات هفته قبل میزان خروج روزانه نقدینگی که در ابتدای هفته 510میلیارد تومان بود در پایان هفته به 92میلیارد تومان برسد. روند کاهنده خروج نقدینگی از بازار سهام این امیدواری را ایجاد کرده بود که در هفته جاری روند خروج نقدینگی از بازار سهام به طور کامل متوقف می‌شود اما این اتفاق در مبادلات دیروز نیفتاد.

خروج دوباره نقدینگی
برخلاف رویه معاملات هفته قبل دیروز بار دیگر بر شدت خروج نقدینگی از بازار سهام اضافه شد و در جریان مبادلات دیروز سهامداران خرد جمعا 560میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. از ابتدای امسال تاکنون سهامداران حقیقی 9500میلیارد تومان نقدینگی را از بازار سهام خارج کرده‌اند. رفتار معاملاتی سهامداران حقیقی در مبادلات دیروز نشان می‌دهد بخش عمده این تغییر رفتار ناشی از کاهش قیمت دلار به‌دلیل اثر بخش بودن مذاکرات برجام در وین بوده است. آمارها نشان می‌دهد سهامداران در حال خروج از سهام شرکت‌های صادرات‌محور هستند که بخش عمده درآمدهایشان ارزی است و کاهش قیمت دلار می‌تواند درآمد آنها را تحت‌تأثیر قرار دهد.
آمارها نشان می‌دهد دیروز حجم تقاضای سهامداران حقیقی برای فروش سهام پالایشگاه‌ها، شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی، فلزات اساسی، سیمان و هلدینگ‌ها افزایش یافت، این موضوع تأثیر زیادی در نزول 13هزارو 500واحدی شاخص داشت.
در مقابل اما حجم تقاضا برای خرید سهام شرکت‌هایی که درآمدشان عمدتا ریالی است اندکی بهبود پیدا کرد. به‌طوری که در مبادلات دیروز حجم تقاضا برای خرید سهام بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های دارو‌سازی‌ و گروه قندوشکر افزایش یافت. به‌نظر می‌رسد با نزدیک‌شدن به مراحل نهایی مذاکرات هسته‌ای رفتار معامله‌گران در بازار سهام با تغییرات بیشتری مواجه شود. رفع تحریم‌ها به کاهش قیمت دلار منجر خواهد شد و این می‌تواند معاملات بازار سهام را دستخوش تغییر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید