• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 11 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129578
+
-

هشدار درباره انتخابات حداقلی

افزایش میزان ردصلاحیت داوطلبان شوراهای شهر نسبت به ادوار گذشته سبب ورود استانداری به ماجرا شد

هشدار درباره انتخابات حداقلی


 موج گسترده ردصلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب شورای شهر به‌ویژه در شهر تهران و همچنین کلانشهرهایی مانند اصفهان و شیراز بازتاب وسیعی در محافل سیاسی و خبری کشور داشته و با انتقاد چهره‌های سرشناس جبهه اصلاحات نیز همراه شده است؛ اقدامی که از سوی هیأت نظارت شهرستان‌ها صورت گرفته و خروجی آنها حداقل تا اطلاع ثانوی موجب خارج‌کردن 90درصدی اعضای فعلی شورای شهر تهران و کلان‌شهرهایی مانند اصفهان و نیروهای اصلاح‌طلب از گردونه رقابت‌ها شده است. آنطور که رحمت‌الله فیروزآبادی، عضو هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اصفهان به ایلنا گفته است، براساس خبرهای دریافتی صلاحیت ۱۱نفر از اعضای شورای شهر فعلی اصفهان در هیأت‌های نظارت شهرستان رد شده است. 
سعید نظری، سخنگوی شورای شهر شیراز نیز در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرده که از ۹نفر اعضای فعلی شورا که برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، 7نفر ردصلاحیت شده‌اند. 
از 12نماینده شورای شهر تهران که داوطلب انتخابات شورای ششم شده بودند نیز 10نفر ردصلاحیت شده‌اند؛ روندی که مؤید ردصلاحیت 90درصدی نمایندگان فعلی شوراهای شهر در انتخابات پیش‌روست.
 براساس پیگیری‌های همشهری بیشتر افراد ردصلاحیت‌شده شامل بند «ج» ماده۳۰ قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور یعنی «عدم‌اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه» شده‌اند. این درحالی است که مسئولان هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران با اعلام آمار 86درصدی از تأیید‌صلاحیت‌شدگان معتقدند بخش عمده‌ای از دلایل ردصلاحیت 14درصد ثبت‌نام‌کنندگان نقص مدارک و عدم‌استعفا از سمت‌های مقرر در قانون بوده و سهم دقیقی برای «سایر موارد» مشخص نکرده‌اند.
پرشماری ردصلاحیت داوطلبان اصلاح‌طلب ششمین دوره شوراهای شهر مورد گلایه و انتقاد مسئولان و چهره‌های نزدیک به این جریان سیاسی قرار گرفته است، چراکه اصلاح‌طلبان معتقدند اگر در فرایند تجدید‌نظر، مورد بازنگری قرار نگیرد، تأثیر محسوسی بر میزان مشارکت مردم در انتخابات برجا خواهد گذاشت.

 ورود استانداری به ماجرای ردصلاحیت‌ها
ردصلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب آنقدر گسترده بود که با واکنش استاندار تهران هم مواجه شد. انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایرنا گفته است: میزان ردصلاحیت داوطلبان شوراهای شهر نسبت به دوره‌های گذشته افزایش داشته است که پیگیر این موضوع هستیم. 
وی تأکید کرده است: متأسفانه شاهد این بودیم که ردصلاحیت‌های فراوانی نسبت به دوره‌های قبل وجود دارد. به‌عنوان مثال، در شهرستان‌ رباط کریم میزان رد‌شدگان ۵۷درصد و در شهرستان ورامین ۵۳درصد بوده است. او همچنین خبرداده ‌که مجموعه استانداری تهران و وزارت کشور نیز پیگیر موضوع بررسی ردصلاحیت‌هاست و اگر ردصلاحیت خارج از چار‌چوب صورت گرفته باشد، در هیأت نظارت استان و مرکزی افراد می‌توانند پیگیر باشند و امیدواریم که میزان داوطلبان در انتخابات شوراها افزایش یابد تا شاهد حضور حداکثری مردم در این انتخابات باشیم.
  پیروز حناچی، شهردار تهران نسبت به این روند ‌اعلام نگرانی کرده و در گفت‌وگو با ایسنا هشدار داده که ردصلاحیت‌ها زنگ خطر «بازگشت رویه‌های قبلی مدیریت شهر» را به صدا در آورده است. وی با تأکید بر اینکه ردصلاحیت‌ها ممکن است، موجب شود بهترین و مطمئن‌ترین افراد برای اداره شهر، وارد شورا نشوند، گفته است: طبیعتا تعدادی از افرادی می‌مانند که ممکن است با رأی حداقلی وارد شورا شوند و بهترین‌ها و مطمئن‌ترین‌ها برای اداره شهر نباشند. ابراز نگرانی‌ها از موج گسترده ردصلاحیت‌ها در حالی است که احمد نادری، رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای استان تهران می‌گوید داوطلبان ردصلاحیت‌شده در هیأت‌های اجرایی و نظارت شهرستان‌ها می‌توانند تا یکشنبه (دوازدهم اردیبهشت) در وقت اداری شکایات خود را مطرح کنند. وی تأکید کرده است که بعد از بررسی پرونده‌ها در کمیته رسیدگی به شکایات، در هیأت استان بررسی مجدد صورت خواهد گرفت تا حقی از هیچ‌کس ضایع نشود و تمام تلاش و برنامه‌ریزی دقیق هیأت‌های نظارت استان تهران در این دوره معطوف به بررسی دقیق وضعیت داوطلبان براساس مُر قانون است.

انتقادها برای چیست؟
ردصلاحیت قابل‌توجه داوطلبان اصلاح‌طلب برای انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر، واکنش چهره‌های مختلف سیاسی را نیز به همراه داشته است. در همین فضا بود که روز پنجشنبه کلیپی از اظهارات اخیر سیدحسن خمینی در انتقاد از ردصلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات شوراها در صفحه رسمی اینستاگرام وی منتشر شد. او در این کلیپ تأکید کرده است که هیچ راهی جز «بازگشت به مردم» و هیچ‌چیزی برای کشور واجب‌تر از یک «انتخابات پر‌شور» و «شامل» نیست. انتخابات «شامل» یعنی باید همه در آن نماینده داشته باشند. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس دهم نیز به موضوع ردصلاحیت‌ها واکنش نشان داده و با انتشار یادداشت اینستاگرامی‌اش نوشته است : «متأسفانه برخی دخالت‌های نابجا و جناحی، مانع وصول شوراها به توسعه مناطق مختلف شده است. حوزه مدیریت شهری باید از وجود افراد متخصص و آشنا به حوزه شهری بهره‌مند ‌شود.»  

مکث
می‌گویند به ما رای بدهید تا شما را مدیر کنیم

 شهردار تهران درباره تمهیدات شهرداری برای عدم‌استفاده از امکانات این سازمان در انتخابات پیش‌رو و شائبه فعالیت برخی از بدنه شهرداری در کمپین‌های انتخاباتی، گفت: خبرهایش به ما هم رسیده، اما برخی قول پست‌های مدیریتی می‌دهند یا وعده می‌دهند که اگر ما برگردیم همه پست‌های مدیریتی لغو‌شده را برمی‌گردانیم و شما را مدیر می‌کنیم؛ اما اینکه شیوه اداره شهر نیست و این رشوه و ارتشاء است که به ما رأی بدهید تا شما را مدیر کنیم و این نگاه اشتباه است، چراکه با استفاده از روش‌های غیرواقع و خلاف مصلحت عمومی، درصدد جذب رأی هستند. / ایسنا 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید